Misstänkt sopkartell granskas

Två kommunala bolag, Sundsvall energi och Umeå energi, misstänks för kartellbildning vid en upphandling av sophantering. Efter beslut i Stockholms tingsrätt har Konkurrensverket utfört två gryningsräder mot företagen.

Upphandlingsenheten vid Örnsköldsviks kommun fattade misstankar och lämnade in en anmälan om befarat prissamarbete mellan de kommunala bolagen till Konkurrensverket.

Orsaken var att de båda kranskommunernas bolag, Sundsvall energi och Umeå energi, la närmast identiska bud. Enligt uppgifter i tidningen Dagens industri, var anbuden dessutom ”anmärkningsvärt höga.” Det gav intryck av att de bägge bolagen antagligen inte förväntade sig att få konkurrens från fler anbudsgivare.

Upphandlingen omfattade både transport av och förbränning av sopor och gjordes i november förra året. Umeå energi var missnöjt med att uppdraget gick till företaget Sebnor och överklagade beslutet till förvaltningsrätten. I april i år gick dock rätten på kommunens linje och Sebnor fick ansvar för verksamheten.

Konkurrensverkets pressekreterare Jimmy Domnius bekräftar i Dagens industri att myndigheten besökt de bägge kommunala bolagen längs Norrlandskusten:

– Vi misstänker att de har samarbetat och lagt likartade anbud.

Det som komplicerar frågan ytterligare är att Sebnor inte har någon egen förbränning. Avfallet måste därför transporteras till någon av landets förbränningsstationer. Både Umeå energi och Sundsvalls energi sa först nej till att ta emot soporna. Något som ytterligare stärkt Konkurrensverkets misstankar mot bolagen – och skapat längre transporter.

I Örnsköldsviks kommun ansvarar det kommunala bolaget Miva för avfallshanteringen. Avdelningschef Åsa Möller berättar att Sebnor i sin tur lejt en underentreprenör, SITA, som fraktar avfallet.

– I början tackade både Umeå energi och Sundsvalls energi nej till att ta emot avfallet, men under sommaren transporterades det till Sundsvall och Bollnäs. Sedan har Sundsvall haft underhållsstopp och soporna har gått till Bollnäs. Jag vet inte om anläggningen i Sundsvall är igång igen, säger hon.

Transportsträckan mellan Örnsköldsvik och Bollnäs är drygt 32 mil. Att jämföra med sträckan mellan Umeå och Örnsköldsvik på åtta mil. Vad betyder de långa transporterna för miljön?

– Det är klart att det inte är bra för miljön, men vi är tvungna att följa lagen om offentlig upphandling.  Vi har ställt vissa krav på fordonen som används, men vi kan inte kräva att transporterna inte får överstiga en viss sträcka. Vi har skrivit avtal med Sebnor och styr inte över hur avfallet transporteras, svarar Åsa Möller.

Skulle ni vilja ställa krav på begränsade transportsträckor?

– Rent miljömässigt vore det ju bra. Det känns naturligt att avfallet ska fraktas så kort väg som möjligt för att inte belasta miljön mer än nödvändigt. Samtidigt gäller det att få ett lågt pris, med tanke på de skattepengar vi förvaltar.

Konkurrensverket har inte gjort några beslag hos de misstänkta företagen, däremot har myndigheten kopierat en del handlingar, som nu ska granskas. Skulle bolagen dömas kan de få betala en så kallad konkurrensskadeavgift. Som mest kan den omfatta tio procent av omsättningen, föregående år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.