Laura Hartman är ny chefsekonom på LO. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Laura Hartman är ny chefsekonom på LO.
Close

Lönegapet bara ökar

7 frågor. Under pandemin har LO-arbetarna avstått från löneökningar. Samtidigt har det blivit dyrare att tanka och de rikastes inkomster har dragit i väg. Det och mer berättar LO-ekonomen Laura Hartman om i 7 frågor.

1. Hur har två år av pandemi påverkat LO-kollektivets ekonomi?

– Våra medlemmar har inte kunnat jobba hemma och vissa branscher har påverkats negativt. Kostnaderna för transporter ha ökat. Både priset för drivmedel och kollektivtrafik har gått upp. I Sverige har Riksbanken fört en lågräntepolitik som gör att förmögenheterna har samlats hos dem som äger bostadsrätter i storstäderna och det har bidragit till att förmögenhetsgapet har vidgats.

– Vi ser också att lönegapet mellan arbetare och tjänstemän har ökat.

2. Hur kommer det sig att tjänstemännen drar ifrån arbetarna?

– Det beror främst på löneglidningen, den är inte hög men har varit större hos tjänstemännen i flera år. Tjänstemännens löner går upp mer än vad som står i avtalen. Om vi dessutom väger in de totala kapitalinkomsterna så går mer till tjänstemännen och inte minst till den allra yttersta toppen.

3. Ni har presenterat er årliga rapport om den ekonomiska eliten. Hur går det för dem?

– De 50 högst betalda i näringslivet har inkomster som är 65 gånger en industriarbetares lön, inräknat lön och andra inkomster. För ett år sedan var det 60 gånger en industriarbetarlön.

– Våra medlemmar har avstått från löneökningar och tagit sig till jobbet varje dag under pandemin, och samtidigt ökar eliternas inkomster. Det är ganska anmärkningsvärt.

4. Vad är LO:s förslag för att minska skillnaderna?

– Det handlar bland annat om att höja kapitalskatten och skatten på de högsta lönerna, men även arvs- och gåvoskatt för större förmögenheter. Eftersom kapitalinkomster har bidragit till ökade skillnader.

– Men att öka jämlikhet är en stor fråga som innefattar allt från socialförsäkringssystem till att ha välfärd och grundskola med god kvalitet.

5. Tror du att den ökade inflationen och växande löneskillnader kommer att påverka nästa års avtalsrörelse?

– I den svenska modellen och i avtalsrörelser räknar man på det samhällsekonomiska löneutrymmet som bygger på inflationsmålet och produktivitetsutvecklingen i näringslivet. Den dagsaktuella inflationssiffran påverkar inte beräkningen av utrymmet, däremot hur löneandelen utvecklats. Allt detta blir en utgångspunkt för förhandlingen.

6. Ska vi oroa oss för att inflationen sprider sig?

– Den senaste inflationssiffran är hög, nära 5 procent. Men den drivs enbart av höga energipriser som vi och många med oss bedömer kommer att minska snart. Om man räknar bort energipriset var inflationen 1,7 procent. Så länge som lönerna inte tar fart finns ingen anledning för Riksbanken att börja strama åt. Annars riskerar vi att ha högre räntor, samma löner och höga energipriser. Då urholkar vi reallönerna ytterligare.

7. Varför anser LO att växande ekonomiska skillnader är ett problem?

– Det är en rättvisefråga och handlar i slutändan om makt i samhället. Ökade klyftor innebär att makten fördelas mer ojämnt.

– Men jag tänker mycket på det utifrån den omställning som vi har framför oss de närmaste 23 åren. EU har satt ner foten om att minska klimatutsläppen och bli klimatneutrala fram till 2045. Man har kommit överens om ett system för utsläppsrätter för att åstadkomma detta. Det är jättebra. Så länge alla håller sig till det man kommit överens om kommer det att rädda vår planet.

– Kruxet är att omställningen kommer att påverka många människor ekonomiskt. Det är en massa saker som måste ställas om och vissa verksamheter behöva lägga ner och försvinna medan andra ska växa fram. Vi behöver se till att förflyttningen från försvinnande till tillkommande yrken sker smidigt, utan massarbetslöshet. Ingen ska betala mer för omställningen än någon annan, så omställningen behöver vara rättvis och det måste politiken fokusera på.

– Vi behöver en folklig acceptans, utan den så klarar vi inte omställningen. Klyftorna är redan stora och får inte bli större.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Respekttrappan. Illustration: Mattias Käll

Sju steg mot en schystare arbetsplats

Arbetsmiljö. Har ni fördomar på jobbet? Är ni arbetskamrater schysta mot varandra? Det kan alltid bli bättre. Med Respekttrappan är tanken att ni ska ta sju steg mot en mer inkluderande arbetsplats.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Första maj i krigets skugga

Ledare. Kriget fortsätter att rasa i Ukraina och Sverige försöker trycka på för att få ett slut. Svenska Transportarbetareförbundet har varslat om blockad av ryska, ryskflaggade och ryskkontrollerade fartyg från den 1 maj 2022 och demonstrationer anordnas utanför ryska ambassader runt om i världen, så också i Stockholm. Många är vi som vill få slut på Putins krig.

Alexandra Einerstam. Foto: Kamilla Kvarntorp

Ojämlikheten sliter sönder vår värld

Krönika. I Sverige tjänar en näringslivstopp mer än 65 arbetare. Vad blir det per år? 25 miljoner? Mitt i pandemin växte inkomstgapet. När arbetare avstod löneökningar gjorde samhällets ekonomiska elit det motsatta.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i mitten på maj.

Månadens klubb
Björn Breivik, Tove Themptander, Alexander Saviharju och Staffan Törnqvist från Avarnklubben i Stockholms styrelse. Foto: John Antonsson

Avarnklubben satsar på arbetsmiljön

Bevakning. Transports fackklubb på Avarn jobbar hårt med att arbetet ska vara säkert och att den som blivit sjuk ska få hjälp. Företaget är med och betalar så att ett skyddsombud på heltid kan arbeta med rehabiliteringsärenden.

Månadens medlem
Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen.

”Innan jag började här hade ingen talat om facket”

Hamn. Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen. Och är vice ordförande i en av landets största Transportklubbar.

Transports blockad av ryska fartyg
Jimmy Åsberg är ordförande för Transports avdelning 1 Hamn Norrland/Mellansverige. Foto: Lilly Hallberg

”Att vi lägger ett sådant varsel är stort”

7 frågor. Hamnarbetarna har hamnat i fokus när det gäller aktioner till stöd för Ukraina i det ryska anfallskriget. Hamnavdelning 1:s ordförande Jimmy Åsberg svarar på frågor om blockaden.

Möte med makten
Moderaternas Johan Forssell intervjuas av Transportarbetarens John Antonsson.

”Svensk rättspolitik är väldigt ängslig”

Val 2022. Vilken roll ska ordningsvakterna ha i framtidens brottsbekämpning? På det och mycket annat svarar Moderaternas rättspolitiska talesperson Johan Forssell i Transportarbetarens artikelserie ”Möte med makten.”

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Muf-metoder

Kent Källqvist kommenterar. Min gode vän Hans Tilly, Byggnadsarbetareför­bundets förre ordförande, fick ett avkapat hästhuvud i ett paket till sin arbetsplats. Av­sändare var Johan Forssell, samma man som nu är Moderaternas rättspolitiska talesman. Samme man som i intervjun här intill kräver hårdare tag mot de som hotar och trakasserar.

Hallå där!

Jens Holm (V)

…ordförande i riksdagens trafikutskott, som har tagit emot 16 301 namnunderskrifter från Synskadades Riksförbund, Förbundet Sveriges Dövblinda och Unga med Synnedsättning.

Månadens studiesatsning
Ludwig Eriksson, Viktor Andersson och Rasmus Grahm tar tillsammans med ett par andra transportare fram ett nytt material för skolinformation. Foto: John Antonsson

Nytt material ska locka unga till facket

Transport. Efter två år av pandemi kraftsamlar Transport för att komma ut på skolorna och informera ungdomar om facket. En grupp är i full gång med att ta fram ett nytt material för skolbesöken.

Månadens medlem
Niclas Jürgens stora fritidsintresse är musiken och han har lyckats komma tillbaka som gitarrist efter en arbetsplatsolycka där han miste en fingertopp. Foto: Urban Löfqvist

Chaufförsjobbet blev ett framgångsrecept

Åkeri. Som liten drömde han om ett liv på vägen som lastbilschaufför. För drygt 20 år sedan valde Niclas Jürgens att förverkliga drömmen. Bakom sig lämnade han livet som kock på finkrogar som anrika Savoy i Malmö och Sheraton i Köpenhamn.

Möte med makten
Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin pratar valår med Transportarbetarens reporter John Antonsson. Foto: Pernilla Ahlsén

”Det har varit en tuff tid”

Val 2022. Den 11 september är det val i Sverige. LO kommer att satsa rekordmycket resurser på en socialdemokratisk valvinst. Men vad gör Socialdemokraterna för att förtjäna stödet? Partisekreterare Tobias Baudin lovar ett parti som visar Sveriges arbetare respekt och försvarar samtidigt svängningen i LAS-frågan.

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Upp till bevis (S)

Kent Källqvist kommenterar. Vi är ingenting som parti utan starka förbund”, säger Tobias Baudin, partisekreterare i Socialdemokraterna. Men hur är det då med respekten för facken hos regeringspartiet?

Internationella kvinnodagen
Illustration: Shutterstock

Transportare: Därför behövs den 8 mars, trots allt

Politik. På väg, men inte framme – i dag, den 8 mars, uppmärksammas kvinnors situation och ojämställdhet över hela världen. Facket har av tradition en central roll i arbetet för ett rättvist och jämlikt samhälle.

Nora Lööw och Moa Nygren. Foto: Robin Nielsen

Nora Lööw och Moa Nygren

Utbildning. Nora och Moa går fordonsprogrammet med transportinriktning på Uppsala yrkesgymnasium Jälla och skriver ett arbete om jämställdheten i transportbranschen.

Peter Nertling inne på kontoret, varifrån chaufförerna får arbetsledning. Foto: Lilly Hallberg

Tillbaka på åkeriet som transportledare

Mötet. Peter Nertling miste sin behörighet för tunga fordon på grund skärpt tolkning av EU-direktiv. Men livet tog en ny väg, in på åkeriet som han tidigare kört för.