LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

Prognosen för kommande år presenterades på tisdagen vid en digital presskonferens.

Huvudscenario, enligt LO-ekonomerna, är att tillväxten fortsätter att utvecklas relativt starkt de närmaste åren. Men tillväxten riskeras av flera allvarliga hot, bland annat om det visar sig att vaccin skyddar sämre mot nya mutationer av coronaviruset som kan uppkomma.

Den svenska ekonomin har annars återhämtat sig väl efter krisen som följde på pandemins utbrott. Arbetslösheten väntas minska med en procentenhet under 2022, från 8,5 procent av arbetskraften i dag till 7,5 procent kommande år.

Men arbetslösheten ligger fortfarande högt, lönetrycket är måttligt och ekonomin behöver fortsatt stöd av en expansiv finanspolitik.

– Sverige behöver en långsiktigt expansiv ekonomisk politik för att pressa tillbaka arbetslösheten och bidra till en varaktig återhämtning. En aktiv finanpolitik med fokus på ökade offentliga investeringar bidrar till ökad sysselsättning och kan dessutom lindra delar av de utbudsproblem som hämmar ekonomin, sa Torbjörn Hållö, tillförordnad chefsekonom på LO, på presskonferensen.

– Pratet om arbetskraftsbrist är överdrivet. Om arbetsgivare söker personal finns det ett effektivt sätt att underlätta rekryteringen – förbättra villkor och lön. Det har vi inte sett.

I år har löneökningstakten ändå varit högre än under föregående år. Det beror på hur de centrala löneavtalen är utformade; de ger något mer under 2021 än 2022. Löneglidningen – löneökning utöver vad de centrala avtalen ger – har dock generellt sett varit låg i år och enligt LO-ekonomernas bedömning kommer löneglidningen att bli något kraftigare under nästa år.

Inflationen i Sverige ligger för närvarande nära inflationsmålet. Men då är inte energi inräknat.

– De höga energipriserna bidrar till att hålla konsumentprisindex över inflationsmålet, vilket gör att reallönerna urholkas. Det vore i dag helt fel att höja styrräntan eller strama åt finanspolitiken som ett svar på en inflation driven av höga elpriser, sa Torbjörn Hållö på presskonferensen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    15 december, 2021

    Politikerna borde inse att sänkta skatter på arbete gör att fler vill arbeta. Arbetsgivare borde lära sig att betala högre löner och erbjuda bättre arbetstider och övriga villkor så får de fler personer som vill arbeta för deras företag istället för att leta efter billig personal från hela världen.För egen del så valde jag att pensionera mig redan 2018 när jag var 52 år på grund av höga skatter på arbete, låga löner och dåliga arbetstider.Jag hade säkert kunnat arbeta i ytterligare 15-20 år om det hade varit mer lönsamt att arbeta än att vara pensionär och slippa alla kostnader som det innebär att sig till och från arbetet med bilägande, trängselskatter och annat som hämmar viljan att arbeta. Skatten borde bli lägre ju mer du tjänar inte högre för då finns det en vilja att arbeta och hela tiden tjäna mer.

Lästips:

Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Anna Almqvist, LO-ekonom som skrivit rapporten Makteliten.

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så låg blir a-kassan i regeringens förslag

Politik. Regeringen och Sverigedemokraterna föreslår nya regler för a-kassan. Taket för hur mycket man kan få höjs. Samtidigt ökar nedtrappningen snabbt.

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.