LO kräver betalt för väntetid

Betalt även när man väntar vid telefonen. Och minst fyra kronor mer i timmen. I dag har LO levererat sina krav när det gäller de bemanningsanställdas villkor till arbetsgivarna.

– Jag är ganska nöjd med vad vi fick med från Transports ursprungliga krav, säger Lennart Sköld, central ombudsman med ansvar för bemanningsavtalet. Sammanlagt har vi jämkat ihop 60 olika krav från 14 LO-förbund.

Själv ingår han i den fem personer starka avtalsdelegationen som möter arbetsgivarna i Almega bemanningsföretagen. Tio förhandlingstillfällen är inbokade under april månad.

Det första hölls i dag, måndag, när LO och Almega växlade krav om löner och villkor för 120 000 bemanningsanställda.

Ordning och reda i branschen är grunden för LO-förbundens krav. Löneökningen är redan klar i och med den senaste stora avtalsrörelsen. Även bemanningsanställda ska få 2,8 procent i höjning.

Det preciserar LO:s avtalsdelegation till fyra kronor per timme för de yrkesarbetare som i dag är garanterade 108 kronor i timpenning. Samtidigt innebär fackens krav att samtliga bemanningsanställda ska upp till den garantilönen.

Grundprincipen är dock att uthyrd personal ska ha samma villkor och lön som de fast anställda på arbetsplatsen de kommer till.

Ytterligare ett skarpt LO-krav:

• En anställd ska ha betalt inte bara när hen är uthyrd och arbetar – utan för samtliga timmar som hen är tillgänglig för sin arbetsgivare. I dag är det teoretiskt möjligt att vara tillgänglig mer än sexton timmar per dag men ändå bara få betalt för de åtta timmar man blivit inringd på jobb.

– Det var ett av våra skarpa krav från Transports sida, berättar Lennart Sköld.

Ett Transportkrav som fick ge vika när LO-förbunden skulle enas var däremot att facken ska få rätt att ta del av handlingar från företagen för att kunna kontrollera att avtalade löner och villkor följs.

Flera LO-krav som ska drivas i förhandlingarna:

• Det ska bli lättare att organisera sig fackligt för den som är anställd i ett bemanningsföretag.

• Anställningstryggheten ska öka för de bemanningsanställda. Det betyder fler heltider och tillsvidareanställningar och färre vikariat och visstidsjobb.

Arbetsgivarna har å sin sida gått in i förhandlingarna med krav på tre nya typer av anställning, som samtliga är avslutade jobb utan långsiktig trygghet. Henrik Bäckström, vd på Almega bemanningsföretagen, beskriver de tre anställningsformerna:

1. Yrkesintroduktion för unga.

2. Matchningsanställning för långtidsarbetslösa.

3. Etableringsjobb för nyanlända invandrare.

– Det är tre grupper som behöver komma i jobb, säger Henrik Bäckström. Jag hoppas att facken och vi kan hjälpa dem in i matchen.

– Vi kommenterar inte motpartens krav, säger Lennart Sköld. Vi vill inte att förhandlingarna ska ske i medierna.

När april månad är över går det gällande avtalet ut. Då är det öppet för parterna att säga upp det och varsla om stridsåtgärder om de inte har kommit överens.

Men till dess återstår alltså tio förhandlingstillfällen. Med start första vardagen efter påsk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.