Sopkonflikten i Stockholm

”Lönesänkningar – en trend”

Renhållning. Joakim Guttman, ombudsman på Transport, är frustrerad över utvecklingen i sopkonflikten: – Det är tragiskt att våra medlemmar blev så pressade att de tog till åtgärder som vild strejk och massuppsägning. Som fackförbund står vi inte bakom olovliga stridsåtgärder, men den är tvisten borde kunna ha lösts på annat sätt.

Joakim Guttman är central ombudsman och ansvarar just för miljöområdet. Han anser att Reno Norden har ett stort ansvar för det som hänt:

– Allt som behövs är att Reno Norden backar bandet 14 dagar. Då fungerade sophämtningen utmärkt. Nyckelinventeringen genomfördes inte på ett bra sätt och sänkt lön vill ingen arbetstagare ha. De frågorna hade man kunnat lösa vid förhandlingsbordet.

– Tyvärr ser vi en trend där företag försöker sänka lönerna för grupper som lyckats förhandla fram lite bättre löner än tarifferna i våra avtal. I renhållningsbranschen har vi haft flera sådana exempel.

Katarina Johansson, enhetschef på Stockholm Vatten, förklarar att staden fått in omkring 3 000 reklamationer från kunder som inte fått sitt avfall hämtat:

– Visst, konflikten på Reno Norden är ett stort problem. Men vi har 27 ersättningsfordon ute. Fem sopbilar jobbar bara med att ta hand om reklamationer.

Vem betalar notan för de extrainsatta bilarna?

– Det gör Reno Norden.

Enligt uppgift har även miljöarbetarna på Liselotte Lööf lagt ner arbetet. Hur ser Stockholm vatten på det?

– Det är inte det besked vi fått. För bara ett par timmar sedan fick vi veta att 10-12 bilar från Liselotte Lööf tömt avfall i Högdalen i morse. På företaget uppger Sonny Lööf att killarna jobbar som de ska.

Kommer Stockholm Vatten att ta några initiativ för att lösa upp knutarna på Reno Norden?

– Nej, det är en sak mellan företaget och deras anställda. Vi håller oss utanför den dialogen.

Mats Lindqvist är miljöpartist och ordförande i Stockholm stads avfallsnämnd. Hur ser han på att uppåt 150 ordinarie miljöarbetare tycks ha lagt ner arbetet? Även de anställda på Liselotte Lööf.

– Det var nytt för mig, jag har bara tagit del av rapporteringen om strejken och uppsägningarna på Reno Norden. Jag har svårt att förstå att de anställda motsätter sig nyckelinventeringen.

Och lönerna, som är den centrala frågan för sopgubbarna?

– Det är okej att man avskaffar ackordslönen, det är ett oskick med ackord, anser jag. Det kan uppmuntra till att man tar genvägar i arbetet.

Varför är det i så fall okej att Stockholm stad år efter år låter färdtjänstförarna köra stadens gamla, sjuka, skolbarn och funktionshindrade på rakt ackord?

– Nej, det är inte bra heller. Men det är ingen fråga jag ansvarar för.

– Det är inget konstigt att människor inte vill ha sänkt lön. Vi vill ha schysta löner inom avfallshanteringen i Stockholm och vi vill gärna att branschens status höjs. Man borde inte kalla renhållarna för sopgubbar, utan kanske miljötekniker.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kenneth Grampe:
    13 juli, 2017

    Upphandlingar, anbudsförfarandet är ett otyg som måste bort. MP visar ju på vilken sida dom står på. Inte på arbetarnas sida.

  2. Dennis Nilsson:
    12 juli, 2017

    Det är ett attans ofog som sprider sig på arbetsmarknaden vid upphandling. Med stöd av kollektivavtal och den fredsplikt som det innebär, så tar sig arbetsgivaren friheter som inom i princip alla andra avtalsområde skulle anses som oskäligt.

    Att det saknas en inskriven uppsägnings klausul i kollektivavtalet, som skulle skydda löner och andra villkor vid större förändringar av de förutsättningar som gällde vid avtalets ingående, är en särart som nästan bara finns inom det arbetsrättsliga området.

    Att försöka hävda avtalets oskälighet med stöd av avtalslagen § 36 är inte lätt.
    Därför måste vi få en skrivning i kollektivavtalen som skyddar löntagaren. Detta är en strid som vi med nödvändighet måste ta i nästa avtalsrörelse!

    Förtroendevald Transport Avd2

  3. Sven-Åke:
    12 juli, 2017

    Nu har ju Transport chansen både i Gbgs hamn och i Sthlm att visa att man är ett kampförbund. När ska de fina funktionärerna i Transport lämna sina flådiga lyxliv och börja ställa sig på arbetarnas sida??

  4. Daniel Enberg:
    12 juli, 2017

    Finns inget annat än att stötta gubbarna.

  5. Ingemar Jonasson:
    12 juli, 2017

    Jag har försökt följa alla turerna med Stockholms sopgubbar.
    Det jag kommer fram till är, hur jag än försöker så kan jag bara stötta Stockholms sopgubbar.
    För vem är intresserad av att börja klockan 05:00 som jag förstått att visa sopgubbar gör.
    Det innebär att man skall stiga upp runt klockan 04:00 fem dagar i veckan vilket i sin tur innebär att man får lägga sig ganska tidigt kvällen innan och förlorar kvalitetstid med sina nära och kära. Vi får inte glömma bort vilket fantastiskt arbete dessa människor gör som tar bort alla dem soporna som vi ute i samhället slänger. Det är ett fysiskt tungt arbete och jag kan tänka mig att dessa sopgubbar hämtar säkert 60-80 ton varje vecka och dessutom har man inga tekniska hjälpmedel. Vissa människor tycket att det är bara till att byta yrke om man tycker det är för tungt eller om man skulle få sänkt lön och mer att göra. Det är väl en rättighet som vi har i detta landet att tycka vad vi vill men jag undrar vad alla dessa människor som säger detta, om deras arbetsgivare hade sagt att vi sänker din lön med 15% men du skall jobba 10% mer. Hade ni tyckt att det var OK att er arbetsgivare gjort så mot er? Om ni svarar ja på den frågan så tycker jag att ni imorgon, det första ni gör är att gå in till er arbetsgivare och ber om sänkt lön och att ni vill jobba mer. Min uppfattning är naturligtvis att ni som svarar ja på den frågan, ljuger så ni tror er själv. Det finns ingen som frivilligt sänker sin egen lön utan att ta strid för den. Det finns en hel del som jämför sopgubbarnas lönevillkor med andra yrkesgrupper så som sjuksköterskor, poliser, brandmän, lokalvårdare m fl.
    Då menar man att sopgubbar inte har någon utbildning och att det tillhör dem "enkla" jobben, till er vill jag bara säga att då kan vem som helst sätta sig i en sopbil och köra hem sopturerna men som jag har förstått så finns det 3000 reklamationer som man försöker hämta med 3 stycken fordon som man inte har lyckats med.
    Det jag dock tycker är att det inte är sopgubbarna som har för bra betalt, det är dem andra
    ovan nämnda yrkesgrupperna som har för dåligt betalt, dessa grupper skulle ha betydligt mer betalt än vad dem har idag. För både ovan nämnda yrkesgrupper och sopgubbar gör ett fantastiskt arbete och dem är viktiga för att vårt samhälle skall fungera.

    Tack för ordet.

  6. Björn Breivik:
    12 juli, 2017

    Utspel från ordföranden i stadens avfallsnämnd apropå sopkonflikten: "Man borde inte kalla renhållarna för sopgubbar, utan kanske miljötekniker".
    Han är verkligen med i matchen!

Lästips:

Vackert på fikarasten. Men halt på vägarna. Bilden tagen från sopbilens hytt, mellan Sten och Virshult, norr om Halmstad.

2024 började med iskyla och snösmocka

Arbetsmiljö. Snö, kyla, halka, blåst – olyckor, inställd trafik, avstängda vägar. I mitten av januari drog årets andra köldvåg in över landet, med en kraftig snösmocka från väst. Åter drabbades yrkestrafiken av stora problem, på flera håll klämd mellan vädrets makter och myndigheters bristande samordning.

Transportarbetarens logga

Strejker riskerar lamslå Finland

Konflikt. Flyg- och busstrafik stannar, förskolor och restauranger stänger ned – Finland stannar i månadsskiftet när över 100 000 arbetare och tjänstemän strejkar i protest mot regeringens arbetsmarknadspolitik och nedskärningar.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Lång färd mot kollektivavtal

Konflikt. Tesla rundar hamnblockaden och tar in bilar landvägen från Tyskland. Transport öppnar för fler sympatiåtgärder framöver till stöd för IF Metall, som skulle acceptera om den amerikanska elbilstillverkaren lägger verksamheten i ett annat bolag som har kollektivavtal – ”gör en Amazon”.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.