”Mer än en tusenlapp är chaufförerna värda!”

"Vi har ett tungt och ansvarsfullt jobb. En lönehöjning på 1 200–1 500 kronor och ett ettårigt avtal är ett bud som Transport gott kan gå ut med till arbetsgivarna", tycker chaufförerna på åkeriet AA Logistik i Västerås.

Transportarbetaren hälsade på förarna på företaget under den kylslagna lastningen tidigt i morse, några timmar innan Transportarbetareförbundet satte sig vid förhandlingsbordet med Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA. Manglingen inleddes på eftermiddagen i dag och handlar om att mejsla fram ett nytt kollektivavtal om löner och villkor för Transports åkerichaufförer och terminalarbetare.

Transport har inledningsvis gått ut med tre krav; ett ettårigt avtal, en lönehöjning på 860 kronor och någon form av begränsning när det gäller inhyrning av personal. Ytterligare en fråga har nyligen seglat upp på dagordningen. Den handlar om alkotester av chaufförer på kundföretagen, som nu blivit tillåtna efter en tvist i Arbetsdomstolen, där Transport led nederlag.

Föraren ”Perka” Henriksson är huvudskyddsombud och ordförande i Transportklubben på AA Logistik. Liksom kollegan Olle Johansson börjar han närma sig pensionsåldern. De är överens om att arbetsgivare och fack borde göra större avsättningar till den kommande pensionen, för att slantarna ska räcka till bättre än i dag.

– Jag var nyligen till banken och fyllde på mitt privata pensionssparande. Man måste spara extra annars klarar man sig inte när man slutat jobba, säger Olle Johansson.

Perka nickar:

– Regeringen vill bara att vi ska arbeta längre och folk har knappt råd att gå vid 65 år, som det ser ut nu.

Jobbarkompisen Juan Carlos sluter upp. Han tycker att 860 kronor är ett för lågt utgångsbud. Juan anser att Transport ska gå ut hårdare och vara berett att ta konflikt, att stoppa lastbilarna – och Sverige:

– Begär 1 500 kronor. Vi ska ha mer än Byggnads, vi ligger på så låg lön i dag! Och så behöver vi mer semester.

Trion liknar förhandlingarna vid en bilförsäljning. Det måste finnas prutmån när ”budgivningen” börjar.

Perka och Olle instämmer i Transports krav på en striktare reglering beträffande inhyrd personal:

– Helst borde bemanning försvinna helt, så att företagen anställde i stället.

Perka vill gärna se arbetstidsförkortningar, främst för nattarbetande chaufförer och han tycker att Transport ska driva samma linje som Byggnads med huvudentreprenörskap. Det innebär att alla entreprenörer ”nedåt i kedjan” ska ha kollektivavtal och schysta arbetsvillkor.

Alkotestning av chaufförer på kundföretagen gör Parka upprörd. Han anser att det enbart ska hanteras av den egna arbetsgivaren.

– Hur går det med sekretessen, annars? Vad har kundbolagen för system och hur kan de garantera att uppgifterna inte sprids? Vill kundföretagen inte ta in chaufförer utan att utföra drogtester, så får vi väl ställa bilarna utanför grindarna. Då kan de ju komma dit ut och hämta varorna i stället.

Perka har tidigare deltagit i avtalskonferenser, där ett stort antal Transportombud från hela landet framfört önskemål och krav inför avtalsförhandlingarna. Han är medveten om att de senaste avtalen varit kortare och att tidsutrymmet krympt, men skickar ändå en uppmaning till Transports ledning:

– Det känns som om avtalen styrts upp mer på ”högre ort” i dag. Jag skulle önska att man gick ut mer och hörde efter vad folk tycker på fältet.

Innan chaufförerna hastar vidare gör de tummen ner för IF Metalls just tecknade avtal. Ska man ingå ett treårigt avtal, så bör det åtminstone ge en total lönehöjning på 10 procent, menar de.

Anders är i full gång med lastningen och vill inte säga sitt efternamn. Han anser att 860 kronor inte räcker till mer än att täcka avgiften till facket och a-kassan.

– Varför ska vi ha lägst lön? 1 200 är väl ett lagom utgångsbud. När vi betalar så hög avgift kan de väl åtminstone förhandla fram bra löner åt oss.

– Vi är många som tycker att det är alldeles för dyrt med facket i dag. Förbundet borde göra sig av med sina uthyrningsstugor, tidningen och allt kringgods, så kunde avgiften sänkas. Det kostar ju med dem som sitter och förhandlar nu också.

Susanne Pettersson stortrivs med jobbet, men understryker att det är tungt och kräver sin problemlösare. Hennes dotter tjänar efter två års utbildning mer än sin mamma.

– Vi blir omsprungna. Nog tycker jag vi kunde begära 1 500 spänn!

Liksom flera av kollegorna vill P-O Pettersson att lönehöjningen ska gälla retroaktivt, från det att det nya avtalet löpte ut den sista februari.

– Vi vill inte bli lurade på flera månader igen! Vi släpar efter när det gäller ob-tilläggen och det är fel att vi får samma ob-ersättning för både lördagar och söndagar. Söndagsjobbet borde självklart ge mer.

P-O:s budskap till avtalsförhandlarna är:

– Jobba hårt med bemanningsbegränsning och falska f-skattare!

Marcus Thyselius håller med jobbarkompisen om att ob-tilläggen är för magra. Han efterlyser också bättre ersättning vid storhelger. Småbarnspappan Johan Van den Berg vill ha in skrivningar i avtalet, som underlättar kombinationen arbete–föräldraskap:

– Man ska ha rätt att vara med sina barn. Arbetsgivaren kan fortfarande beordra övertid, men med små barn där hemma behöver du veta vilka arbetstider du har.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".