Många förare känner skuld

Var tionde dödsolycka i trafiken är självmord. I ungefär hälften av fallen är det en lastbil som får ta emot smällen. Trafikverkets utredare Anna-Lena Andersson säger att många chaufförer känner skuld – trots att de inte hade en chans att bromsa.

Alla dödsolyckor som sker på svenska vägar utreds noga av Trafikverket. Var det en olyckshändelse eller var det ett självmord? Anledningen är att regeringen 2010 beslöt att självmorden i trafik ska särredovisas i statistiken.

Forskaren och kuratorn Anna-Lena Andersson är en av dem som fått i uppdrag att utreda dödsolyckor där anledningen inte är uppenbar.

Hon har bland annat granskat dödsolyckor mellan 2012 och 2014 genom att till exempel titta på om föraren använt bilbälte eller försökt bromsa, och om bilen hastigt svängt över vägen. Hon har pratat med anhöriga för att se om föraren varit självmordsbenägen, hon har tittat på obduktionsrapporterna och sjukvårdens dokumentation. Hon har också pratat med lastbilschaufförer och polis.

– Lastbilschaufförens vittnesmål väger tungt, säger Anna-Lena Andersson. Har personbilen gjort en hastig manöver över på lastbilens vägbana? Har den följt efter lastbilen när föraren försökt väja undan? Har föraren av personbilen tittat på chauffören och inte reagerat på ljusblinkning och andra signaler?

Rapporten har gett nya kunskaper om självmord på vägarna: Tidigare förmodade man att fem eller sex procent av dödskrascherna var självmord. I själva verket är tio procent av dem avsiktliga. Majoriteten, 84 procent, av självmorden på vägarna begås av män.

Den lastbilschaufför som möter någon som bestämt sig för att avsluta sitt liv är chanslös. Ändå vittnar de ofta om ett stor mått av skuld, säger Anna-Lena Andersson som utreder omkring 50 oklara dödsolyckor per år.

– Trots att de logiskt sett helt inser att de inte hade någon möjlighet att bromsa, stanna eller väja, grubblar de ändå på om de kunde ha gjort något annorlunda. Många chaufförer drabbas av dålig sömn, de återupplever det som hänt och drabbas av depression som kan hänga kvar lång tid efter händelsen. Det finns till och med de som byter jobb.

Andra känner en stor ilska över att ha ”använts” till ett självmord, berättar
Anna-Lena Andersson.

En del uppfattar det som att de blivit utsatta för en aggressiv handling från en självisk person.

– Men jag vill understryka att så inte är fallet, säger hon. Den som tar sitt liv känner sig mycket ambivalent, är förtvivlad, ibland förvirrad av långvarig oro och sömnlöshet. Personen ser helt enkelt ingen annan lösning på sina livsproblem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.