Karl-Petter Thorwaldsson, Johan Danielsson, Therese Guovelin. Foto: John Antonsson.
Close
Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande LO, Johan Danielsson (S) kandidat till EU-parlamentet, Therese Guovelin, vice ordförande LO. Foto: John Antonsson.
Close

Löfte: Han tar tag i åkerifrågan första dagen

EU-politik. LO:s kandidat Johan Danielsson är Socialdemokraternas andranamn till vårens EU-val. Han lovar att ta tag i problemen i transportbranschen direkt.

Mellan LO-ledarna Karl-Petter Thorwaldsson och Therese Guovelin står deras kandidat: Johan Danielsson (S). LO ska presentera sin valplattform till EU-valet.

På väggen bakom dem projiceras huvudbudskapet inför EU-valet. ”Högern har tappat kontrollen”. På bilderna ser vi Jimmie Åkesson (SD) skaka hand med Ulf Kristersson (M). De har bildsällskap av bland andra Ungerns högerledare Viktor Orbán och den franska nationalisten Marine Le Pen.

Men vi börjar med den fråga som ligger lastbilschaufförerna närmast. Just nu pågår intensiva förhandlingar om vilka villkor som ska gälla för åkeribranschen i EU. Det som förr kallades mobilitetspaketet har delats upp i tre olika delar. Den del som handlar om cabotagetrafiken börjar närma sig ett beslut. Men vad gäller kör- och vilotider, respektive frågan om utstationering, alltså vilka löner som ska gälla, kan de olika sidorna inte enas.

Om det landar i en kompromiss du inte är nöjd med. Finns det möjligheter att skärpa till reglerna?

– Det skulle jag tro. Men jag hoppas vi når en tillfredställande lösning innan valet. Om det låser sig, vilket fortfarande är ett troligt scenario, då är det något som jag ska ta tag i från dag ett. Och säkerställa ordning på vägarna, säger Johan Danielsson.

– Om vi får en lösning innan valet som inte är tillfredställande. Då är det troligt att man kommer att öppna upp för att göra en utvärdering av implementeringen om två år. Vid det tillfället kommer det öppna sig en möjlighet att rätta till det som blev fel den här gången. Men än så länge hoppas jag att vi får det rätt första gången.

LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson bryter in:

– Johan har jobbat med det här i många år. Men vi får oftast se förslagen först efter att de är beredda. Om han kommer in i parlamentet får vi en unik möjlighet att följa förslagen hela vägen till implementering, där finns stora vinster för vår del.

Inför EU-valet 2014 sa LO att den viktigaste frågan var att svenska kollektivavtal ska gälla i Sverige. Förra året sa EU ja till det. Men än så länge är åkeribranschen undantagen och de exakta reglerna för hur det ska genomföras i Sverige är inte satta.

– Det känns lite tillfredställande att man gjort det man lovade innan förra valet, även om de sista detaljerna inte är klara. Det är den allra viktigaste frågan för våra medlemmar. Hela EU har svängt i frågan de sista åren, säger Karl-Petter Thorwaldsson.

LO:s budskap är att EU-valet är ett val mellan höger och vänster. Den här gången har facket också en farhåga att nationalisterna ska liera sig med de konservativa högerpartierna.

– I Ungern inför man den mest extrema lag vi sett på europeisk arbetsmarknad de senaste 40 åren. Man kan tvinga anställda att jobba en dags övertid i veckan utan att få betalning för den under flera år. Det är under granskning av FN och ILO om det är slavarbete, säger Karl-Petter Thorwaldsson.

Han syftar på den så kallade slavlagen i Ungern. Det östeuropeiska landet styrs av Victor Orban, som delar partigrupp med Moderaterna. Ett av kraven i LO:s valmanifest är att länder som bryter mot demokratiska principer ska vägras bidrag från EU.

– Vi börjar se allianser mellan främlingsfientliga och borgerliga. Om den byggs stark, då får de främlingsfientliga ett stort inflytande över EU:s framtid. Det vi sett som genombrott i Polen och Ungern sprider sig till fler länder. Man kan säga att valet är avgörande för Europas framtid, säger Karl-Petter Thorwaldsson.

Många LO–medlemmar vet inte riktigt hur EU fungerar och hur besluten går till, berättar LO:s vice ordförande Therese Guovelin.

– Vi ska jobba på samma sätt som i senaste valen, med samtalen som metod. Målet är att nå 150 000 medlemmar och prata om valet. Då är det viktigt att mobilisera förtroendevalda, att de ser vikten av att rösta. Under förra Europaparlamentsvalet röstade 40 procent av de svenska arbetarna. Det är bland det högsta valdeltagandet bland arbetare i hela EU. Vi ska uppnå det igen, minst. Vi ökade också de som röstade på Socialdemokraterna kraftigt. Det ska vi uppnå i år också, säger hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lennart:
    13 februari, 2019

    Det finns redan en utmärkt politiker i EU som har tagit tag i denna fråga under ett par år, nämligen Peter Lundgren. LO kan ju uppmana sina medlemmar att stödja honom istället eftersom han har en ganska lång erfarenhet hur EU hanterar dessa frågor. Till skillnad från många yrkespolitiker har han ju även en erfarenhet som knegare i denna branschen också.

Lästips:

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Den amerikanska drömmen

Krönika. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Offentliga upphandlingar

Domstol stoppar nya avtal

Servicetrafik. Med omedelbar verkan stoppade förvaltningsrätten före midsommar Region Kalmar från att teckna nya avtal om färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. Den pågående upphandlingen har kritiserats för att riskera slå ut mindre taxiföretag.

Avtal 2025
Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Tio klubbar inom kabin klara

Kabin. Efter mycket arbete där även inslag av medling förekommit har Transport och Svenska Flygbranschen nu tecknat lokala avtal på tio olika företag. Det preliminära centrala avtalet är därmed permanent.

Avtal 2025
Närbild på ett däckbyte.

Stora förändringar med nytt gummiavtal

Gummiverkstadsavtalet. Schemalagda lördagar, ob, nytt 8-årssteg i lönetrappan – det nya, tvååriga avtalet innehåller flera grundläggande förändringar för anställda på däckverkstäder. Och ger upp till 2 400 kronor mer i lön under perioden.

Långa fängelsestraff i Think Pink-målet

Miljöbrott. Fängelse i sex år. Det blev straffet för den huvudmisstänkta kvinnan i Think Pink-härvan. Ytterligare fem personer döms till fängelse för kriminell avfallshantering med kopplingar till återvinningsbolaget.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.

Avtal 2025
Ordningsvakter i rulltrappa i Stockholms tunnelbana

Hur blev nya bevakningsavtalet?

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Måndagen den 2 juni blev det klart med det nya, tvååriga kollektivavtalet för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Transportarbetaren hörde med några från förhandlingsdelegationen – vad de själva tycker och vilka reaktioner de mött.

”Kamerorna i rondbilarna ska bort!”

Säkerhet. Kamerorna inne i rondbilarna kom som en blixt från klar himmel, berättar en väktare på bevakningsbolaget Securitas. När Integritetsskyddsmyndigheten nu granskar övervakningssystemet hoppas han: ”Att Securitas får en redig knäpp på näsan. Kamerorna ska bort!”

Medlare för fyra lokala kabinavtal

Kabinavtalet. Transports klubbar på fyra arbetsplatser och deras arbetsgivare har inte kommit överens om nya lokala avtal. Nu kopplas medlare in.

”Man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden”

Säkerhet. ”Vad är det som försiggår, undrade vi? Vad är övervakningssystemet i rondbilen till för? Det är bara om olyckan skulle vara framme, sa ledningen. Men inte var det så roligt, man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden när man kör”.

”Laglig grund saknas för så ingripande övervakning”

Säkerhet. (UPPDATERAD 25-06-05 och 25-06-09) Företag och andra verksamheter som övervakar med kameror är skyldiga att följa reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR) och kamerabevakningslagen. Från och med den 1 april 2025 krävs inte längre tillstånd, däremot är den som vill kamerabevaka nu skyldig att göra en intresseavvägning.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Securitas kameraövervakning av anställda granskas av IMY

Säkerhet. Ett 30-tal bevakningsanställda har lämnat in anmälningar till Integritetskyddsmyndigheten (IMY). De upplever säkerhetsbolagets installation av kameror i rondbilarna som djupt kränkande. Nu har IMY beslutat granska övervakningen och om den skett enligt bestämmelserna i GDPR.

Avtal 2025

Bevakningsavtalet är i lås

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Transport och Säkerhetsföretagen kom på måndagen överens om nytt, tvåårigt kollektivavtal för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Löneökningen blir sammanlagt upp till nästan 2 300 kronor, beroende på lönegrupp.

Avtal 2025

Fortsatta förhandlingar för bevakningsavtal

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal återupptogs i veckan – i konstruktiv anda, enligt fackets förhandlare.

Avtal 2025

Avtal klara för alla bensinstationer

Bilvårdsanläggningar. Transport har kommit överens med arbetsgivarorganisationen Fremia om ett nytt kollektivavtal för anställda vid vissa bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och ger en sammanlagd löneökning för dem som får mest på 2 300 kronor, fördelat på två år.

Nytt stopp för Stockholms miljözon

Trafikpolitik. Efter flera turer i olika domstolar har förbudet mot diesel- och bensindrivna fordon i en zon åter mött motstånd. Länsstyrelsen säger nu nej till miljözonen i Stockholms innerstad.