Miljöpartiet räknar fel om dödsolyckor med lastbil

Miljöpartiet går nu ut med att lastbilar är inblandade i var femte dödsolycka på vägarna. Med det som argument måste lastbilstrafiken minska, anser partiet. Kravet bottnar i ett räknefel. Det medger riksdagsman Stina Bergström (mp), som ändå håller fast vid att mer gods måste flyttas över på järnväg.

Efter den stora seriekrocken på E4:an ifrågasätter Miljöpartiet den växande lastbilstrafiken. I en frågestund i riksdagen ställer Stina Bergström moderaterna mot väggen och undrar vad regeringen gör för att minska antalet lastbilar.

Bergström anför att den tunga trafiken är inblandad i 20 procent av alla dödsolyckor. I Miljöpartiets utspel står det inte uttryckligen att lastbilarna därmed är överrepresenterade när det gäller dödsoffer, men det är underförstått så, uppger Stina Bergström som är trafikpolitisk talesman i mp.

Kruxet är att partiet räknar fel.

I nuläget utgör lastbilarna 11,6 procent av det så kallade trafikarbetet på de statliga vägarna. Siffran anger inte andelen fordon, utan innebär att lastbilarna står för 11,6 procent av alla körda mil på vägnätet.

Med tanke på dödskrockarna, där lastbilarna alltså finns med i 20 procent, så kan det se ut som om att de tunga fordonen är kraftigt överrepresenterade.

Men matematik är svårt. Rent statistisk borde lastbilarna finnas med i närmare 22 procent av alla kollisioner mellan fordon, med dödlig utgång. Om det var slumpen som styrde helt…

Lastbilarna är snarare underrepresenterade, än överrepresenterade. Samtidigt är givetvis varje dödsolycka en tragedi – både för offer, anhöriga och för den yrkesförare som sitter bakom ratten på det tunga fordonet.

När Transportarbetaren ringer upp Stina Bergström vill hon inte diskutera matematik, utan vidhåller att färre lastbilar är bra både för miljön och för att rädda människoliv. Miljöpartiet motsätter sig också regeländringar som skulle tillåta längre och tyngre lastbilsekipage – trots att det skulle innebära färre tunga fordon på vägarna.

 

Exakt hur trafikarbete och sannolikhet för krockolyckor räknas ut är en smula komplicerat. Ett tankeexperiment kan kanske vara på sin plats:

Låt säga att två Volvobilar, en svart och en vit, kör folkrace runt, runt på en bana. Inga andra bilar finns där. De två Volvobilarna krockar 100 gånger.

Hur många krockar kommer den vita bilen att ha varit inblandad i?

Jo, alla. 100 procent! Trots att den vita Volvobilen bara utfört 50 procent av ”trafikarbetet” på banan.

(Den svarta bilen kommer förstås också att ha varit inblandad i 100 procent av krockarna och ha stått för de övriga 50 procenten av trafikarbetet.)

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.