LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

Prognosen för kommande år presenterades på tisdagen vid en digital presskonferens.

Huvudscenario, enligt LO-ekonomerna, är att tillväxten fortsätter att utvecklas relativt starkt de närmaste åren. Men tillväxten riskeras av flera allvarliga hot, bland annat om det visar sig att vaccin skyddar sämre mot nya mutationer av coronaviruset som kan uppkomma.

Den svenska ekonomin har annars återhämtat sig väl efter krisen som följde på pandemins utbrott. Arbetslösheten väntas minska med en procentenhet under 2022, från 8,5 procent av arbetskraften i dag till 7,5 procent kommande år.

Men arbetslösheten ligger fortfarande högt, lönetrycket är måttligt och ekonomin behöver fortsatt stöd av en expansiv finanspolitik.

– Sverige behöver en långsiktigt expansiv ekonomisk politik för att pressa tillbaka arbetslösheten och bidra till en varaktig återhämtning. En aktiv finanpolitik med fokus på ökade offentliga investeringar bidrar till ökad sysselsättning och kan dessutom lindra delar av de utbudsproblem som hämmar ekonomin, sa Torbjörn Hållö, tillförordnad chefsekonom på LO, på presskonferensen.

– Pratet om arbetskraftsbrist är överdrivet. Om arbetsgivare söker personal finns det ett effektivt sätt att underlätta rekryteringen – förbättra villkor och lön. Det har vi inte sett.

I år har löneökningstakten ändå varit högre än under föregående år. Det beror på hur de centrala löneavtalen är utformade; de ger något mer under 2021 än 2022. Löneglidningen – löneökning utöver vad de centrala avtalen ger – har dock generellt sett varit låg i år och enligt LO-ekonomernas bedömning kommer löneglidningen att bli något kraftigare under nästa år.

Inflationen i Sverige ligger för närvarande nära inflationsmålet. Men då är inte energi inräknat.

– De höga energipriserna bidrar till att hålla konsumentprisindex över inflationsmålet, vilket gör att reallönerna urholkas. Det vore i dag helt fel att höja styrräntan eller strama åt finanspolitiken som ett svar på en inflation driven av höga elpriser, sa Torbjörn Hållö på presskonferensen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    15 december, 2021

    Politikerna borde inse att sänkta skatter på arbete gör att fler vill arbeta. Arbetsgivare borde lära sig att betala högre löner och erbjuda bättre arbetstider och övriga villkor så får de fler personer som vill arbeta för deras företag istället för att leta efter billig personal från hela världen.För egen del så valde jag att pensionera mig redan 2018 när jag var 52 år på grund av höga skatter på arbete, låga löner och dåliga arbetstider.Jag hade säkert kunnat arbeta i ytterligare 15-20 år om det hade varit mer lönsamt att arbeta än att vara pensionär och slippa alla kostnader som det innebär att sig till och från arbetet med bilägande, trängselskatter och annat som hämmar viljan att arbeta. Skatten borde bli lägre ju mer du tjänar inte högre för då finns det en vilja att arbeta och hela tiden tjäna mer.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Färre transportare behöver a-kassa

A-kassan. Transports arbetslöshetskassa har betalat ut mindre i ersättning under årets första tre månader än tidigare. Nivån är i dag lika, eller till och med något lägre, än före pandemin. Tvärtemot trenden hos andra a-kassor, som ökat utbetalningarna första kvartalet i år.

Laura Hartman är ny chefsekonom på LO. Foto: Pernilla Ahlsén

Lönegapet bara ökar

7 frågor. Under pandemin har LO-arbetarna avstått från löneökningar. Samtidigt har det blivit dyrare att tanka och de rikastes inkomster har dragit i väg. Det och mer berättar LO-ekonomen Laura Hartman om i 7 frågor.

Transportarbetarens logga

Europas flyg på katastrofens rand

Flyg. Över hälften av markpersonalen på Europas flygplatser är utan arbete, visar en kartläggning av Europeiska Transportarbetarfederationen, ETF. Nu krävs statliga satsningar på flygplatserna och markpersonalen. Sektorn riskerar att slås i spillror om inget görs, hävdar facket.

Almedalen 2022
Panel vid seminarium på Almedalen 2022.

Plattformsföretag utmanar den svenska modellen

Plattformsföretag. Den svenska modellen med parter som förhandlar fram avtal utmanas med de nya plattformsföretagen. Utmaningar som sätter konkurrensen ur spel och försvårar för både fack och arbetsgivare att organisera.

taxiprojektet

Sista uppsökeriet med taxiprojektet?

Taxi. Transportare och hundratals chaufförer möttes i veckan på taxiremotern vid Arlanda. Det var sista uppsökeriet under Transports taxiprojekt. Men det finns hopp om fortsättning – och uppenbara behov.

Ygeman: Behovspröva arbetskraftsinvandring

Migration. Den 1 juni skärptes kraven vid arbetskraftinvandring. Nu vill regeringen strama åt ytterligare och tillsätter en utredning som ska presentera förslag som stoppar arbetstillstånd för jobb där det inte är brist på arbetskraft.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.

Kriget i Ukraina

HF:s blockad stoppad av domstol

Hamn. Arbetsdomstolen anser att Hamnarbetarförbundets planerade, nya blockad av ryska fartyg inte är en tillåten facklig stridsåtgärd.

Cykelbuden har ingenstans att ta vägen mellan körningarna. Zabihullah Ahmadi sitter på en kartongbit utanför en nedlagd butik och väntar på nästa jobb. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach

Franska matbud får fackliga ombud

Plattformsarbetare. Franska matbud får nu personalrepresentanter. 120 000 chaufförer och bud har fått rösta i fackliga val. Ett litet, första steg för bättre skydd av en utsatt grupp, enligt facken.

Facket tappar medlemmar

Transport. Två år med pandemi har slagit hårt mot organiseringen. Transports ledning ser allvarligt på utvecklingen med vikande medlemsantal. Men också chansen att vända på utvecklingen – nu.