Ministern ger svar på tal om klampning och cabotage

Ministern kommer promenerande till Transports Göteborgskontor i Masthugget. Beredd på ett par timmars diskussion om villkoren på vägarna. – Hej, jag heter Anna Johansson, börjar hon när kaffemaskinen har surrat klart. Den tunga trafiken är ett av de områden jag har ägnat mest tid åt under mitt första år som infrastrukturminister.

Runt bordet sitter lastbilschaufförer, fackliga förtroendemän och ombudsmän. Freddy Welle, ordförande i åkerisektionen, startar med en bombmatta av krav och förslag:

– Inför en time out för cabotagetrafik! Inför beställaransvar för schysta transporter! Har ni tittat på den tyska mauten?

(En sorts bricka som plomberas när den har monteras av en verkstad på lastbilens framruta på lastbilen. Den registrerar hur och var bilen har körts. En sådan krävs på lastbilar som rullar i Tyskland där den används bland annat för att ta ut vägskatter. Reds anm)

Han fortsätter:

– Det behövs hårdare kontroll på vägarna. Mer poliser! Ta bort tidsgränsen för hur länge de får klampa (låsa fast, reds anm) bilar som brutit mot reglerna? Och hur ska vi få säkra parkeringar att övernatta på?

– Det gör ont i kroppen att varje dag se misären i åkeribranschen. Hur kan regeringen tillåta lönedumpningen när utländska chaufförer med den allra lägsta lönen kör för ett företag som Postnord?

Anna Johansson har svar på det mesta. Raka nej till några förslag, men en hänvisning till den utredning som nyligen har börjat arbeta på de flesta krav. Time out för cabotagetrafik, när en utländsk lastbil får användas till inrikestrafik i ett EU-land som den har levererat gods till, är inget som infrastrukturministern tänker driva:

– Det skulle EU aldrig gå med på, säger hon. Dessutom är reglerna kring cabotaget ok, det handlar om att de inte efterlevs.

Chaufförerna runt bordet nickar.

– Men vad är det som hindrar att Sverige sätter in en gps i bilarna när de passerar gränsen? undrar Hans Olofsson, ombudsman på Göteborgsavdelningen.

Beskedet blir att regelverket just nu ses över av den utredning som tillsattes för ett par veckor sedan. Den ska först ta itu med frågan om beställaransvar, berättar Anna Johansson.

– Transportstyrelsen ska se över hur ansvaret för den som köper transporttjänster kan skärpas. Det kan handla om att det företag som anlitas betalar skatter och avgifter, följer cabotagereglerna och har schysta villkor.

– Det är ofattbart och skamligt att transporter beställs på en spotmarknad, och att folk lever under slavliknande förhållanden i Sverige, säger Bengt Johansson, lastbilschaufför och med i åkerisektionens styrelse.

Så betar Anna Johansson av fråga efter fråga: Klampning och eventuell förlängd tid finns med i utredningen. Säkra lastbilsparkeringar måste någon betala för. Skicka mig mer information om ett statsägt företag är med och lönedumpar.

Så går diskussionen över till mera politik – vilka partier som står på arbetarnas sida. Och vilka som inte gör det.

När tiden har runnit ut avrundar Anna Johansson:

– Jag erkänner, det går lite långsamt med utredningar och sådant. Men det rör sig i rätt riktning i alla fall.

Ingen protesterar, och då är det dags för gruppfoto med ministern.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.