Efter jobbet är det dags att ge alla djuren mat och vatten. Lite närhet och kel brukar också vara välkommet. Lotta Svenssons föräldrar och bröder hjälper ofta till med djuren. En stor hjälp är också de privatpersoner som skänker burar och hö till henne. Foto: Sven Rosell
Close
Efter jobbet är det dags att ge alla djuren mat och vatten. Lite närhet och kel brukar också vara välkommet. Lotta Svenssons föräldrar och bröder hjälper ofta till med djuren. En stor hjälp är också de privatpersoner som skänker burar och hö till henne.
Close
Månadens medlem

Lotta tar hand om övergivna kaniner

Djurvän. Lotta Svensson driver ett omplaceringshem för kaniner och gnagare. Hos henne får djur som dumpats eller farit illa ett hem, mat och kärlek tills de hittar en ny ägare. Lotta kombinerar sitt engagemang för djur som har det svårt med jobbet som lastbilschaufför.

– Just nu har jag 27 kaniner. I snitt brukar jag ha ungefär 40 stycken, säger Lotta Svensson när vi ser ut över prydligt uppställda rader med burar på gårdsplanen hemma i Billesholm ett par mil från Helsingborg.

När polisen hittar kaniner, marsvin och hamstrar som saknar ett hem eller som vanvårdats ringer de till Lotta. Djursjukhuset i Helsingborg hör av sig när de får in djur som ägaren vill avliva. Det händer ofta att privatpersoner tar kontakt via Lottas hemsida, till exempel när deras liv förändrats så att de inte längre kan ta hand om ett husdjur. Andra som hör av sig har hittat en dumpad kanin. Hur länge djuren stannar beror på hur lång tid det tar för Lotta leta upp en ny ägare.

Cicco var illa däran när hon kom till omplaceringshemmet. Mitt värsta fall, berättar Lotta Svensson. Pälsen var som en enda skitig kaka och klorna på tok för långa. Nu mår Cicco bra och pälsen har blivit fin. Foto: Sven Rosell
Cicco var illa däran när hon kom till omplaceringshemmet. Mitt värsta fall, berättar Lotta Svensson. Pälsen var som en enda skitig kaka och klorna på tok för långa. Nu mår Cicco bra och pälsen har blivit fin. Foto: Sven Rosell

– Från början tänkte jag att det här bara skulle vara något litet, men det har blivit otroligt stort. Många frågar hur jag hinner med, det gör jag på något konstigt sätt. På morgonen ger jag dem mat och vatten. Efter jobb fixar jag burarna, ger dem mat och kelar med dem så mycket som möjligt.

Många djur

Från en stor bur ropar papegojorna Kiwi och Kaj som verkar vilja ha uppmärksamhet. Även de har fått ett hem hos Lotta liksom hunden Harry och katten Nalle.

– Jag ville ha häst, men pappa tyckte att hästar är för stora så jag fick en kanin. Pappa sa att jag kommer tröttna, men det gjorde jag inte, säger hon och skrattar.

Lotta växte upp på landet och hade alltid djur omkring sig. Hon hjälpte fåglar som flugit in i fönsterrutor och gav hungriga igelkottar mat.

Varje dag går Lotta in på Blocket och ser efter om någon efterlyser ett hem åt en kanin eller om någon skänker eller säljer något som kan behövas till djuren.

Allt fler känner till Lottas omplaceringshem och många skänker pengar, mat och burar (helst med tillhörande hage). Inför vintern behöver hon bland annat lastbilsskåp att bygga burar i. Hon samarbetar med en veterinär som vaccinerar, kastrerar och undersöker Lottas nykomlingar. Det är tack vare givmilda privatpersoner och djuraffärer som omplaceringshemmet går runt.

Coronaeffekt

Det här året, efter coronan, har det varit extremt många dumpade kaniner. Men det finns också folk som tar sitt ansvar och lämnar dem här. Absolut inte alla djur som kommer hit är vanvårdade. Något har ändrats i ägarens liv. Det handlar om tidsbrist eller så har intresset för djuret svalnat.

Det bästa med omplaceringshemmet är att få ha djuren omkring sig, tycker Lotta.

– Det är så roligt att se deras olika personligheter. Smådjuren är olika, precis som hundar och katter. Vissa är världens clowner, andra är soffpotatisar.

Lottas arbetsgivare visar stor förståelse för hennes engagemang för djuren. Ibland kan hon kombinera en körning med att hämta eller lämna en kanin. Även arbetskamrater ställer upp då och då genom att ta med en kanin i hytten när den behöver skjuts till sitt nya hem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mynthögar. Foto: Shutterstock

Tjänstemännens löner drar ifrån

Löneutveckling. LO-arbetarna halkar efter tjänstemännen. Det har LO visat i flera av sina årliga sammanställningar. Det har skett en så kallad löneglidning som gjort att tjänstemännens löner ökat mer än ”märket” sedan år 2000.

Transportarbetarens logga

Unik jämställdhet på transportutbildning

Utbildning. Vägen har varit lång. Men allt fler kvinnor väljer framgångsrikt ett tidigare starkt mansdominerat yrke – lastbilschaufför. Utvecklingen med fler kvinnliga sökande till Transportprogrammet fortsätter, visar Skolledarrapporten för 2022/2023.

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Pensionerade lastbilschauffören Pelle Thorstensson i Bromölla fixar cyklar till vuxna och barn från Ukraina.

Pelle fixar cyklar åt ukrainska flyktingar

Engagerad. En cykel är guld värd för de ukrainska flyktingar som bor långt från affärer och skolor. Det har pensionerade lastbilschauffören Pelle Thorstensson i Bromölla insett. Han fixar till cyklar, som han får till skänks av vänliga människor, och ger dem till vuxna och barn från Ukraina.

Hallå där!

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Jindan Gong intervjuar chaufförer i forskningsprojekt om klimatomställningen. Foto: John Antonsson

Transportarbetarna avgörande för klimatet

8 frågor. Klimatutsläppen ska mer eller mindre upphöra fram till år 2045. I centrum av händelserna står förarna. Jindan Gong intervjuar chaufförer i forskningsprojektet Justit. För att chaufförernas perspektiv ska bidra till klimatomställning som är rättvis för arbetarna.

Månadens medlem
I år ska Linda Lööw vara med och förhandla om transportavtalet för lager och terminal. Arbetstidsförkortning är den fråga hon brinner mest för. ”Att vara ledig varannan helg är också viktigt att få in i avtalet.”

”Är man föreningsmänniska så är man”

Engagerad. Linda Lööw är ordförande för fackklubben på Postnord TPL:s lager i Jönköping. På fritiden är hon engagerad i dotterns fotbollsklubb och har dessutom varit ledare för barngympa. – Är man föreningsmänniska så är man, säger hon.

Hallå där!

Patrik Persson

…studieorganisatör på avdelning 12 Malmö, som arrangerar konfliktskola.

Månadens avdelning
Rose-Marie Eberhardson, Hans Wahlström, Ola Bodin, Niclas Sandström och Fredrik Ohrling utanför vita villan som rymmer Gävleavdelningens kontor. Foto: Lilly Hallberg

Vrede, glädje och malande arbete

Gästrikland/Norduppland. Utanför mötessalen i den ena byggnaden står en svart pickup. För Gävleavdelningen är det centralt att komma ut och möta medlemmar. Och att bli fler.

Hasse är i hamn men blickar framåt

Mötet. Hans Wahlström avgick som Transports ledare med pension, för att han fyllt 60 år, och fick lämna ordförandeposten för Gävle hamn när han fyllt 80. Tidigare förbundsordföranden nämner åldersdiskriminering. Men talar mer om framtiden, om facklig-politisk samverkan, om förhandlingar, Förbundet och Gefle Stuveris historia.

Mortezas son dog på jobbet i hamnen

Arbetsmiljö. För snart fem år sedan förlorade Morteza sitt enda barn Nima, 20 år, i en arbetsplatsolycka vid Oxelösunds hamn.

Lika mycket chaufför som författare

Kultur. 1999 gav lastbilschauffören, författaren och Transportarbetarens krönikör David Ericsson ut sin första bok. En rosad novellsamling om livet på och kring vägen. – Min svensklärare höll upp mina uppsatser som döda råttor inför klassen, säger han.

Månadens medlem

”Jag gillar att jobba ensam”

Taxitelefonist. När allt fler bokar taxi i en app i mobilen blir taxitelefonist ett alltmer ovanligt yrke. För Transportarbetaren berättar Lena Frank om hur det är att jobba ensam i växeln om nätterna.

Månadens klubb

Klubb Örat får folk att lyssna

Fackklubb. Facket är till för alla – även döva eller personer med hörselnedsättning. På kongressen föddes idén om anpassning av språk och kommunikation. I dag finns nybildade Klubb Örat i Örebro, unik inte bara inom Transport utan hela LO-familjen.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Månadens klubb
”Vi vill vara med och påverka.” Meddy Linond (ordförande), Johan Afvander (ledamot) och Marie-Louise Rindå (ledamot) i klubben. Anders Nilsson (sekreterare) har jobbat natt och saknas på bilden.

Scheman tände gnistan att nystarta flygklubb

Arlanda. – Står man bara längst bak och klagar händer inget. Så resonerade Meddy, Marie-Louise, Johan och Anders och väckte sin klubb ur törnrosasömnen. En ”massa petande” i deras arbetsscheman tände gnistan.

Månadens medlem
”Jura är inte jätteförtjust i andra människor, men dem hon känner har svårt att förstå att hon ens kan upplevas som skräckinjagande”, säger Moa om Jura.

Ett oslagbart jobb för en ”hundnörd”

Bevakning. – Om man har ett stort hundintresse är väktaryrket oslagbart. Det säger Moa Petersdotter som alltid har med sig sin hund på jobbet. Jura är nämligen väktarhund.