Mindre fusk men stora problem

Fusket med den illegala inrikestrafiken har minskat. Men problemen är långt ifrån borta. Det visar den nya cabotage-rapport som presenterades i Almedalen.

– Vi har sett betydligt mindre fusk under hösten 2013 än under våren 2013, men det är fortfarande vanligt förekommande, säger Henrik Sternberg, forskaren från Lunds tekniska högskola, som står bakom rapporten.

Förra året slog Cabotagestudien ned som en bomb. Den visade att många inrikes lastbilstransporter sker illegalt. Detta kunde visas med hjälp av en mobilapp och inrapportering från över 5000 personer.

En slutsats i förra årets studie var att de olagliga cabotage-körningarna är omfattande och att de pågår systematiskt. De gör det svårt för svenska åkerier att konkurrera med östeuropeiska som stationerar sina lastbilar i Sverige. Den visade också att miljön påverkas negativt eftersom lägre kostnader leder till fler transporter.

Under måndagen presenterades en uppföljning av cabotage-rapporten under Almedalsveckan i Visby. Forskningsstudien har nu utvidgats från Sverige till hela Skandinavien. Den nya studien innefattar över 170 000 observationer från över 8000 volontärer. Detta har kombinerats med tidigare forskning, fältstudier, intervjuer och existerande statistik.

Den nya studien visar att fusket har minskat. Enligt reglerna får en utländsk lastbil som kör till Sverige ta tre inrikestransporter innan bilen ska lämna landet.

Cabotage som affärsmodell
Samtidigt visar studien, att det så kallade organiserade cabotaget har ökat. Vissa åkerier verkar till och med ha det som affärsmodell att utnyttja de existerande reglerna till max.

EU-kommissionen hävdar att cabotage-trafiken står för en väldigt liten del av transporterna och menar att cabotagetrafiken är bra för miljö. Henrik Sternberg menar att båda dessa påståenden är felaktiga.

Eurostat har helt fel
Han menar  att EU-kommissionens officiella statistikorgan Eurostat grovt underskattar cabotage-trafiken. Med ett enkelt räkneexempel visade han att ett enskilt rumänskt åkeri kör åtminstone 28 800 tusen tonkilometer på ett år i Danmark. Enligt Eurostat skulle det totala rumänska cabotaget ligga på 8610 tusen tonkilometer. Eurostats siffror verkar alltså helt orimliga.

Under seminariet i Almedalen berättade även Henrik Sternberg att han har varit ute i husbil och träffat flera hundra chaufförer för att samla in material till studien. Han berättade bland annat om de liberala regler i Lettland och de filippinska chaufförer som jobbar där. De tjänar under 20 kronor per timme och sliter i fem år för att kunna belönas med ett EU-medborgarskap, och därigenom sedan kunna söka andra jobb inom unionen.

Dessutom menar Henrik Sternberg att teorin om löneutjämning inte stämmer. Vanligtvis sker en justering av löner när en marknad öppnar mellan två länder. Låglönelandets löner ökar medan höglönelandets löner minskar. Detta verkar dock inte stämma vad gäller åkerinäringen.

Dels eftersom låglöneländernas löner pressas ytterligare från arbetare utanför unionen. Dels eftersom de svenska lönerna, tack vare starka fackföreningar och avtal, inte sjunker. Därför blir det heller inte någon löneutjämning att tala om.

Istället skapas förutsättningar för det som kallas för ”big cabotage”, alltså att cabotage-reglerna utnyttjas maximalt av åkerierna.

Varför har då den illegala inrikestrafiken minskat det senaste året? Troligen genomgår branschen en självkontroll. Medvetenheten om problemet har ökat och branschen är mån om att inte få negativ publicitet.
– Vi har fått höra från flera håll att studien har påverkat men också att medias uppmärksamhet gjort det. Transportköparna vill inte ha chaufförer som lever under dåliga arbetsvillkor. Kommer det ut i media så ser det väldigt dåligt ut, säger Henrik Sternberg.

Nu hoppas han på förändring och efterlyser politiska förslag för att reglerna ska efterlevas bättre. Tidigare forskning visar att åkerierna är så pressade att de inte kan engagera sig i hållbarhetsfrågor. Detta samtidigt som många transportköpare tenderar att prioritera lågt pris framför ekologiska och sociala faktorer.
– Många politiker har hört av sig och många har satt sig in i studien, jag upplever att många har tagit den till sig, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.