Markpersonalen hotad när SAS ska spara

SAS markanställda ligger fortsatt i riskzonen när företaget åter ska spara flera miljarder kronor för att överleva. Ytterligare svar väntas under den kommande veckan.

I tisdags stoppades handeln av SAS-aktier på börsen och spekulationerna var i full gång om ett eventuellt konkurshot mot företaget. För att stoppa alla rykten skickade SAS ut ett pressmeddelande där det stod att företaget väntar ett positivt resultat i den kommande kvartalsrapporten, 568 miljoner kronor före skatt.

När handeln öppnade igen rusade aktien och i slutet av dagen hade aktien stigit långt över tio procent.

Men det förväntade resultatet kan fortfarande slå hårt mot företagets anställda. I pressmeddelandet står det om företagets effektiviseringsplan som just nu förhandlas i styrelsen. Besparingarna krävs för att bevisa för ägarna att företaget kan stå sig långsiktigt i konkurrensen.

Enligt pressmeddelandet ska SAS spara tre miljarder kronor med den nya planen.

Men, som det står i pressmeddelandet, ska ytterligare tre miljarder kronor tjänas in genom försäljningar:

”Planen omfattar även avyttring av tillgångar utanför kärnverksamheten för att minska bolagets långsiktiga beroende av tredjeparts finansiering”.

– Jag har varit på möte med ledningen och alla de nordiska ordförandena men det är locket på, vi får inte säga ett ord. Vi kan bara vänta och se. Och våra medlemmar kan inte göra annat än att göra sitt jobb, säger Kenneth Grampe, ombudsman i Transports flygavdelning.

Spekulationerna om hur sparpaketet kommer att slå handlar om allt ifrån outsourcing till lönesänkningar, ifall lokala avtal sägs upp.

– Det skrivs mycket i media om lönesänkningar men det skulle i så fall, givetvis, inte gälla våra avtal. Vi har ju riksavtal och man kan aldrig gå under ett golv i riksavtalet, säger Kenneth Grampe.

Jan Ohlsson, chefredaktör på Travel Insider, säger till Dagens Industri att det är troligt att SAS kommer att försöka sälja SAS ground services, SGS. Även om företaget inte drar in så mycket pengar skulle en försäljning kunna minska både kostnader och pensionsåtaganden för bolaget.

Diskussionerna har även gällt en eventuell försäljning eller skrotning av bonusprogrammet Eurobonus, och enligt Dagens Industri finns misstankar om att SAS norska dotterbolag Wideröe ska säljas.

SAS kommer att ge ytterligare uppdateringar ”när väsentliga förändringar inträffar”, men med största sannolikhet blir det senast på torsdag nästa vecka då företaget ska presentera hela kvartalsrapporten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.