Lastbils-demonstration mot dumpning inom åkeri

Förra gången fyllde eldsjälarna, som slåss för sunda villkor inom åkeribranschen, en biosalong i Vara med arga chaufförer och åkare. Nu går man vidare och uppmanar intresserade att sluta upp på en lastbilsdemonstration i Göteborg den 1 december.

Fjärrbilschauffören Freddy Welle, från Transports avdelning 3 i Göteborg, är aktiv i förbundets så kallade schysta villkor-kampanj. Den går ut på att märka upp åkerier och lastbilar, som körs av förare som arbetar under schysta villkor. Det vill säga kollektivavtal, som följs.

Nu arbetar Welle för fullt med förberedelserna inför demonstrationen. Den ska starta vid Stena Danmark-terminalen och fortsätta till Götaplatsen, där man samlas för att lyssna till olika talare. Under vägen ska alla gående sympatisörer sluta upp vid Stora Teatern, i korsningen Parkgatan-Allégatan.

– Tanken är att vi ska köra med 15 bilar av olika valörer, distribution, schakt… ja, så många som möjligt för att visa styrkan i våra krav, att vi menar allvar. Vi måste gå samman, åkare och chaufförer, om vi ska lyckas rädda åkeribranschen. Om vi ska ha några jobb kvar att gå till, säger Freddy Welle.

Än är demonstrationstillståndet inte klart, men Welle bedömer att det inte ska stöta på patrull. Arrangörerna – Transports avdelning 3, intresseorganisationen TIA, Truckers International Association, och branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag – är måna om att vara ute i god tid, för att samla så många deltagare som möjligt.

Sveriges Åkeriföretags vd Johan Lindström kommer att finnas bland talarna, liksom riksdagsmännen Monica Green (S) och Sten Bergheden (M) från riksdagens trafikutskott. Fler politiker, som bland annat skrivit riksdagsmotioner (förslag) kring åtgärder inom åkerinäringen, är tillfrågade. Även Transports förbundsordförande Lars Lindgren.

– Den senaste tiden har vi känt av hoten från en vikande bransch med varsel och uppsägningar ännu starkare. Ett stort åkeri i Helsingborg har gått i konkurs och ett i Gislaved, och nu kommer varsel också från DHL. Dessutom sprider sig fenomenet med falska egenföretagare mer och mer, anför Freddy Welle.

Med ”falska egenföretagare” menar han enbilsåkare som kör under anställningslika former. Ett ljus har i alla fall tänts i mörkret, i och med Skatteverkets färska krav på drygt 50 miljoner kronor riktat mot fyra västsvenska åkerier. Bolagen har sammantaget anlitat flera hundra utländska chaufförer som misstänks ha jobbat på detta sätt, anmärker Freddy Welle.

Majoriteten av förarna har sina hemländer i Polen och de kommer nu i efterhand att tvingas betala skatt till svenska staten. Samtidigt riktas krav mot åkerierna att betala arbetsgivaravgifter för de utländska chaufförerna.

Skatteverkets fortsätter sin pågående granskning av åkerinäringen, som Transportarbetaren skrivit om tidigare. Fler skattekrav är att vänta mot svenska åkerier och utländska chaufförer, som i dag tvingas köra för sämre löner och villkor än kollektivavtalen säger. Detta leder i förlängningen till ojämlik konkurrens, där åkerier som tillämpar schysta villkor slås ut av dem som inte gör det.

Hur många som kommer till demonstrationen i december vågar Freddy Welle inte sia om, men han säger:

– Ställer folk inte upp nu och går man ur huse vet jag inte hur det ska gå. Jag ser i mitt eget åkeri att vi har fått mindre att göra. Jag är fackligt ombud och livrädd att jag ska tvingas sitta med och säga upp folk. Förarna ringer mig varje dag och undrar hur det ska gå, om de kommer ha jobben kvar och kunna försörja sina familjer.

 

Fotnot. TIA, Truckers International Association, är en löst sammansatt intresseförening för både lastbilschaufförer och åkare med intresse för åkerinäringen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.