Många samtal från icke-medlemmar

Transport på Direkten har blivit en välanvänd medlemstjänst. Men vilka är det som svarar på frågorna? Vilka frågor dyker upp? Och vilka är det som ringer? Transportarbetaren satt med lokalombudsmannen P-O Norgren i Umeå under några timmar för att ta reda på det.

Alla TPD-samtal kopplas till fackliga representanter runt om i landet. Kontorister får administrativa ärenden, regionala skyddsombud får arbetsmiljöfrågor, och avtalsfrågor hamnar hos lokalombudsmän, som P-O.

Ett av de första samtalen kommer från en förare som undrar vad han kan förvänta sig efter att företaget där han arbetar har gått i konkurs.

– Det blir ju en konkursförvaltare som kommer och tar över företaget. Du omfattas av den statliga lönegarantin, det är en skyddslag för er anställda, svarar P-O.

Samtalet fortsätter och det kommer fram att föraren inte är medlem i Transport.

– Du får väl söka dig in Transport nu, för du ska väl fortsätta i vårt yrke? Det är lätt att ansöka via hemsidan, säger P-O och önskar mannen välkommen in i förbundet.

Det sista han gör innan nästa samtal är att fylla i information i ett digitalt formulär. ”Frågor om lönegarantin”, icke medlem, ingen vidare åtgärd.

Informationen ska dels göra det lättare för den som svarar om samma medlem ringer flera gånger, dels hjälpa till att hålla koll på statistiken från TPD:n.

Det här passet är det sista P-O gör för avdelning 28, innan hans byte till avdelning 1.

Men sedan sitt första TPD-pass, 2009, har P-O Norgren hunnit ta emot över 800 samtal. Frågorna har handlat om allt ifrån semester, helglön och avtal till frågor om ersättning för glasögon.

Som mest ringer det vid lunchtid. Och mellan klockan 11.30 och 12 är det sammanlagt tre ombudsmän runt om i landet som är stationerade vid telefonerna.

För många ombudsmän är det svårt att klämma in passen i det hektiska schemat. Men P-O försäkrar att han tycker att det är trevligt att få tid att prata med medlemmarna och på ett enkelt och snabbt sätt kunna vara behjälplig vid frågor och problem.

– Men när det inte ringer så många kan det kännas onödigt att sitta vid skrivbordet, när man skulle kunna vara ute på uppsökeri i stället. Jag brukar försöka få undan pappersarbete mellan samtalen.

P-O Norgren tycker också att det är tråkigt att det är så stor andel icke medlemmar som ringer in.

– Men det finns inga riktiga regler för hur vi ska göra. Vi ska inte svara dem, samtidigt kan det vara en möjlig medlem och därför går det inte att vara hur kort som helst, säger han.

Till sin hjälp vid telefonsejouren har ombudsmännen och de övriga vid lurarna något som kallas kunskapsbanken. Där är det tänkt att de snabbt ska kunna hitta svar på frågor från medlemmarna, och banken ska successivt ska fyllas på med information.

– Det är utbildande för en själv att sitta med TPD:n, och man lär sig hela tiden mer och mer. Men kunskapsbanken skulle behöva uppdateras, säger P-O.

Han använder sig i stället av de tryckta avtalen om det gäller sådana frågor. I många fall räcker det med hans egen erfarenhet. Även om det gäller att vara påläst i mer än sitt eget specialområde eftersom samtalen kommer slumpvis och från hela landet.

Ett nytt samtal kommer in. Det visar sig vara en kvinna som ringer för sin mans räkning. Hennes man är, enligt hennes uppgift, medlem men vill vara hemlig. Hon berättar att maken har jobbat fem år som timanställd och frågan gäller hur det rimmar med kollektivavtalet.

P-O förklarar att arbetsgivaren ingår ett avtal med organisationen och avtalet gäller alla på arbetsplatsen, oavsett anställningsform eller medlemskap. Skillnaden för icke medlemmar är att de får företräda sig själva om arbetsgivaren bryter mot avtalet.

Ytterligare några samtal från personer som inte är medlemmar kommer in. P-O Norgren svarar vänligt på de enklaste frågeställningarna och passar dessutom på att ställa frågan om varför de inte är med i facket. Under passet hinner P-O Norgren göra i ordning och adressera flera kuvert med ansökningsblanketter om inträde i förbundet.

– Egentligen skulle de som är med i organizerprojektet sitta här, de som har argument och är bra på att övertyga folk om att de ska gå med, säger P-O Norgren.

Oavsett hur många samtal från anställda som inte är med i facket, hur många han lyckas värva och hur mycket tid det tar konstaterar P-O att det inte skulle gå att ta bort tjänsten.

– Det är en medlemsservice och det kommer fler och fler samtal. Men man kanske kan justera tider och bemanning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.