Laura Hartman är ny chefsekonom på LO. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Laura Hartman är ny chefsekonom på LO.
Close

Lönegapet bara ökar

7 frågor. Under pandemin har LO-arbetarna avstått från löneökningar. Samtidigt har det blivit dyrare att tanka och de rikastes inkomster har dragit i väg. Det och mer berättar LO-ekonomen Laura Hartman om i 7 frågor.

1. Hur har två år av pandemi påverkat LO-kollektivets ekonomi?

– Våra medlemmar har inte kunnat jobba hemma och vissa branscher har påverkats negativt. Kostnaderna för transporter ha ökat. Både priset för drivmedel och kollektivtrafik har gått upp. I Sverige har Riksbanken fört en lågräntepolitik som gör att förmögenheterna har samlats hos dem som äger bostadsrätter i storstäderna och det har bidragit till att förmögenhetsgapet har vidgats.

– Vi ser också att lönegapet mellan arbetare och tjänstemän har ökat.

2. Hur kommer det sig att tjänstemännen drar ifrån arbetarna?

– Det beror främst på löneglidningen, den är inte hög men har varit större hos tjänstemännen i flera år. Tjänstemännens löner går upp mer än vad som står i avtalen. Om vi dessutom väger in de totala kapitalinkomsterna så går mer till tjänstemännen och inte minst till den allra yttersta toppen.

3. Ni har presenterat er årliga rapport om den ekonomiska eliten. Hur går det för dem?

– De 50 högst betalda i näringslivet har inkomster som är 65 gånger en industriarbetares lön, inräknat lön och andra inkomster. För ett år sedan var det 60 gånger en industriarbetarlön.

– Våra medlemmar har avstått från löneökningar och tagit sig till jobbet varje dag under pandemin, och samtidigt ökar eliternas inkomster. Det är ganska anmärkningsvärt.

4. Vad är LO:s förslag för att minska skillnaderna?

– Det handlar bland annat om att höja kapitalskatten och skatten på de högsta lönerna, men även arvs- och gåvoskatt för större förmögenheter. Eftersom kapitalinkomster har bidragit till ökade skillnader.

– Men att öka jämlikhet är en stor fråga som innefattar allt från socialförsäkringssystem till att ha välfärd och grundskola med god kvalitet.

5. Tror du att den ökade inflationen och växande löneskillnader kommer att påverka nästa års avtalsrörelse?

– I den svenska modellen och i avtalsrörelser räknar man på det samhällsekonomiska löneutrymmet som bygger på inflationsmålet och produktivitetsutvecklingen i näringslivet. Den dagsaktuella inflationssiffran påverkar inte beräkningen av utrymmet, däremot hur löneandelen utvecklats. Allt detta blir en utgångspunkt för förhandlingen.

6. Ska vi oroa oss för att inflationen sprider sig?

– Den senaste inflationssiffran är hög, nära 5 procent. Men den drivs enbart av höga energipriser som vi och många med oss bedömer kommer att minska snart. Om man räknar bort energipriset var inflationen 1,7 procent. Så länge som lönerna inte tar fart finns ingen anledning för Riksbanken att börja strama åt. Annars riskerar vi att ha högre räntor, samma löner och höga energipriser. Då urholkar vi reallönerna ytterligare.

7. Varför anser LO att växande ekonomiska skillnader är ett problem?

– Det är en rättvisefråga och handlar i slutändan om makt i samhället. Ökade klyftor innebär att makten fördelas mer ojämnt.

– Men jag tänker mycket på det utifrån den omställning som vi har framför oss de närmaste 23 åren. EU har satt ner foten om att minska klimatutsläppen och bli klimatneutrala fram till 2045. Man har kommit överens om ett system för utsläppsrätter för att åstadkomma detta. Det är jättebra. Så länge alla håller sig till det man kommit överens om kommer det att rädda vår planet.

– Kruxet är att omställningen kommer att påverka många människor ekonomiskt. Det är en massa saker som måste ställas om och vissa verksamheter behöva lägga ner och försvinna medan andra ska växa fram. Vi behöver se till att förflyttningen från försvinnande till tillkommande yrken sker smidigt, utan massarbetslöshet. Ingen ska betala mer för omställningen än någon annan, så omställningen behöver vara rättvis och det måste politiken fokusera på.

– Vi behöver en folklig acceptans, utan den så klarar vi inte omställningen. Klyftorna är redan stora och får inte bli större.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Rapport: De tjänar 73 gånger mer än lastbilschaufförerna

Ekonomi. Den ekonomiska eliten i näringslivet tjänar motsvarande 73,4 gånger en heltidsarbetande lastbilschaufför, enligt LO:s årliga rapport Makteliten.

Transportarbetarens logga

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Kultur
Utsikt från Lars-Gunnar Ivarssons fönster. Bilden är manipulerad. Originalet är ett foto av Lars-Gunnar Ivarsson.

Budet, bågarna och böckerna

Litteratur. Tidningsbudet Lars-Gunnar Ivarssons verk utgår från egna personliga intressen. Men böckerna talar om det allmängiltiga, berättar om vägen. Oavsett om det handlar om svenskamerikanen Svens livsresa, en invasion under ökenkriget 1941 eller motorcykeln Indian 741 B Military.

Att träffa barn och sprida glädje är det bästa med ballongartisteriet, tycker Martin Kertész. En mångsysslare och föreningsmänniska, som sprutar ur sig idéer. Bara tiden ville räcka till… Foto: Justina Öster

Uppdrag: glädjespridare

Mötet. ”Jag vill ha en clown, pappa!” ”Vad gör clownen?” ”Knyter ballonger!” Alltihop började när Martin Kertész dotter fyllde fem år och skulle ha kalas.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Månadens medlem
Annelie Edholm är Koreafrälst. Varje dag lyssnar hon på pojkbandet BTS. ”De har musik för vilket humör som helst, väldigt sällsynt”, säger hon.

”Jag gillar inte orättvisor”

Terminal. Annelie Edholm fann kärleken och flyttade från Stockholm till Jönköping. Blev terminalarbetare och djupdök i facklig utbildning och arbetsmiljö. Som sambon. På ledig tid ljuder koreansk musik i Annelies hörlurar och hon föredrar tv-serier, gjorda i Korea.

Månadens medlem
”Jag är en inventarie i Skärnäs hamn, har snart varit fast anställd i 25 år. Så jag ska få en guldklocka! Jag kom säkert hit som baby i vagn också, med mamma och pappa”, säger Linda Gröning.

Gladiatorn i Skärnäs hamn

Hamn. 18 år gammal började Linda Gröning som ”extring” i Skärnäs hamn. Då hade hon redan sommarjobbat och städat där ett par år. Annars är Linda mest känd som Gladiatorvinnare. Hennes, sambons och döttrarnas fritid går i träningens tecken.

Dyrtider
”Nu tänker jag mig för mer när jag tar bilen och gör fler ärenden på samma tur”, säger Lars Erik Kvick.

”Vi har bytt ut pellets mot bergvärme”

Privatekonomi. Boendet och bilar slukar mest av hushållskassan. – Räntekostnaden för huslånet har i stort sett fördubblats sen inflationen slog till. Men det är väl som det är. Vi har haft väldigt fina år innan, tycker färdtjänstförare Lars Erik Kvick.

Hallå där!

Marko Juvonen

…regionalt skyddsombud och en av initiativtagarna till ett utbildningsmaterial för gravida i bevakningsbranschen.

Lars Sjölund på gamla konditoriet i Årsta. Foto: Lilly Hallberg

Lars Sjölund visar Kirunas förvandling

Mötet. I 43 år körde Lars Sjölund sopbil i Kiruna. Hans bilder och texter har väckt mycket uppmärksamhet. Bland annat har han under flera år dokumenterat den förvandling som pågår i hemstaden.

Mhamed Åkahim, Mahmond Idris Alamin och Mahmut Muzappar. Foto: Johm Antonsson

Hjälper du polisen, taxichaufför?

Enkät. Polisen har bett taxiförare att vara uppmärksamma och ringa 112 om de ser misstänkta personer. Det har hänt att ungdomar tagit taxi till bensinstationer för att fylla petflaskor och dunkar med bensin och starta bränder, som en del i gängkrig och kriminalitet.

Hallå där!

Tommy Wreeth

… Transports förbundsordförande som till tidningen Dagens Industri (DI) säger att han vill se global kamp mot Tesla.

Hallå där!
Det var mycket stress som släppte när Qorban Naderi fick permanent uppehållstillstånd. Nu kan han börja planera för framtiden.

Qorban Naderi

…som kom ensam från Afghanistan till Sverige när han var 15 år. Han utbildade sig till lastbilschaufför och fick fast jobb efter studenten. Trots det var han inte säker på att få stanna i Sverige. Men nu har han fått permanent uppehållstillstånd.

Månadens medlem
Ann-Sofie

”Jag gillade jobbet direkt”

Miljöarbetare. Ann-Sofie Hermansson trivs som renhållningsarbetare efter att hon för fyra år sedan tvingades bort från politiken. Hon gillar att vara fri efter jobbet och att slippa det politiska spelet.

Månadens klubb
APM Terminalsklubbens ordförande Daniel Börjesson och kassören, tillika skyddsombudet, Peter Saltvik. Foto: John Antonsson

Arbetsmiljön största utmaningen

Hamn. Transports klubb på APM Terminals i Göteborg har flera stora utmaningar. Den kanske största: arbetsmiljön ska vara bra samtidigt som jobb försvinner med automatisering.

Först i världen med fyrfack

Miljöarbete. I Södertälje rullar sedan sommaren en eldriven sopbil med fyrfackssortering. Den är hittills världsunik och används för att hämta hushållsavfall. I kommunen finns även planer på att producera egen el till fordonsflottan.