Mindre kontanter stoppar inte rånen på mackarna

Varje månad blir flera svenska bensinstationer utsatta för rån. När allt fler mackar låser in sina kontanter satsar rånarna på tobak och andra varor i stället.

Förra året anmäldes 36 rån mot bensinstationer till Arbetsmiljöverket. Det är tre rån i månaden. Men det kan röra sig om ännu fler, som inte anmälts till myndigheten.

– Så länge man har stöldbegärliga varor kommer det finnas en risk för rån, säger Martin Miljeteig, arbetsmiljöombudsman på Transport.

Han arbetar för att alla bensinstationer ska minska de riskerna så mycket som det går. Ett sätt är att införa sluten kontanthantering, men han vill också se bärbara larm till personalen och dubbelbemanning eller försäljning genom lucka på nätterna.

Sluten kontanthantering gör att rånare inte har någon chans att komma över stora summor pengar. Statoil införde det som regel på alla stationer för fem år sedan. Sedan dess har antalet rån gått ner. Men trots att företaget skyltar med att inga kontanter finns åtkomliga i kassan sker det ändå ett tiotal rån om året.

– Det är kanske inte alltid rånarnas primära mål att få med sig pengar. Gärningsmännen är ofta ungdomar eller missbrukare. Missbrukare kanske inte ens har full koll på var de går in någonstans, säger Statoils säkerhetsansvarige Torbjörn Lenstad.

För att ytterligare minska rånrisken har företaget nu börjat med stängda dörrar på alla sina stationer nattetid. I stället för att stänga om man ser en misstänkt person, ska personalen låsa upp dörrarna för varje ny kund mellan 22 och 06.

– Vi tror att vi kommer kunna stoppa ett antal rån eller rånförsök per år genom att göra på det här sättet. Vi vet att rånare i 75 procent av fallen är maskerade redan när de kommer utifrån, säger Torbjörn Lenstad.

Även på OKQ8 är det regel med sluten kontanthantering. Även här har antalet rån gått ner, men rånförsöken fortsätter.

Tor Löfström Johnsson, säkerhetsspecialist på OKQ8, tror inte att det räcker med att delar av mack-Sverige gör kontanter otillgängliga för rånarna. Han tycker att samma rutiner borde gälla i hela branschen.

– I mångt och mycket handlar det om att göra vår del av handeln oattraktiv. Att råna en bensinstation ska inte ge utdelning, vi ska inte finnas i brottslingarnas medvetande säger han.

På branschorganisationen Svensk Handel följer man utvecklingen inom butiksrån från år till år. Säkerhetschefen Per Geijer är inte säker på att det går att bygga bort rånrisken genom sluten kontanthantering.

– Jag är ganska övertygad om att det i sig inte spelar så stor roll att man skyddar pengarna. Man hittar i många fall andra vägar.

Han berättar att butiksrånen är starkt koncentrerade till vissa områden.

– Rånrisken har ett samband med det område man ligger i, så inte ens det faktum att man inte kommer åt produkterna påverkar rånarna. Det blir visserligen misslyckade rån, men ändå rån. Mycket handlar om att göra områden trygga.

En annan trend som Svensk Handel kan se är att rånen allt mer riktas mot varor när kontanter är allt svårare att komma åt.

– Tobak är en sån klassisk vara som alltid är lätt att sälja vidare. Den stora utmaningen är att skydda de här varorna. Vi kan inte förvara dem så säkert som vi kan förvara pengar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.