Lindgren rasar mot själviska fackförbund

Fackförbunden IF Metall och Handels är beredda att luckra upp anställningsskyddet. Sedan i våras diskuterar de olika lösningar med arbetsgivarna. Transports ordförande Lars Lindgren anser att agerandet är själviskt och avfärdar argumenten för en ändring som trams.

Samtalen mellan de två fackförbunden och arbetsgivarorganisationerna Industriarbetsgivarna, Teknikarbetsgivarna och Svensk Handel går ut på att förändra lagen om anställningsskydd (las). Dagens Nyheter skriver i dag att den stora frågan som diskuteras är arbetsgivarens möjlighet att fritt få säga upp en anställd de första åren. För att gå med på det vill facken att inhyrda ska erbjudas fast jobb efter ett år på ett och samma företag samt att äldre anställda ska få fördubblad uppsägningstid. Facken vill att uppsägningstiden ska vara arbetsbefriad och användas till utbildning.

– I realiteten gäller inte ”sist in först ut”, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä till Dagens Nyheter. Vem som får stanna avgörs av kompetensen. Därför hoppas vi med de här samtalen kunna uppnå bättre utbildningsmöjligheter för dem som jobbat länge, både för dem som sägs upp och dem som är kvar i företagen.

Transports ordförande Lars Lindgren säger att han känner till samtalen sedan lång tid tillbaka och att han är mycket kritisk till dem. Både till innehåll och form.

– Det är högst olyckligt att man inte involverar både LO och förbunden i de här diskussionerna, säger han. Det här är allvarlig tycker jag. Man skiter i andra när man sätter sig ner och diskuterar en lagstiftning som skulle ändra för alla andra.

De förändringar i las som diskuteras skulle fungera extremt dåligt inom transportbranschen, säger Lars Lindgren.

– Att göra det dyrare att säga upp äldre personal kanske inte är några problem i tillverkningsindustrin, men våra företag är så utfattiga så de inte ens kan betala löner. Företag som Volvo och Scania har hur mycket pengar som helst, men det går inte i en bransch som vår där företag med tre, fyra anställda betraktas som stora.

Dessutom hävdar Lars Lindgren att Transports fackliga förtroendemän och andra som var drivande åkte ut när undantaget från turordningsreglerna på arbetsplatser med färre än tio anställda infördes. Att ändra las på det vis som nu föreslås skulle öppna upp för ännu mera godtycke, befarar han.

Argumentet att en uppluckring av anställningstryggheten skulle underlätta för företagen att nyanställa, ger Lars Lindgren inte mycket för.

– Det är bara trams, säger han. Jag ser inga som helst problem att anställa folk i dag. Vi har till exempel möjlighet till provanställning i sex månader. Det man vill få till här är att arbetsgivaren fritt ska kunna anställa dig ena dan och sparka dig fjorton dar senare – utan att ha några sakliga skäl. Att det är svårt att anställa är bara en myt, ingenting annat.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet först flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".