Corona

Många företag vill permittera

Arbetsmarknad. Taxiåkarna står först i kön för att permittera. En del av Transports lokala ombudsmän hinner inte andas mellan samtalen och mejlen.

– Vi får sjukt mycket frågor, en hel del som det finns svar på och andra som det inte finns svar på eftersom reglerna ändras pö om pö.

Peter Winstén
Peter Winstén. Foto: Jan Lindkvist

Peter Winstén är avtalssekreterare på Transport. Han berättar att det nu finns avtal med alla arbetsgivarorganisationer om korttidsarbete – eller korttidspermittering som det har hetat under resans gång. Det betyder att företag inom taxi, åkeri, terminal, bensin, bevakning, flyg, hamn och tidningsdistribution kan förhandla om en överenskommelse om korttidsarbete med Transports lokalavdelningar.

Bara bemanningsbranschen står utan central uppgörelse. Där sköter LO den centrala förhandlingen.

En del tvister med arbetsgivare om hur korttidsarbetet fungerar hanteras av Transport, både lokalt och centralt.

Permittering är statens försök att hjälpa företag att behålla sin personal i kristid. Om företagen kan visa tillfälliga men allvarliga ekonomiska konsekvenser av coronavirusets härjningar får anställda gå ner i tid och delvis ersättas av statliga pengar.

– I Transports branscher skulle heltidspermittering vara mer effektivt, säger Peter Winstén.

Utöver taxibranschen har främst företag inom flyget tecknat avtal om korttidsarbete. En del åkerier också. Transport räknar med att ta fram siffror inom kort.

– Men de lokala ombudsmännen hinner inte rapportera, säger Peter Winstén.

I förra veckan vittnade lokala ombudsmän på olika håll i landet om fusk bland taxiföretag som vill permittera förare och få statliga pengar.

Statliga Medlingsinstitutet skriver i ett pressmeddelande att 1,9 miljoner anställda jobbar hos arbetsgivare som har ett ramavtal om korttidsarbete. Företagens centralorganisation har alltså kommit överens med fackförbunden om möjligheten att permittera personal.

En annan statlig myndighet hanterar korttidsarbetet: Tillväxtverket öppnar för arbetsgivare att ansöka den 7 april, men det beviljade stödet kan gälla redan från den 16 mars. Verket uppmanar företagen att ha stöd för korttidsarbetet i både centrala och lokala kollektivavtal de när de ansöker. Arbetsgivare som inte har kollektivavtal ska i stället skriva överenskommelse om korttidsarbete med minst 70 procent av de anställda på driftsenheten.

 

Från Tillväxtverkets hemsida.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Transportarbetarens logga

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Krisbransch. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.