Missnöje över försämrade arbetstider på Arlanda

Ett medvetet sätt att snåla och spara pengar, säger säkerhetspersonal på Arlanda. En naturlig arbetsökning i början av året, säger arbetsgivaren. Åsikterna om vad de ändrade arbetstiderna egentligen beror på går isär.

Missnöjet över årets första arbetsschema är massivt bland Securitas personal på Arlanda. Transportarbetaren har pratat med flera anställda, som alla vill vara anonyma. De berättar hur trötta de blivit av de försämrade arbetstiderna. Efter årsskiftet har de fått kortare pass vilket i praktiken innebär fler arbetsdagar för att få ihop sina timmar – vilket i sin tur innebär kortare sammanhängande tid för återhämtning. Som värst kan det innebära flera arbetsdagar i rad med bara en enstaka ledig dag mellan arbetspassen.

– Vi är alltid trötta på jobbet, säger en av de anställda. Vi är trötta hemma också och orkar inte umgås med våra familjer när vi bara har en ledig dag.

– Fortsätter det så här kommer folk att sjukskriva sig för att de inte orkar, säger en annan. Vi jobbar med säkerhet, vi ska vara pigga!

– Än har det inte gått ut över säkerheten, säger en person. Men i längden?

Kortare arbetsdagar innebär också fler utfyllnadspass.

– Förut hade vi max två utfyllnadspass per kvartal, säger en person. Nu plötsligt har vi mellan fem och sex utfyllnadspass per kvartal. Ledningen sparar pengar på det.

Värst drabbar det nya schemat morgongruppen som nu fått lika många arbetsdagar som eftermiddags- och kvällsgruppen. Morgongruppen börjar antingen klockan 03:00, 03:45 eller 04:00. Att gå upp ett par timmar efter midnatt för att börja före gryningen sliter både psykiskt och fysiskt. Tumregeln ska därför vara att den som jobbar morgon också jobbar färre antal dagar.

– Om man jobbar så här hackigt så blir det ingen struktur, säger en annan anställd. Smetar man ut arbetstiden på det här viset så faller ju hela idén med skiftarbete. Rent krasst så jobbar du jämt.

Enligt facket finns det en överenskommelse med Securitas om vilka scheman som gäller sedan april 2013. Enligt överenskommelsen är det i snitt 16 arbetspass per månad som gäller för dem som börjar före klockan 05:00. Detta har fungerat hyfsat ända fram till nu.

Nästa vecka ska fack och arbetsgivare träffas för att reda ut vad som har hänt.

– Vi håller just nu på och bildar oss en uppfattning om hur det var innan och hur det har blivit efter årsskiftet, säger Josefine Dalby, Transports klubbordförande för Securitas Arlanda.

– Jag har själv sett hur arbetstiderna här successivt har blivit sämre, säger hon. Jag har också jobbat tidiga pass och vet hur dåligt man mår av det.

Någon medveten schemaförändring vill inte Securitas regionchef Pasi Vuorinen kännas vid.

– Nej, vi har samma schema som fortsätter att rulla på, säger han. Däremot kan första kvartalet slå annorlunda eftersom det är kortare. Då finns det de som upplever försämringar med fler inställelser. Men sett till hela året slår det jämnt.

Anställda som jobbat i flera år berättar om en klar försämring. Hur ska det tolkas?

– Det är olyckligt om personalen upplever en försämring. Vi rullar ut mellan 500 och 600 scheman så det kan förstås bli en del fel, men vi rättar också till felen så fort vi får vetskap om dem.

Visst kan arbetstiderna falla ut olika beroende på kvartalen, bekräftar Martin Rohde, ordförande i Transports avdelning 41.

– Men jag har aldrig varit med om att morgongruppen drabbats på det här viset, säger han. De ska enligt vår mening ha 48 pass per kvartal. Nu är ett flertal schemalagda på 50 till 51 pass. Det är lika många som eftermiddags- och kvällsgruppen. Något har hänt. Har det blivit fel på grund av det nya planeringssystemet? Anser sig Securitas kunna peta in extrapass hur som helst? Vi anser att det i så fall träder väldigt långt ifrån den praxis som vi har sen ett par år tillbaks.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.