Mackanställda får nytt avtal på 13 månader

Nu är lönerna klara även för bensinstationerna, utom en del av OKQ8-mackarna. I dag, tisdag, enades Transport och arbetsgivarna om ett 13 månader långt avtal med en löneökning på 2,38 procent. – Det viktigaste var att vi fick bort en skrivning som inneburit att anställda fått sämre betalt när de jobbat mertid, säger Transports förhandlare Magnus Larsson.

Landets mackanställda har i många år jobbat under tre olika kollektivavtal. Vid den förra avtalsuppgörelsen 2013 enades fack och arbetsgivare om att försöka slå ihop de två avtal som tecknas med Petroleumbranschens arbetsgivareförbund (Paf) respektive Motorbranschens arbetsgivareförbund (Maf).

– En förutsättning var att vi fick bort den orättvisa betalningen. Arbetsgivarna har kunnat betala omkring sju kronor mindre per timme när deltidsanställda jobbat mertid, säger Magnus Larsson som är central ombudsman i Transport.

Han kan nu konstatera att parterna lyckats. Avtalen är ihopslagna och den nya uppgörelsen gäller Statoil, Shell, Preem och alla andra bensinstationer – utom föreningsägda OKQ8-mackar som fortfarande har ett eget avtal med arbetsgivarorganisationen KFO. (Det avtalet ska omförhandlas senare i vår.)

Överenskommelsen sträcker sig över 13 månader – från 1 april 2016 till 30 april 2017. Lönerna höjs alltså med 2,38 procent. Räknat i kronor blir ökningen från 539 till 613 kronor, beroende på löneklass. För nyanställda stannar lönelyftet på 52 kronor för första året.

– Det var priset vi fick betala för att få ordning på mertidsproblemet. Nu höjer vid betalningen för all mertid. Då finns det ingen anledning för arbetsgivarna att hålla nere anställningsgraden och förlita sig på mertidstimmar, säger Magnus Larsson.

Orättvisan, som Larsson beskriver den, lever dock kvar – fast i mycket mindre omfattning. För behovsanställda utgår fortfarande den sju kronor lägre timbetalningen.

Samma sak gäller deltidare som anställs på färre än tio timmar i veckan. De får numera den lägre timlönen för de ordinarie timmarna. Men därefter betalas eventuell mertid bättre.

Hela problemet bottnar i beräkningen av arbetstiden. Alla som jobbar tio timmar eller mer i veckan har månadslön och då är betalningen automatiskt högre.

I avtalsuppgörelsen har Transport åtgärdat ytterligare ett problem som bottnat i knepiga arbetstidsregler. Tidigare kunde anställda förlora flera tusen kronor om man tog ut ledighet mer än en halv kalendermånad. I de fallen utgick inte längre månadslönebetalning om man jobbat låt säga en tredjedels månad. I stället räknades den arbetade tiden om till timmar, med den sju kronor lägre timpengen.

– Nu får man avdrag för den tid man varit borta. Vi har medlemmar som varit otroligt upprörda över det här, säger Magnus Larsson.

I och med den nya uppgörelsen höjs ob och andra tillägg med 2,38 procent. Ihopslagningen av de två kollektivavtalen innebär också en enhetlig beräkning av semesterersättningen, 13 procent på lönen. Tidigare gällde två olika modeller.

– Det har tagit oss 25 år att slå ihop avtalen. Semesterlönen var en av sakerna arbetsgivarna tidigare hakade upp sig på, säger Magnus Larsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.