Mäktiga lastbilsprotester på 15 platser i Sverige

Runt om i Sverige rullade i dag långa lastbilskaravaner i protest mot lönedumpning och brotten mot lagar och regler på vägarna. I Örebro var Transports avdelning på plats vid ett truckstop som också är samlingsplats för många lågavlönade utländska förare. – Situationen är katastrofal för svensk åkerinäring, säger förbundsordförande Lars Lindgren, som själv åkte lastbil i Helsingborg.

I höstas startade aktionen Här stannar Sverige, en spontan protest mot bristen på sund konkurrens i åkerinäringen. Dagliga protester sattes igång och den 20 december genomfördes en omfattande protestaktion.

I dag på nationaldagen var det dags igen. Via sociala medier hade Här stannar Sverige manat åkare och chaufförer att sluta upp i nya lastbilskonvojer.

Redan klockan tio på förmiddagen var Transports lokalavdelning på plats vid Örebro truckstop, vid kanten av E 20.

Scenen kändes lite märklig. Samtidigt som lastbil efter lastbil rullade in på asfaltplanen för att delta i protesten stod morgontrötta polacker och bulgarer 100 meter bort och lagade frukost bakpå sina trailrar.

En grupp svenska DHL-chaufförer hade parkerat nära de utländska bilarna, i väntan på att konvojen skulle rulla igång. En av förarna, Hasse, sa:

– Jag gissar att hälften av de utländska chaufförerna som står här kör olagligt i Sverige. Men man kan inte lasta förarna, det är inte deras fel. Ansvaret ligger hos speditörerna och transportköparna.

I Transport uppslagna tält fanns avdelningens ordförande Kent Palmqvist.

– Det här känns viktigt, sa han. Vi stöder aktionen som Här stannar Sverige genomför. Deras mål är ju samma som Transport kämpat för i många år.

Steve Söderström, åkare i Närke, är en av initiativtagarna till Här stannar Sverige. Via högtalare frågades han ut om aktionen av en närradioreporter.

Söderström sa:

– Vi vill ha lika villkor och säkra vägar, det är vad vår aktion handlar om. I dag rullar korteger på 15 olika ställen i Sverige. Nu har vi dessutom med oss de övriga nordiska länder.

Branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag (SÅ) deltog också vid Örebro truckstop. Ingemar Resare är regionchef i SÅ:

– Vi måste få politikerna att förstå problemen som branschen brottas med. Vi tycker att Här stannar Sverige är bra och det är roligt att initiativet kommer från åkarna själva.

Några minuter över klockan tolv var det dags för konvojen att rulla ut på motorvägen. Det var en mäktig syn när det flera kilometer långa tåget sakta, sakta körde norrut – med påslagna varningsblinkers och signalhorn som gick varma.

På en viadukt stod Transportsavdelningens resursperson Mikael Wahlberg och räknade bilarna.

– 120 stycken! Inte dåligt. Fast arrangörerna hade nog hoppats på fler.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

226 miljoner i klimatböter för flygbolaget Braathens

Flyg. Flygbolaget Braathens (BRA) var först i världen med att lansera biljetter där en viss del biobränsle ingår vid flygningen. Men nu kräver Naturvårdsverket nästan 226 miljoner kronor i böter för försenad rapportering av koldioxidutsläpp.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).