Löneavtalen klara för flygets markpersonal

Transports flygpersonal har fått nya löneavtal. I går kväll, torsdag, skrev parterna under uppgörelser som ger lastare, mekaniker och flyggodsarbetare 2,6 procent i lönelyft på ett år. Transport lyckades också förhandla fram ett eget avtal för mekanikerna, ett krav som yrkesgruppen länge drivit.

Transport organiserar markpersonal inom den krisdrabbade flygbranschen. Teknikerna fick ett nytt kollektivavtal redan i början av september och efter det väntade förhandlingar för övriga grupper.

Efter bitvis hårda duster kunde facket och flygarbetsgivarna till slut enas.

Marcel Carlstedt, förbundsjurist på Transport, säger:

– Vi hade tre bollar i luften samtidigt. Riksavtalet för lastare och mekaniker skulle omförhandlas. Samtidigt ville mekarna bryta sig ur och få ett eget avtal, något som arbetsgivarna motsatte sig.

– Arbetsgivarna vill dessutom skrota det särskilda avtal som gäller för flygfraktsområdet. Men det sa vi nej till.

Med den bakgrunden är Marcel Carlstedt nöjd med resultatet. Flygfraktsavtalet blir kvar i åtminstone ett år och gäller från 1 oktober 2012 till 30 september 2013.

Samma period gäller för det stora avtalet, Riksavtalet, för lastarna.

– Man kan väl notera att uppgörelsen för ovanlighetens skull kom till innan det gamla avtalet löpte ut och utan att vi behövde varsla om stridsåtgärder, inflikar Carlstedt.

Lönelyftet för blir alltså 2,6 procent. De centralt reglerade tilläggen höjs lika mycket. Facket kunde också säkra de lokala ”funktionstilläggen” under avtalsperioden, dessa höjs också med 2,6 procent. (Här handlar det inte om personliga tillägg, utan om generella påslag som kan utgå för vissa typer av arbetsuppgifter.)

Transport fick också till en reglering av en gammal tvistefråga som handlar om hur schemaläggning och så kallad utjämning av arbetstiden ska gå till.

För de anställda i SAS lyckades förbundet också förlänga en lokal överenskommelse som givit de anställda ett inflytande när arbetsgivaren vill schemalägga nattarbete. Om parterna inte kommer överens om villkoren finns en regel som säger att frågan ska hänskjutas till en särskild skiljenämnd – en process som tenderat att ta tid.

Arbetsgivaren ogillar lösningen, men Transport vann ronden. Skiljeförfarandet blir kvar.

Mekanikerna är en grupp som ofta arbetar nära flygets tekniker. Men till skillnad från teknikerna har ”mekarna” inte haft något eget avtal. En omröstning bland mekanikerna visade att det fanns ett 100-procentigt stöd för en sådan lösning.

Parterna har nu enats om ett mekanikeravtal som i nuläget baseras på Riksavtalet. Även här gäller tolv månader och 2,6 procent i lönelyft.

Torbjörn Stjernström är talesman för mekarna:

– Vi gör inte vågen över själva innehållet i vårt nya avtal, men det viktiga är att vi fått ett eget. Nu kan vi börja driva våra specifika frågor. Våra medlemmar tycker inte att de haft särskilt mycket gemensamt med lastare, cateringpersonal och andra som jobbar under Riksavtalet.

Kenneth Grampe, ombudsman på flygavdelning 46, har ännu inte fått så många reaktioner på de nya avtalen:

– För en gångs skull var vår förhandlingsdelegation enig, när man sa ja till uppgörelsen. Det är positivt. Mekanikerna är förstås nöjda. Nu återstår att se vad lastarna ute i landet tycker.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.