LO vill införa ny modell för mer jämlika löner

Efter förra årets havererade samordning i avtalsrörelsen går LO-förbunden nu ut på enad front inför 2013. Förbunden vill införa en ny gemensam lönemodell som siktar in sig på höjningar i krontal för lågavlönade. Blir det konflikt lovar förbunden också att stödja varandra med sympatiåtgärder.

Det budskapet framfördes efter beslut av en enig LO-styrelse vid en presskonferens i LO-borgen på måndagseftermiddagen. I backspegeln finns de gångna förhandlingarna, där samordningen sprack på frågan om jämställdhetspotter.

Nu har den nya LO-ordföranden, Karl-Petter Thorwaldsson, tagit nya tag i samarbetet med avtalssekreterare Torbjörn Johansson, som också är ny på sin post. Thorwaldsson var påtagligt glad och nöjd när han presenterade en rad gemensamma krav med orden:

– Det här är ett tydligt stöd för kvinnodominerade och lågavlönade avtalsområden. Vi vill att anställda i Sverige ska kunna leva på sin heltidslön.

Glömt var bråket om jämställdhetspotter. Förbunden lyfte i stället fram vad man kallade för en ny gränsöverskridande lönemodell. IF Metalls ordförande, Anders Ferbe, kallade den en modell där lågavlönade kvinnor och män inte ställs mot varandra, samtidigt som den är en satsning på jämställdhet.

Modellen utgår från brytpunkten, 25 000 kronor. Det är mindre än vad en industriarbetare tjänar i genomsnitt per månad, men mer än vad många av Transports yrkesgrupper har i månadslön. I korthet innebär den att:

  • Yrkesområden där arbetarna har lägre genomsnittlig månadslön än 25 000 kronor ska få sina löner höjda med samma kronpåslag som industriarbetarna.
  • Lägstalönerna i kollektivavtalen ska höjas med samma krontal som övriga löner under 25 000 kronor per månad.
  • För alla som tjänar mer än 25 000 i månaden kommer lönehöjningarna däremot att räknas upp med procent.

Några kron- eller procenttal ville LO-förbunden inte gå ut med ännu. Besked om det kommer i början av december. Man hänvisade till att 2013 års förhandlingar inte påbörjats än och att ett definitivt beslut om de samordnade avtalskraven ska fattas av LO:s repskap den 24 oktober. Däremot förklarade styrelsen att den nya lönemodellen innebär att de som står längst ner i ”löneligan” kommer att få högst ökning i procent – ifall LO får arbetsgivarna med sig på tanken. Några sådana närmanden har inte gjorts än.

LO-förbunden ansåg det långt ifrån klart vilket förbund som kommer att bli först ut med att teckna avtal i nästa lönerunda. Däremot poängterade man att det är enighet och en för alla, alla för en som gäller. Krävs det kommer förbunden att ställa upp med sympatiåtgärder för att uppnå LO:s krav.

Till dem hör också en ny avtalsförsäkring för att försöka uppnå större jämlikhet. Det är alltjämt kvinnor, företrädesvis i kvinnodominerade lågavlönade branscher, som tar ut mest föräldrapenning och är hemma mer med sjuka barn. På så sätt halkar de efter lönemässigt, anmärkte Kommunals förbundsordförande, Annelie Nordström.

Avtalsförsäkringen omfattar ett föräldrapenningtillägg på 10 procent av lönen, som ska betalas ut i sex månader vardera, till föräldrarna. (I dag uppgår föräldrapenningen till 90 procent av lönen.) Tillägget finns redan i många av Kommunals avtal och i några av Transports, exempelvis i Bensin- och garageavtalet, men inte hos alla förbund.

LO-ledningen kommer också att bjuda in tjänstemannafacken till ett ännu bredare samarbete kring alla löntagare. Målet är att försöka komma överens om en gemensam modell, där krontal ska betalas ut till alla som tjänar mindre än 29 000 kronor – förra årets genomsnittslön.

Transports förbundsjurist Marcel Carlstedt är nöjd med dagens besked:

– Nu går förbunden ut tillsammans i nästa avtalsrörelse och har lovat varandra att hålla ihop. Lönemodellen vi enats om är ett enkelt verktyg för att uppnå ökad jämlikhet i lönesättningen på arbetsmarknaden.

En garanterad lägsta löneökning i krontal för lågavlönade, i stället för procent, är helt i linje med vad Transport slåss för, poängterar Carlstedt.

– Dessutom får vi en särskild satsning på lägstalönerna.

Marcel Carlstedt summerar avtalskraven:

– Ett kronpåslag kommer att bli priset för arbetsfred 2013.

Kommer samarbetet mellan LO-förbunden att hålla hela vägen?

– Den här gången måste det hålla. Vi måste kunna leverera till medlemmarna, säger Marcel Carlstedt.

Förutom de samordnade kraven är Transport och de övriga LO-förbunden fria att ställa egna krav inom sina respektive avtalsområden, klargjorde LO vid presskonferensen. Att de gemensamma förslagen skulle bli kostsamma och orsaka att fler jobb försvann, var ingen beskrivning LO-förbunden höll med om.

Däremot gjorde de klart att den internationellt konkurrensutsatta industrin även i fortsättningen ska vara lönenormerande bland arbetarförbunden.

– Det har fungerat väl hittills, anförde Karl-Petter Thorwaldsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.