Minst fyra konkurser i Tuwas kölvatten

Gotländska konkurrenter överklagade upphandlingen med hänvisning till att den inte följde regionens biogasstrategi. Men det finns fler frågetecken runt Tuwa Specialtransport: Bland annat har minst fyra av deras underentreprenörer gått i konkurs de senaste åren.

Tuwa Specialtransport AB är baserat i Helsingborg, och har i dag verksamhet i ett tiotal syd- och mellansvenska kommuner. Företaget har omkring 80 anställda och omsätter cirka 60 miljoner kronor. Enligt bolagets egen hemsida utför de runt 1 000 transporter varje dag.

Från den 1 juli ska de köra nästan all färdtjänst även på Gotland, om nu förvaltningsrätten godkänner Samres upphandling.

– Trafikstarten får möjligen justeras utifrån hur lång tid det tar, säger Tuwas personalchef Johan Lindberg.

När, och om, Tuwa börjar köra på Gotland, kommer de att behöva rekrytera mellan 25 och 30 chaufförer lokalt.

– Det är jättemånga som hört av sig och vill köra åt oss.

Johan Lindberg har intrycket att det, åtminstone delvis, är en inskränkt lokalpatriotism som ligger bakom de negativa reaktionerna på Gotland.

– Jag tycker det är en underlig känsla, när man i debatten talar om fastlänningar och gotlänningar, som om vi vore helt olika folkslag. Vi har naturligtvis ambitionen att göra ett gott arbete på Gotland, precis som överallt där vi är verksamma, säger Johan Lindberg.

Men det är inte alla som tycker att Tuwa gör det överallt där de är verksamma. Bolaget har kritiserats hårt i flera områden där de finns sedan tidigare. Inte minst i Sörmland där de etablerade sig för fem år sedan. Sedan dess har tre av deras sörmländska underentreprenörer, ett bolag i Eskilstuna och två i Flen, gått i konkurs.

– Det är det som är det största problemet med Tuwa. De har lagt ut nästan allt på underentreprenörer. Sedan låter de underentreprenörerna hyra bilar för överpris. Jag har hört om summor på 15 000–16 000 kronor i månaden, säger Kjell Arbestål på Transports avdelning 7 i Nyköping.

Han har aldrig hört talas om ett sådant upplägg någon annanstans, men bedömer att en rimligare summa i så fall borde ligga runt 4 000 kronor i månaden.

– Det känns som att de satt detta i system. Att lägga låga anbud så de får kontrakt. Sedan tjänar de in pengarna på att hyra ut bilar alldeles för dyrt, säger Kjell Arbestål.

I höstas fick Tuwa betala över 130 000 kronor i straffavgift till Samres, för att de haft för få bilar och chaufförer i Sörmland.

Ungefär samtidigt fick ett 50-tal färdtjänstchaufförer i Eskilstuna sänkta löner, när Tuwa sa upp det lokala avtalet om fast timlön och ersatte det med riksavtal om provisionslön.

Tuwas Johan Lindberg har svårt att förstå kritiken.

– För mig känns det väldigt konstigt att Kjell Arbestål kritiserar ett företag som han inte haft att göra med. Vi har ett gott samarbete med Transport, och vi följer kollektivavtalet när vi sätter löner, säger han.

Enligt Johan Lindberg ligger det heller ingen sanning i, att Tuwa skulle lägga för låga anbud och ta igen det på överhyror från underleverantörerna.

– Vi har räknat noga på det här, och det har ju uppenbarligen de gotländska konkurrenterna också gjort eftersom anbuden ligger så nära varandra. Ändå kör vi med klart billigare fordon, säger han.

I Gävleborgs län kom Tuwa in sommaren 2011, sedan de vunnit landstingsägda X-trafiks upphandling. Tuwa rekryterade ett 50-tal chaufförer och skrev kontrakt med en rad underentreprenörer.

Men snart började det strömma in klagomål om förseningar och oreda i trafiken. X-Trafik kom fram till att Tuwa hade betydligt färre fordon än de enligt avtalet skulle ha, och i december 2011 sade X-Trafik upp avtalet. Som följd gick en av Tuwas lokala underentreprenörer i konkurs, och 60 chaufförer förlorade sina jobb.

Tuwa hävdade att de inte fått tillräckligt med tid för att rätta till problemen, och stämde X-Trafik för avtalsbrott. Bolaget kräver 7,2 miljoner kronor i en domstolsprocess som ännu inte är avgjord.

Enligt Johan Lindberg finns det ingen grund för X-Trafiks hållning.

– Vi har aldrig någonsin haft någon fordonsbrist. Vi har tillhandahållit de fordon som avtalats, säger han.

I hemstaden har Tuwa ingen större färdtjänstverksamhet längre, enligt Ulf Sighede på Transport avdelning 14 Helsingborg. De kör med ett 20-tal bilar i en temporär verksamhet åt Skånetrafiken.

– De tog över en del färdtjänst som egentligen bara skulle pågå sex–sju månader fram till januari i år. Men Skånetrafikens upphandling blev överklagad, så de får köra vidare fram till i sommar, berättar Ulf Sighede.

Från Helsingborgsavdelningens sida finns inga egentliga skäl till kritik mot Tuwas verksamhet.

– Det har väl flutit på. Men det kan vara värt att nämna att deras anbud i upphandlingen 2012 egentligen inte kom med i slutbehandlingen, därför att Skånetrafiken tyckte att deras ekonomi var för svajig. Därefter blev det så fruktansvärt stressigt när ett annat bolag gick i konkurs och Skånetrafiken måste teckna nya avtal. Det var därför de fick det här temporära kontraktet, säger Ulf Sighede.

Christer Söderlund på Transport avdelning 16 Gotland, betonar att han inte vill döma Tuwa på förhand.

– Jag kan egentligen inte se att det spelar någon roll för chaufförerna vem de kör åt, så länge de får schyssta villkor. Än så länge vet vi inte hur de får det hos Tuwa, om nu Tuwa tar över på Gotland. Allt står och väger nu, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".