Två väktare i Stockholms tunnelbana.

Löneavtal klart för bevakningsanställda

En uppgörelse på 13 månader och 593 kronor mer till alla. Även nyanställda. Det blev facit när Transports näst största medlemsgrupp, de bevakningsanställda, fick ett nytt avtal i dag, onsdag. – Vi gör en låglönesatsning. Det är viktigt i en bransch där det kommit in mängder av nyanställda, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

I bevakningsföretagen jobbar omkring 18 000 väktare, ordningsvakter, butikskontrollanter, p-vakter och säkerhetspersonal inom flyget.

Förhandlingarna om ett nytt avtal startade i slutet av april. Parterna – Transport och Almega – hamnade snabbt på kollisionskurs när det gäller ingångslöner och arbetstidsregler.

I det nya avtalet lyckades facket strama åt villkoren när bevakningsföretagen vill ändra i schemat. Transports ombudsman Jerker Nilsson säger:

– I avtalsdelegationen kom det fram hårresande exempel på hur företag dribblar med arbetstiderna. Det skapar enorm osäkerhet för den anställde. Nu har reglerna både skärpts och förtydligats.

– Förskjutning av arbetstiden (FA) får bara användas när arbetsgivaren har godtagbara skäl. Förskjutningen får heller inte syfta till en permanent ändring av det ordinarie schemat.

I avtalet höjs ersättningen rejält vid FA-tid. Från 12 till 15 kronor per timme. Jerker Nilsson påminner om att möjligheten att använda FA-tid är begränsad till heltidsanställda.

Facket noterar flera andra förbättringar. En handlar om läkarintyg. Nytt är att arbetsgivaren bara kan begära intyg om det finns ”skäl härtill”. Precis som tidigare gäller att arbetsgivaren ska ersätta kostnaderna för intyget.

I avtalet finns regler om restid och restidsersättning när exempelvis väktare jobbar på annat ställe än den ordinarie stationeringsorten.

Där framgår att personalen, förutom milersättning, ska ha timlön om resan tar mer än 30 minuter. Tvister har uppstått om regelverket. Avtalet förtydligar att timlön ska utgå för hela restiden – när den pågått mer än en halvtimme.

Åtskilliga vakter och väktare använder hund i tjänsten. Ersättningen har varit en stridsfråga länge, konstaterar Jerker Nilsson:

– Senast vi fick igenom en höjning var i avtalsrörelsen 2011. Nu höjs den med 2,38 procent, precis som lönerna i övrigt. Vår uppfattning är dessutom att hundvårdsersättningen i fortsättningen ska konsekvenshöjas på precis samma sätt som ob- och övertid.

Vilka krav fick arbetsgivarna igenom vid förhandlingsbordet?

– Det enda vi bjöd på, förutom fredsplikten, är en möjlighet för bevakningsföretagen att ”skicka ut” arbetsscheman digitalt, i stället för i pappersform som det stod tidigare.

– Nu kan det ske antingen via exempelvis mejl eller genom att den anställda loggar in sig. Men väljer man inloggning måste arbetsgivaren naturligtvis se till att personalen vet när det måste göras.

Jerker Nilsson tycker att uppgörelsen är ett bra första steg mot mer ordning och reda när handlar om arbetstider och schemaläggning. Transports ordförande Lars Lindgren håller med:

– Jag är också nöjd med att lönerna höjs med 593 kronor i alla löneklasser, även den lägsta. I Transport har vi traditionellt värnat bra ingångslöner. I bevakningsbranschen har den tyvärr halkat efter de första 15 månaderna av anställningen. Därefter kommer ett rejält lönelyft.

– Nu har vi haft en flyktingström som medfört många nya jobb i bevakningsbranschen. Då är det extra viktigt att vi inte gör som Svenskt Näringsliv vill, sänker ingångslönen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".