Löneökning kan göra att buden får stanna

Premos arbetskraftsinvandrade tidningsbud hänger fortfarande löst när det gäller förlängning av tillstånd. Utan den extra dagtur, som DN Bostad innebar, riskerar många att tvingas lämna Sverige. Men löneökningen i det nya avtalet kan rädda några.

I höstas blev det känt att Premo, som delar ut morgontidningar i Stockholmsområdet, inte längre ska dela ut Dagens Nyheters bilaga, DN Bostad. Det innebär problem för en stor del av de visstidsanställda tidningsbud som är här som arbetskraftsinvandrare.

För att få arbetstillstånd krävs att de tjänar minst 13 000 kronor i månaden, vilket många precis kom upp i med utdelningen av DN Bostad.

Strax innan jul blev det nya avtalet klart och nu vid årsskiftet började det gälla. Det är ett ettårigt avtal som innebär en löneökning på 2,6 procent, vilket förändrar situationen för en del av buden, dock inte alla.

Flera av dem ligger på gränsen och är fortfarande oroliga över att behöva lämna Sverige. Det gör att många inte vågar ställa krav, till exempel på rätten till ersättning för övertid, av risk för att stöta sig med arbetsgivaren.

– Om den personliga relationen till din närmaste chef inte är bra innebär det att du ligger dåligt till och har liten chans att få fortsätta. Det sätter oss i en utsatt situation, säger ett av buden på Premo.

På ett möte i slutet av oktober sa Fredrik Martinsson, expert på arbetskraftsinvandring på Migrationsverket, att de inte kommer att kontrollera redan beviljade tillstånd. Men när det blir dags att söka nya måste den anställde kunna bevisa att lönen inte understiger 13 000 kronor.

Något som skulle förändra situationen är om buden fick möjlighet att arbeta mer, till exempel att jobba sju dagar i veckan i stället sex, vilket flera av dem vill.

Torkel Blom, som själv arbetar som tidningsbud för Premo, förstår budens önskan.

– Om man jobbar 3,5 timmar per dag så menar jag att man inte nödvändigtvis behöver en vilodag. Man ska inte tvingas att jobba söndagar, men det skulle kunna vara en rättighet att själv få välja. I nuläget är dessutom så att buden inte får schemaläggas sju dagar, men de får fortfarande jobba extra den sjunde dagen, säger han.

För de arbetskraftsinvandrade buden spelar extrajobbet ingen roll, eftersom det inte räknas med när det är dags att ansöka om förlängt arbetstillstånd.

Men en förlängning av arbetsveckan skulle vara problematisk på flera plan, både utifrån fackets generella målsättning och utifrån de övergripande reglerna i svensk arbetstidslagstiftning.

Mattias Schulstad, migrationsutredare på Transport, påpekar också att det skulle göra det svårt får många av invandrarbuden, som är i en så utsatt situation att de är beredda att arbeta under nästan vilka villkor som helst för att säkra chanserna att få stanna.

– Det innebär att vi i princip skulle be arbetsgivaren att försämra villkoren, vilket går emot den fackliga grundtanken, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.