Lyft för arbetsrätten på S-kongressen

”Kollektivavtalsenliga villkor och löner ska gälla i Sverige. Det är inte acceptabelt att löntagare konkurrera med varandra med löner, hälsa och i värsta fall livet som insats”. Ett uttalande med den innebörden antogs av den socialdemokratiska kongressen i helgen.

– Uttalandet om ordning och reda på arbetsmarknaden gjorde mig alldeles salig, att Socialdemokraterna så starkt tar ställning för arbetarnas rätt och en god arbetsmarknad. Vi skuttade runt lite i kongresshallen när det antogs, säger kongressombudet Michaela Leo.

Hon är ordförande i Transports avdelning 4 i Östergötland och fortfarande uppe i varv efter de intensiva kongressdagarna med ett upprepat kompromissande.

– En del klagade över att det inte var så mycket debatt i talarstolen, men vi diskuterades väldigt mycket i de olika temagrupperna. För mig som kommer från den fackliga världen är det ju heller inte så konstigt med förhandlingar.

Kongressuttalandet tog upp problemen med långa kedjor av underentreprenörer, vilket gör det svårt att kontrollera de anställdas löner och arbetsvillkor. Inom Transports branscher drabbar det framför allt åkerinäringen. Byggnads drev frågan om huvudentreprenörskap hårt i sin avtalsförhandling och Transports har också tagit upp den i sin pågående avtalsrörelse.

För att hejda ansvarsflykten vill Socialdemokraterna införa ett så kallat solidariskt entreprenörsansvar, med huvudansvar högst upp i kedjan.

Fjärrchauffören och transportaren Gert Andersson från Vara var ytterligare en av Transports totalt fem ombud på kongressen. Även han är glad över uttalandet, som ligger helt i linje med de krav Transport länge drivit.

– Det handlar om att vi ska värna den svenska modellen. Alla våra frågor finns med, rakt av, i uttalandet. Det enda som saknas är en reglering av cabotaget. Men det var väl fel forum, säger han.

Cabotage står för tillfälliga inrikesresor av utländska åkeribolag i Sverige.

– Huvudentreprenörskap innebär att entreprenören inte bara kan skylla ifrån sig och säga att jag har lagt ut jobbet på den och den. Han får ta sitt ansvar, förtydligar Gert Andersson.

Om han fått bestämma hade han helst gått ett steg längre.

– Så att att alla i näringskedjan som inte sköter får sig en smäll. När en åkare får en kontrollavgift så borde samtliga speditörer i kedjan också åka på att betala. I dag är det bara pengar som styr, men började det svida för alla inblandade, så kanske man skulle börja tänka mer på kvalitet vid transporterna.

I kongressuttalandet sägs att Sverige ska konkurrera med kunskap och kompetens – inte med låga löner. Svenska kollektivavtal ska gälla, som förhandlas fram av ”starka parter” på arbetsmarknaden.

Dagens arbetsmarknad beskrivs med oseriösa verksamheter, skattefusk, svartarbete, utnyttjande av utländska arbetare, lönedumpning och ”livsfarliga säkerhetsbrister”. Slutsatsen blir:

”Detta kan aldrig accepteras” eftersom företagare som sköter sig, följer svenska regler och avtal i dag har svårt att hävda sig gentemot de oseriösa konkurrenterna.

Socialdemokraterna enades också om inriktningen att riva upp och göra om Lex Laval. Efter en dom i EU-domstolen begränsades fackförbundens möjligheter att vidta stridsåtgärder. Detta för att förmå arbetsgivare med utstationerade arbetare att teckna kollektivavtal, som följer de svenska. På den punkten har den svenska regeringen även fått svidande kritik från FN-organet ILO och lagen ses nu över i en statlig utredning

Kommer socialdemokraterna till makten vid nästa val vill man skärpa EU:s utstationeringsdirektiv, för att hejda den sociala dumpningen. Partiet vill också foga ett så kallat socialt protokoll till EU-fördraget. Det innebär att den fria rörligheten inom EU inte ska kunna utnyttjas till att pressa ner löner och försämra arbetsvillkor. Att de grundläggande fackliga rättigheterna inte ska underordnas de ekonomiska friheterna.

– Med det här uttalandet blir det mycket lättare att gå ut och prata med medlemmarna. En annan viktig fråga att ta med sig från kongressen är rätten till barnomsorg kvällar och helger. Det rör ju särskilt våra väktare och anställda på bensinstationer. En annan är rätten till heltid, menar Michaela Leo.

Hon är själv småbarnsförälder och nyvald ordförande i Norrköpings socialdemokratiska förening. Frågor om hur hon hinner med avfärdar Michaela Leo med att en man i hennes situation aldrig fått dem. Hon klarar det med en jämställd man. Om Leo fått råda hade Socialdemokraterna röstat igenom en helt individualiserad föräldraförsäkring, där respektive förälder tar hälften av dagarna med barnen.

– Det går redan med nuvarande system. Jag och min man gör det och mina föräldrar gjorde så, men jag inser att tiden inte var riktigt mogen för det vid den här kongressen.

Direkt efter kongressen gav sig lastbilsföraren Gert Andersson iväg för nattskiftet. Han tycker att partiledningen var lyhörd och att facket vann framgång i en rad frågor kring jobb, arbetsrätt och trygghet. Andersson nämner en förstärkning av lagen om anställningsskydd, las, för att försvara anställdas återanställningsrätt efter uppsägningar.

– När folk säger att ingen lyssnar och att de inte kan påverka är jag ett lysande exempel på motsatsen. Jag gick med i Socialdemokraterna för ett och ett halvt år sedan och vips blev jag vald att vara med på kongressen. Om vi går in i organisationen och tar lite ansvar, så kan vi göra våra röster hörda, säger han.

Anders Berg är socialdemokrat och fackligt aktiv i Norrbotten. Kongressen var hans femte:

– Den var ovanlig och gick väldigt mycket i fackföreningsrörelsens och löntagarnas riktning. Kanske var det för att en arbetargrabb nu håller i klubban.

– Jag uppfattade att partiet lyssnat in medlemmarnas uppfattning. Många vill ha tillbaka partiet i rätt fålla. Det går inte att bedriva en konjunkturanpassad politik. Vi måste ha en vision som håller över tid.

Vinstdriven vård, skola och omsorg var heta frågor för både Gert Andersson och Anders Berg. Efter betänketid kan de leva med kompromisslösningen, att kommuner ska kunna säga nej till etableringar av privata bolag.

– Nu finns en stark målsättning att göra samhället tryggare, så att du får en rimlig ersättning när du blir sjuk eller arbetslös och en värdig omsorg när du blir gammal, anser Anders Berg.

Han räknar också upp en obligatorisk gymnasieskola och den så kallade ungdomsgarantin, som innebär att unga ska ha rätt till arbete, utbildning eller praktik – inom 90 dagar. Där tog SSU och LO hem segern, Socialdemokraterna hade i riksdagen föreslagit en 180-dagars garanti.

För Michaela Leo är det inget snack om att facket ska skiljas från det socialdemokratiska partiet:

– Facket är politik, vare sig man vill det eller inte. Avstår vi från facklig politisk samverkan så kan vi väl plocka poäng från medlemmar som tycker att Socialdemokraterna är skit. Men då har vi inte en chans att påverka politiken inför nästa val. På Transports egen kongress i fjol var det heller ingen som ville ta bort samarbetet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.