Lockout på uppgång i årets avtalsrörelse

Transports strejk-varsel möttes av varsel om lockout från arbetsgivarnas sida. Ett ovanligt stridsmedel som redan har använts flera gånger i årets avtalsrörelse.

Under de senaste åren har antalet lockout-varsel på svensk arbetsmarknad varit försvinnande få. De senaste åren kan man dock se en svag uppgång. Och i år har redan flera varsel lagts om lockout, trots att avtalsrörelsen bara har börjat.

– Sedan 1990 har lockouten nästan varit helt borta som konfliktvapen. Men det är uppenbart att det börjar luckras upp nu, säger Christer Thörnqvist. Han är docent i arbetsvetenskap vid Linköpings universitet med konflikter på arbetsmarknaden som specialitet.

Träder varslet i kraft blir det första gången sedan 1996 som åkeri-och terminalarbetare stängs ute från sina arbeten genom lockout i en konflikt. 1996 var knäckfrågan framförallt högre lön. Förhandlingarna strandade och Transport tog till övertidsblockad för chaufförer och punktstrejker på terminaler. Arbetsgivarna kontrade med lockout på de terminaler där Transports medlemmar strejkade.

Då som nu handlar det om en så kallad ”spegellockout”, där arbetsgivaren lockoutar de arbetsplatser som direkt påverkas av strejken. (Transport anser att lockouten också är en upptrappning av konflikten, eftersom lockouten omfattar orter som inte finns med i förbundets strejkvarsel.) För företagen är lockout ett enkelt sätt att spara pengar. Tar man ut terminalarbetarna i strejk finns inget att göra för de chaufförer som kör till och från terminalerna.

– Då kan man lika gärna lockouta alla som blir sysslolösa, förklarar Christer Thörnqvist.

Att antalet lockouter varit försvinnande få på den svenska arbetsmarknaden under de senaste decennierna har flera orsaker. 1990 drev Svenska Arbetsgivareföreningen (numera Svenskt Näringsliv) en kampanj för att ändra konfliktreglerna. Anledningen var att sedan industrin omorganiserats och effektiviserats kunde även en begränsad strejk någonstans i tillverkningslandet leda till att en hel industri lamslogs.

– De menade att konfliktvapnen inte var rättvisa längre. Deras egen motåtgärd, lockout, fungerade inte längre, det var som att skjuta sig själv i foten, säger Christer Thörnqvist.

Sedan dess har det varit en del av Svenskt näringsliv och deras medlemmars ideologi att undvika lockouter. Men nu verkar den principen allt mer överges.

– Det Biltrafikens arbetsgivareförbund gör nu är ett klart steg bort från den ideologin. Även om det handlar om transporter där den logiken inte syns lika tydligt som i industrin.

Ett annat skäl att undvika lockouter handlar om arbetsgivarnas anseende bland allmänheten.

– Vid större konflikter är det väldigt viktigt att få en positiv bild i media. Svenskt Näringsliv satsar ju enorma pengar på att upprätthålla en positiv bild av sig själva. Gör man det kan man inte plötsligt slänga ut massa folk. Lockout har väldigt negativa vibrationer.

Varför lockouterna börjar bli vanligare har Christer Thörnqvist ännu inget svar på. Men kanske är vi på väg mot en tid av ökade konflikter på arbetsmarknaden. Så ser i alla fall utvecklingen ut i övriga världen.

– Även om vi räknar bort Grekland och Spanien där konflikterna varit riktade mot eurosamarbetet så har konflikterna börjat öka igen de senaste åren, säger Christer Thörnqvist.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.