”Man kan kräva högre lön”

Varför måste man byta fack och avtal trots att man har kvar samma arbete? Och får man sämre lön om man går från IF Metalls avtal till Transports? Tommy Wreeth, Transports förbundskassör reder ut begreppen?

– I det här fallet handlar det om att man lägger ut verksamheten på en entreprenör. Och entreprenören, DFDS, omfattas av Transportavtalet eftersom företaget är med i Biltrafikens arbetsgivarförbund, säger han.

– Det är inte alltid som våra avtal är sämre än industrifackens eller tjänstefackens. Men det är sällan man hör något om de fall där anställda har fått högre lön när de har gått över till Transport.

I fallet med terminalarbetarna på Volvo befarar de anställda kraftigt sänkta löner och försämrade villkor. Men än så länge är inget klart. Under det första året efter arbetsgivarbytet går terminalarna fortfarande på sitt gamla avtal. Nu i höst säger sig DFDS vilja inleda förhandlingar om inrangering, en slags anpassning av det nya avtalet till det gamla.

– Det är ju förstås olyckligt om man får sämre lön när man gör samma jobb på samma arbetsplats. Men att de får sämre förutsätter också att de går på den lägsta nivån i Transportavtalet. Det är inget som säger att man inte kan göra en inrangering och ställa krav på att de som har haft högre löner får fortsätta ha det genom det som kallas premielöner i Transports avtal.

– Sen är det ju en annan fråga vad som händer med nyanställda.

Tror du att företagen som lägger ut verksamhet på entreprenad kalkylerar med att det blir ett avtal med lägre nivåer?

– Jag tror inte att det alltid handlar om att det ska bli billigare. Ofta hör man att företagen vill syssla med sin kärnverksamhet vilket inte är att transportera och lagra varor. Det finns det logistikföretag som är bättre på.

Hur skulle en riktigt bra övergång kunna se ut för de anställda?

– Under de tolv månader som arbetarna får ha kvar det gamla avtalet borde man ha ett system där de båda fackförbunden samarbetar och tittar på var de stora skillnaderna finns. Ofta är det nog inte i ingångslönerna utan lokala påslag som ger högre timlöner och bättre ob-tillägg. Där skulle målsättningen vara att båda förbunden gör allt de kan för att minimera påverkan på de anställdas villkor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.