Sopkonflikten i Stockholm

”Lönesänkningar – en trend”

Renhållning. Joakim Guttman, ombudsman på Transport, är frustrerad över utvecklingen i sopkonflikten: – Det är tragiskt att våra medlemmar blev så pressade att de tog till åtgärder som vild strejk och massuppsägning. Som fackförbund står vi inte bakom olovliga stridsåtgärder, men den är tvisten borde kunna ha lösts på annat sätt.

Joakim Guttman är central ombudsman och ansvarar just för miljöområdet. Han anser att Reno Norden har ett stort ansvar för det som hänt:

– Allt som behövs är att Reno Norden backar bandet 14 dagar. Då fungerade sophämtningen utmärkt. Nyckelinventeringen genomfördes inte på ett bra sätt och sänkt lön vill ingen arbetstagare ha. De frågorna hade man kunnat lösa vid förhandlingsbordet.

– Tyvärr ser vi en trend där företag försöker sänka lönerna för grupper som lyckats förhandla fram lite bättre löner än tarifferna i våra avtal. I renhållningsbranschen har vi haft flera sådana exempel.

Katarina Johansson, enhetschef på Stockholm Vatten, förklarar att staden fått in omkring 3 000 reklamationer från kunder som inte fått sitt avfall hämtat:

– Visst, konflikten på Reno Norden är ett stort problem. Men vi har 27 ersättningsfordon ute. Fem sopbilar jobbar bara med att ta hand om reklamationer.

Vem betalar notan för de extrainsatta bilarna?

– Det gör Reno Norden.

Enligt uppgift har även miljöarbetarna på Liselotte Lööf lagt ner arbetet. Hur ser Stockholm vatten på det?

– Det är inte det besked vi fått. För bara ett par timmar sedan fick vi veta att 10-12 bilar från Liselotte Lööf tömt avfall i Högdalen i morse. På företaget uppger Sonny Lööf att killarna jobbar som de ska.

Kommer Stockholm Vatten att ta några initiativ för att lösa upp knutarna på Reno Norden?

– Nej, det är en sak mellan företaget och deras anställda. Vi håller oss utanför den dialogen.

Mats Lindqvist är miljöpartist och ordförande i Stockholm stads avfallsnämnd. Hur ser han på att uppåt 150 ordinarie miljöarbetare tycks ha lagt ner arbetet? Även de anställda på Liselotte Lööf.

– Det var nytt för mig, jag har bara tagit del av rapporteringen om strejken och uppsägningarna på Reno Norden. Jag har svårt att förstå att de anställda motsätter sig nyckelinventeringen.

Och lönerna, som är den centrala frågan för sopgubbarna?

– Det är okej att man avskaffar ackordslönen, det är ett oskick med ackord, anser jag. Det kan uppmuntra till att man tar genvägar i arbetet.

Varför är det i så fall okej att Stockholm stad år efter år låter färdtjänstförarna köra stadens gamla, sjuka, skolbarn och funktionshindrade på rakt ackord?

– Nej, det är inte bra heller. Men det är ingen fråga jag ansvarar för.

– Det är inget konstigt att människor inte vill ha sänkt lön. Vi vill ha schysta löner inom avfallshanteringen i Stockholm och vi vill gärna att branschens status höjs. Man borde inte kalla renhållarna för sopgubbar, utan kanske miljötekniker.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kenneth Grampe:
    13 juli, 2017

    Upphandlingar, anbudsförfarandet är ett otyg som måste bort. MP visar ju på vilken sida dom står på. Inte på arbetarnas sida.

  2. Dennis Nilsson:
    12 juli, 2017

    Det är ett attans ofog som sprider sig på arbetsmarknaden vid upphandling. Med stöd av kollektivavtal och den fredsplikt som det innebär, så tar sig arbetsgivaren friheter som inom i princip alla andra avtalsområde skulle anses som oskäligt.

    Att det saknas en inskriven uppsägnings klausul i kollektivavtalet, som skulle skydda löner och andra villkor vid större förändringar av de förutsättningar som gällde vid avtalets ingående, är en särart som nästan bara finns inom det arbetsrättsliga området.

    Att försöka hävda avtalets oskälighet med stöd av avtalslagen § 36 är inte lätt.
    Därför måste vi få en skrivning i kollektivavtalen som skyddar löntagaren. Detta är en strid som vi med nödvändighet måste ta i nästa avtalsrörelse!

    Förtroendevald Transport Avd2

  3. Sven-Åke:
    12 juli, 2017

    Nu har ju Transport chansen både i Gbgs hamn och i Sthlm att visa att man är ett kampförbund. När ska de fina funktionärerna i Transport lämna sina flådiga lyxliv och börja ställa sig på arbetarnas sida??

  4. Daniel Enberg:
    12 juli, 2017

    Finns inget annat än att stötta gubbarna.

  5. Ingemar Jonasson:
    12 juli, 2017

    Jag har försökt följa alla turerna med Stockholms sopgubbar.
    Det jag kommer fram till är, hur jag än försöker så kan jag bara stötta Stockholms sopgubbar.
    För vem är intresserad av att börja klockan 05:00 som jag förstått att visa sopgubbar gör.
    Det innebär att man skall stiga upp runt klockan 04:00 fem dagar i veckan vilket i sin tur innebär att man får lägga sig ganska tidigt kvällen innan och förlorar kvalitetstid med sina nära och kära. Vi får inte glömma bort vilket fantastiskt arbete dessa människor gör som tar bort alla dem soporna som vi ute i samhället slänger. Det är ett fysiskt tungt arbete och jag kan tänka mig att dessa sopgubbar hämtar säkert 60-80 ton varje vecka och dessutom har man inga tekniska hjälpmedel. Vissa människor tycket att det är bara till att byta yrke om man tycker det är för tungt eller om man skulle få sänkt lön och mer att göra. Det är väl en rättighet som vi har i detta landet att tycka vad vi vill men jag undrar vad alla dessa människor som säger detta, om deras arbetsgivare hade sagt att vi sänker din lön med 15% men du skall jobba 10% mer. Hade ni tyckt att det var OK att er arbetsgivare gjort så mot er? Om ni svarar ja på den frågan så tycker jag att ni imorgon, det första ni gör är att gå in till er arbetsgivare och ber om sänkt lön och att ni vill jobba mer. Min uppfattning är naturligtvis att ni som svarar ja på den frågan, ljuger så ni tror er själv. Det finns ingen som frivilligt sänker sin egen lön utan att ta strid för den. Det finns en hel del som jämför sopgubbarnas lönevillkor med andra yrkesgrupper så som sjuksköterskor, poliser, brandmän, lokalvårdare m fl.
    Då menar man att sopgubbar inte har någon utbildning och att det tillhör dem "enkla" jobben, till er vill jag bara säga att då kan vem som helst sätta sig i en sopbil och köra hem sopturerna men som jag har förstått så finns det 3000 reklamationer som man försöker hämta med 3 stycken fordon som man inte har lyckats med.
    Det jag dock tycker är att det inte är sopgubbarna som har för bra betalt, det är dem andra
    ovan nämnda yrkesgrupperna som har för dåligt betalt, dessa grupper skulle ha betydligt mer betalt än vad dem har idag. För både ovan nämnda yrkesgrupper och sopgubbar gör ett fantastiskt arbete och dem är viktiga för att vårt samhälle skall fungera.

    Tack för ordet.

  6. Björn Breivik:
    12 juli, 2017

    Utspel från ordföranden i stadens avfallsnämnd apropå sopkonflikten: "Man borde inte kalla renhållarna för sopgubbar, utan kanske miljötekniker".
    Han är verkligen med i matchen!

Lästips:

Risken för backningsolyckor med sopbilar skulle minska om soprummen inte låg i områden där det är mycket människor i rörelse. Det anser Mikael Wahlberg, regionalt skyddsombud, och Elisabeth Jansson, lokalt skyddsombud.

Backande sopbil ledde till ännu ett dödsfall

Miljöarbetare. Ytterligare en dödsolycka har inträffat när en sopbil backade. Hade en infart varit tydligare markerad hade olyckan kunnat undvikas, anser Transports regionala skyddsombud i Örebro.

Ådalen. Demonstrationståget på väg mot Lunde, 14 maj 1931.

90 år sedan militär sköt ihjäl arbetare i Ådalen

Ådalen 1931. I dag, den 14 maj 2021, är det exakt 90 år sedan skotten i Ådalen, då inkallad militär sköt ihjäl fem arbetare. Fyra av dem gick i ett demonstrationståg mot lönesänkningar och strejkbryteri. Transport hade en nyckelroll i tragedin som blivit en av de mest omtalade i modern svensk historia.

Transportarbetarens logga

Amazon-arbetare i Italien strejkar

E-handel. På måndagen gick personalen på e-handelsjätten Amazon i Italien ut i strejk. Uppslutningen blev stor. Även chaufförerna hos de olika underleverantörerna la ner abetet. Bättre organisation av arbetet och mindre stress är några av kraven.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.

Fackliga namn i ny S-regering

Politik. Statsminister Magdalena Andersson har presenterat sin nya socialdemokratiska enpartiregering. Johan Danielsson, som engagerat sig i transportbranschens villkor som EU-parlamentariker, blir biträdande arbetsmarknadsminister. Tidigare LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson blir näringsminister.

LAS

Transport i protestaktion vid LO-kongress

Arbetsrätt. "Vi behöver trygghet i våra jobb – inte skickas på kurs när vi fått sparken". Så stod det på flygblad som folk från flera Transportavdelningar delade ut utanför Folkets hus i Stockholm på måndagsförmiddagen. Där pågick incheckning för ombud till LO:s kongress.

Facket startar fraktkampanj riktad till konsumenter

Facket. Transport har startat en kampanj där de uppmanar konsumenter att välja fraktalternativ med kollektivavtal. Helst ska paketet också skickas till ombud – om det inte delas ut av tidningsbudet.

Hamnarbetare i Livorno protesterar mot kraven på covidpass i mitten av oktober. Arbetare i de italienska hamnarna var först att agera, och har blivit något av symbol för protestaktionerna, som spridit sig i landet. Foto: Kristina Wallin

Fortsatta protester i italienska hamnar

Internationellt. De italienska hamnarbetarna fortsätter att leda de fredliga protesterna mot det ”gröna covidpasset” som krävs för att få jobba. Detta trots att polisen svarat med vattenkanoner och en av ledarna förvisats från Rom i ett år. Men ilskan är stor bland arbetarna som känner sig överkörda och utnyttjade.

Myndigheter hittade brott och säkerhetsbrister

Arbetsmiljö. 100 fasta arbetsställen besöktes och 280 fordon stoppades av polisen. 300 säkerhetsbrister hittades. – Små och stora lastbilar har stoppats. Vi kan se ett mönster att fordon i 3,5-tonsklassen inte sällan är i dåligt skick och har obesiktade bakgavellyftar, säger Arne Alfredsson, chef vid avdelningen för myndighetsgemensam kontroll på Arbetsmiljöverket.

Seger mot gig-företag i Nederländerna

Internationellt. Uber har klassats som både taxibolag och arbetsgivare av en domstol i Nederländerna. Segern är viktigt, men inte vår första framgång mot ett gig-företag, säger Amrit Sewgobind på facket FNV. Detta är en av många strider mot gig-arbetsgivare som smiter från sitt ansvar i Europa.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Facket tar Foodora till Arbetsdomstolen

Arbetsrätt. Foodora hänvisade matbudet till ett så kallat egenanställningsföretag. Efter 23 månader fick han inte jobba kvar. Transport anser att Foodora är arbetsgivare och kräver att budet får jobbet tillbaka – och skadestånd i Arbetsdomstolen.

Transport avvisar LAS-uppgörelse i LO

Arbetsrätt. Majoriteten i LO:s styrelse beslutade på tisdagskvällen att ingå i en uppgörelse om LAS med arbetsgivarparten. Svenska Transportarbetareförbundet är ett av fyra LO-förbund som sa nej till försvagning av arbetsrätten i utbyte mot stärkt omställningsstöd.

Majoriteten kan tänka sig byta bransch

Arbetsmiljö. Hela 67 procent av dem som arbetar inom transportnäringen är öppna för att byta jobb. Det visar en undersökningen av opinionsmätningsföretaget Demoskop.

Matvagnar Gate gourmet 2016. Foto: Justina Öster

Flygjätte betalar rekordstort skadestånd till Transport

Flyg. Fem dagar före den väntande processen i Arbetsdomstolen förlikades Transport och Gate gourmet. Uppgörelsen innebär att cateringbolaget betalar 10 miljoner i skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Ett historiskt högt belopp, kommenterar Transportarbetareförbundet.

Val 2022
Marie Samuelsson, ombudsman i avdelning 17 Skövde-Borås, och Mikael Ladman, ombudsman i avdelning 6 Värmland.

Utvalda till valledare

Transport. Arbetet har börjat inför valåret. Svenska Transportarbetareförbundet har utsett två valledare. Ombudsmännen Marie Samuelsson och Mikael Ladman har delat landet mellan sig. Men vad ska de egentligen göra? Här svarar de själva för presentationen.