”Jag har tjatat på mina barn att gå med i facket, men de tycker det är för dyrt. Hade jag tjänat mer skulle jag ha betalat deras medlemskap också. Nu är de med i a-kassan i alla fall”, säger Lisen Karlsson. Foto: Justina Öster
Close
”Jag har tjatat på mina barn att gå med i facket, men de tycker det är för dyrt. Hade jag tjänat mer skulle jag ha betalat deras medlemskap också. Nu är de med i a-kassan i alla fall”, säger Lisen Karlsson.
Close
Dyrtider

Lisen är familjens elpolis

Privatekonomi. Kranbilsföraren och fyrbarnsmamman Lisen Karlsson bor på landet med sin man, 16-åriga dotter och två katter. Efter en räkning på 9 700 kronor bytte hon till timpris på elen. – Helt sjukt! Nu har jag stenkoll på vår el, säger hon.

Lisen ler och målar upp en bild av hur hon ”går med piskan” där hemma. Aja baja för att slösa med el. Förra helgen var timtaxan låg så då passade hon på att tvätta undan och tömma tvättkorgen. Kafébesöken är få. Dottern Agnes gillar att baka kaffebröd, men hon frågar innan: Är taxan okej nu?

– Min man tycker jag går till överdrift ibland, men nu ser våra räkningar mycket bättre ut. Vi har ingen bindningstid på nya elavtalet och kan säga upp det när vi vill. Men vi väntar tills priserna går ner igen.

Höstfakturan på nästan 10 000 kronor var inte kul, men paret var förberett och hade sparat pengar. Lisen är kluven till regeringens omdebatterade elstöd till hushållen. Familjen fick 13 900 kronor tillbaka.

– Egentligen är det bara som att byta pengar, helt krasst behövde vi inte den återbäringen. Det finns andra som säkert behöver pengarna mycket bättre.

Lisens man Håkan sköter huslånen. Som tur var hann han omförhandla och binda dem fem år framåt, alldeles innan Ukrainakrig och inflation slog till. Fast ett mindre lån löper ut nästa vinter och det rörliga lånet på husbilen har gått upp med 600 kronor per månad.

Paret har varsin bensindriven bil och är glada att inte ha längre än fem mil tur och retur till Wiklunds åkeri där båda kör lastbil, liksom en av döttrarna.

– Många kollegor är hårdare drabbade än vi av höga drivmedelspriser, säger Lisen.

Fast hennes man är väldigt motorintresserad, så det späder på bensinnotan. Att gå över till elbil har paret inte funderat på, eftersom elektricitet blivit så dyrt.

Gräddost och osthyvel. Foto: Christina Ahlund
”Vi köper mycket ost och den har blivit galet dyr”, säger Lisen Karlsson. Foto: Christina Ahlund

Debatten går het om höga matpriser och livsmedelsjättar som skor sig. Lisen kollar numera på extrapriser i reklambladen.

– Vi köper mycket ost och den har blivit galet dyr. Ser jag att Lidl har sänkt pris på hushållsost så åker jag dit på hemvägen och köper ett par stycken. Förr hade vi alltid paprika på mackorna, men det köper jag knappt nu.

Hon fortsätter uppräkningen av dyrare kattmat, hutlöst pris på tomater och bröd och inte har hon märkt av att kaffepriset sjunkit heller. Bröd skulle Lisen i och för sig kunna baka, men då var vi tillbaka på elnotan igen.

Solsemester? Nej, det får vänta.

– Det finns sol i Sverige också. Förra året tyckte vi det blev för dyrt och tänkte sälja husbilen, men hann inte. Så i år ska vi i väg, åka till Danmark. Då lär vi märka av bensinpriserna.

– Husbilen är ett nöje vi kan välja bort, men det är det enda vi har när vi inte jobbar. Bio- och restaurangbesök valde vi bort när vi köpte den. Fast blir det värre med ekonomin får vi sälja den.

Trots att båda har jobb finns en oro när räntorna stiger och bankerna svajar.

– Vad händer med mina sparpengar om banken går omkull? Och vad mer kan den där Putin ställa till med?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Antos:
    13 maj, 2023

    En begagnad elbil för ca 100000-200000 i kombination med timpris och 5-10mil pendling per dag skulle passa familjen perfekt. Det är allt som oftast väldigt billig el på natten då elbilen laddas.

Lästips:

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

LO:s chefsekonom Torbjörn Hållö. Foto: John Antonsson

”Det är fel på den svenska penningpolitiken”

Ekonomi. Först inflationskris med stigande räntor som följd. Nu lågkonjunktur och ökande arbetslöshet. Sverige går igenom tuffa tider. LO:s nya chefsekonom Torbjörn Hållö vill se en stat som satsar på att få hjulen att snurra och en svensk Riksbank som blir mer självständig gentemot Europeiska centralbanken.

”Arbetare ska aldrig betala med sina liv”

Arbetsmiljö. Stress – i jobbet och hela samhället – liksom att godset ska fram till varje pris. Det tror några yrkeschaufförer som Transportarbetaren talat med är orsaken till att så många lastbilschaufförer mister livet i arbetet.

Månadens medlem
I år satt säkerhetskontrollanten Therése Svenningsson för första gången, och som enda kvinnan, med i Transports förhandlingsdelegation för bevakningsavtalet.

Kärlek, flyg och väskor

Bevakning. Therése Svenningsson har 22 års erfarenhet av att kontrollera andras bagage. I år satt hon för första gången med i förhandlingsdelegationen för bevakningsavtalet.

Kulturintervju
Ahmed Alneaimi har varit undersköterska sedan 1995. Han jobbar på ett demensboende i Malmö. Nils-Petter Löfstedt / Stavro Filmproduktion

Med kameran riktad mot de som tar hand om oss

Dokumentärfilm. Hur värderas arbetet som går ut på att ta hand om andra människor? Det är den centrala frågan Nils Petter Löfstedt ställer i sin film Det omätbara.

Adhd i arbetslivet
”Det är bra om cheferna har lite extra koll på oss med diagnos så att vi inte kör på för hårt och går in i väggen”, säger Cindy Wannberg. Foto: Justina Öster

”Våga be om hjälp, fråga och säg ifrån”

Drömjobbet. Många VET vad adhd är, men FÖRSTÅR ändå inte vad det är. Man känner sig ensam och annorlunda, men vill man något ska man jobba för det, tycker Cindy Wannberg. Själv kämpade hon hårt för att uppnå sin dröm – att köra lastbil.

”Struktur, tydlighet och rutiner viktiga vid adhd”

Arbetsliv. Alla med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som adhd, add och autism är olika. Därför är generella råd svåra. Men. Struktur, tydlighet och rutiner är viktiga ledord på jobbet för arbetsgivare som månar om sin personal, betonar personalkonsulten Linnéa Sandvik.

Hallå där!
Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Tommy Jonsson

…som får 2024 års pris från Europeiska arbetsmyndigheten (European labour authority) för sitt initiativ att sätta upp ett mobilt fackligt kontor i Jönköping.

Månadens medlem
Malin Dahlström trivs som allra bäst när hon får stå på scenen med sitt rockband Acorise. Foto: Justina Öster

”Rock är ren glädje”

I rampljuset. Ren glädje. Så beskriver lagerarbetaren Malin Dahlström känslan när hon står på scenen med gitarren i hand.

Hallå där!

Hasse Lönn

…väktare utanför Mariefred som fyller 64 år i sommar. Du utmanar alla kollegor inom bevakning att ställa upp i Vasaloppet 2026. Varför då?

Hallå där!

Marina Larsson

…biljettkontrollant på Avarn security, som arbetar inom Skånetrafiken.