”Max 10 procent inhyrd personal”

Terminalarbetarna Thomas Westin, Joakim Grandin och Daniel Karlsson på Schenker i Västerås vill reglera andelen bemanningspersonal. De föreslår en gräns vid max 10 procent inhyrda och 90 procent fast anställda.

Klockan är elva på förmiddagen. Killarna droppar in i lunchrummet, värmer sina matlådor och pustar ut efter en stressig förmiddag, då flera jobbarkompisar varit sjuka eller lediga. En av kollegorna har farit till Stockholm för att delta i Transports avtalsdelegation, som i dag inlett förhandlingarna med Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA, om ett nytt avtal.

Terminalarbetarna understryker att de inte vill ha någon ”gnällartikel”. De trivs mycket bra med sina jobb, och varandra. Samtidigt beskriver killarna en vardag, där arbetsstyrkan slimmats allt hårdare, samtidigt som arbetsuppgifterna blivit fler och mer specialiserade.

En tillfälligt inhyrd person kan inte utföra alla arbetsuppgifter som en fast anställd, betonar trion. Tomas förklarar:

– Det är så många olika moment. Att bara kasta in en kille eller tjej med truckkort fungerar inte. Vi får mer och mer utrikesgods, som måste scannas. Missar man det blir det böter. Vikter och volymer ska skötas. Samtidigt får vi hela tiden lösa olika problem, som dyker upp, som att det saknas fraktsedlar och så vidare.

– Eftersom det inte funkade med ”vanlig” bemanning har vi en egen pool med extra personal. De har lärt sig hantera handdatorerna.

Mycket inhyrd personal resulterar ofta i att fler fel begås, berättar Thomas, Joakim och Daniel.

– Expresspaket hamnar fel och så måste Schenker bekosta flygfrakt. Det är inte bra, när statistiken blivit så viktig inom företaget.

– Egentligen är det konstigt över huvud taget med bemanning. Vad är grejen? Det borde bli högre personalkostnader? Vill man behålla kvaliteten så måste man ha mer fast personal, resonerar de.

Terminalarna vänder och vrider lite på Transports avtalsbud, 860 kronor i höjning i ett ettårigt avtal. Det låter väl ganska okej…

– Fast en tusenlapp skulle sitta bättre! Alla våra nya arbetsuppgifter syns ju inte i lönekuvertet.

Thomas beskriver eftermiddagsjobbet mellan klockan 15 och 19 som en stenhård kamp mot klockan.

– Man jobbar så in i helvete och känner av det i kroppen sedan.

Friskvård var en viktig fråga i förra avtalsomgången.

– Vi har vårt eget gym på företaget så det funkar bra, säger vältränade Daniel.

Däremot betonar killarna att ob-tilläggen behöver höjas. Deras budskap till Transport-förhandlarna är också att slåss för att kommande höjning ska räknas retroaktivt, från och med 28 februari. Då löpte det senaste avtalet ut.

– Tjänstemännen brukar ju få retroaktivt, men inte vi!

I sin samordning inför avtalsrörelsen enades LO-förbunden om att kräva kronpåslag för anställda med en snittlön under 25 000 kronor. Detta för att höja de lägsta lönerna. Terminalarbetarna på Schenker vill att Transport ska hålla fast vid kronor och ören.

– Då vet alla exakt vad vi får.

Den tidigare arbetstidsförkortningen beskriver killarna som så liten att de knappt märkt av den. Trion föredrar högre lön framför mer ledig tid.

Thomas instämmer i ett Transportkrav från förra omgången, som handlar om att dela upp det gemensamma Transportavtalet på ett separat för terminal och ett för åkeri.

– Jag körde själv lastbil förut, men tycker ändå att det borde var två avtal eftersom det är två olika arbeten. Chaufförerna vet inte vad vi gör.

Daniel tycker att Transports förhandlare skött sig bra tidigare. Men senast avtalet var en besvikelse:

– Det blev just ingenting. Man fick vara glad att man fick behålla jobbet, liksom.

Terminaltrion tycker att chaufförerna har ett bra vapen om arbetsgivarna är motsträviga:

– De kan ju köra fransmännens taktik; ställ bilen och fram med spritköket. Till oss skulle det inte komma fram några grejor. Lager finns ju inte längre, annat än på vägen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".