Karl-Petter Thorwaldsson, Johan Danielsson, Therese Guovelin. Foto: John Antonsson.
Close
Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande LO, Johan Danielsson (S) kandidat till EU-parlamentet, Therese Guovelin, vice ordförande LO. Foto: John Antonsson.
Close

Löfte: Han tar tag i åkerifrågan första dagen

EU-politik. LO:s kandidat Johan Danielsson är Socialdemokraternas andranamn till vårens EU-val. Han lovar att ta tag i problemen i transportbranschen direkt.

Mellan LO-ledarna Karl-Petter Thorwaldsson och Therese Guovelin står deras kandidat: Johan Danielsson (S). LO ska presentera sin valplattform till EU-valet.

På väggen bakom dem projiceras huvudbudskapet inför EU-valet. ”Högern har tappat kontrollen”. På bilderna ser vi Jimmie Åkesson (SD) skaka hand med Ulf Kristersson (M). De har bildsällskap av bland andra Ungerns högerledare Viktor Orbán och den franska nationalisten Marine Le Pen.

Men vi börjar med den fråga som ligger lastbilschaufförerna närmast. Just nu pågår intensiva förhandlingar om vilka villkor som ska gälla för åkeribranschen i EU. Det som förr kallades mobilitetspaketet har delats upp i tre olika delar. Den del som handlar om cabotagetrafiken börjar närma sig ett beslut. Men vad gäller kör- och vilotider, respektive frågan om utstationering, alltså vilka löner som ska gälla, kan de olika sidorna inte enas.

Om det landar i en kompromiss du inte är nöjd med. Finns det möjligheter att skärpa till reglerna?

– Det skulle jag tro. Men jag hoppas vi når en tillfredställande lösning innan valet. Om det låser sig, vilket fortfarande är ett troligt scenario, då är det något som jag ska ta tag i från dag ett. Och säkerställa ordning på vägarna, säger Johan Danielsson.

– Om vi får en lösning innan valet som inte är tillfredställande. Då är det troligt att man kommer att öppna upp för att göra en utvärdering av implementeringen om två år. Vid det tillfället kommer det öppna sig en möjlighet att rätta till det som blev fel den här gången. Men än så länge hoppas jag att vi får det rätt första gången.

LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson bryter in:

– Johan har jobbat med det här i många år. Men vi får oftast se förslagen först efter att de är beredda. Om han kommer in i parlamentet får vi en unik möjlighet att följa förslagen hela vägen till implementering, där finns stora vinster för vår del.

Inför EU-valet 2014 sa LO att den viktigaste frågan var att svenska kollektivavtal ska gälla i Sverige. Förra året sa EU ja till det. Men än så länge är åkeribranschen undantagen och de exakta reglerna för hur det ska genomföras i Sverige är inte satta.

– Det känns lite tillfredställande att man gjort det man lovade innan förra valet, även om de sista detaljerna inte är klara. Det är den allra viktigaste frågan för våra medlemmar. Hela EU har svängt i frågan de sista åren, säger Karl-Petter Thorwaldsson.

LO:s budskap är att EU-valet är ett val mellan höger och vänster. Den här gången har facket också en farhåga att nationalisterna ska liera sig med de konservativa högerpartierna.

– I Ungern inför man den mest extrema lag vi sett på europeisk arbetsmarknad de senaste 40 åren. Man kan tvinga anställda att jobba en dags övertid i veckan utan att få betalning för den under flera år. Det är under granskning av FN och ILO om det är slavarbete, säger Karl-Petter Thorwaldsson.

Han syftar på den så kallade slavlagen i Ungern. Det östeuropeiska landet styrs av Victor Orban, som delar partigrupp med Moderaterna. Ett av kraven i LO:s valmanifest är att länder som bryter mot demokratiska principer ska vägras bidrag från EU.

– Vi börjar se allianser mellan främlingsfientliga och borgerliga. Om den byggs stark, då får de främlingsfientliga ett stort inflytande över EU:s framtid. Det vi sett som genombrott i Polen och Ungern sprider sig till fler länder. Man kan säga att valet är avgörande för Europas framtid, säger Karl-Petter Thorwaldsson.

Många LO–medlemmar vet inte riktigt hur EU fungerar och hur besluten går till, berättar LO:s vice ordförande Therese Guovelin.

– Vi ska jobba på samma sätt som i senaste valen, med samtalen som metod. Målet är att nå 150 000 medlemmar och prata om valet. Då är det viktigt att mobilisera förtroendevalda, att de ser vikten av att rösta. Under förra Europaparlamentsvalet röstade 40 procent av de svenska arbetarna. Det är bland det högsta valdeltagandet bland arbetare i hela EU. Vi ska uppnå det igen, minst. Vi ökade också de som röstade på Socialdemokraterna kraftigt. Det ska vi uppnå i år också, säger hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lennart:
    13 februari, 2019

    Det finns redan en utmärkt politiker i EU som har tagit tag i denna fråga under ett par år, nämligen Peter Lundgren. LO kan ju uppmana sina medlemmar att stödja honom istället eftersom han har en ganska lång erfarenhet hur EU hanterar dessa frågor. Till skillnad från många yrkespolitiker har han ju även en erfarenhet som knegare i denna branschen också.

Lästips:

Snabbkoll om EU-valet 2024. Illustration: Mattias Käll

Så påverkar EU-valet dig och dina arbetsvillkor

Europaparlamentet. I juni går hela Europa till val. EU:s medborgare får då välja sitt parlament. Det som händer i Bryssel påverkar hur du har det på jobbet.

Valkampanj inför EU-valet inledd

EU. LO har dragit igång sin kampanj inför valet till Europaparlamentet med ett digitalt möte i Teams. Kamp mot arbetslivskriminalitet och ökad trygghet för vanligt folk var något som flera talare lyfte.

Amazon.com

Amazon portade från EU-parlamentet

EU. EU-parlamentet har tröttnat på att Amazon inte kommer när det blir inbjudet till EU och inte svarar på förfrågningar om villkor för arbetarna. Nu har det bestämt att företagets 14 långtidspass, för att kunna röra sig fritt på unionens institutioner, dras in med omedelbar verkan.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.