Självkörande lastbil med Chalmersforskaren Ola Benderius till vänster.
Close
Lastbilen som ska klara sig utan förarens insatser bygger till en del på hur djur agerar. Chalmersforskaren Ola Benderius till vänster.
Close

Lastbilen som far som ett djur

Ett stycke motorväg i Holland stängs av på lördag. Tolv fordon utan aktiva förare ska visa vad de går för. Ola Benderius och hans team från Chalmers visar för första gången upp sin lastbilsmodell.

– Mänskliga förare är fortfarande de allra bästa, säger forskaren som i helgen tävlar med den senast utvecklade självkörande lastbilen.

Själv låter han sig inspireras mest av djur.

Självkörande fordon är på väg, enligt både forskare, industri och politiker. En statlig utredare har kommit med förslag om ansvar och juridik kring bilar utan aktiv chaufför. Flera försök med självkörande bilar är på gång i Sverige. På industrins utvecklingsavdelningar byggs det vidare med nya funktioner i mer traditionella fordon.

– Vi har börjat i andra änden, säger Ola Benderius och försöker förklara även för den som befinner sig långt från fordonsforskning:

På Chalmers fordonslaboratorium ser de självkörande fordon mer som ett djur, en biologisk organism. Inte ett tekniskt system.

– Vi har utvecklat en mjukvara utifrån det gamla tankesättet. I stället för att tekniskt ställa in hur långt avstånd bilen ska ha till den framför bygger vi in en kamera och ett system som reagerar på fara. Styrningen är också mer avslappnad än i tidigare autonoma fordon, den ligger inte på hela tiden utan träder in när bilen inte längre ska åka rakt framåt. Ungefär som en människa som är uppmärksam och tittar på omgivande trafik och andra hinder.

Lastbilen är en Volvo FH16, men Chalmersteamet har inget direkt samarbete med fordonsindustrin. Den är en ren forskningsprodukt.

– Om tio år eller så kanske biltillverkarna plockar bitar av vår bil, säger Ola Benderius. I Holland kommer vi att träffa folk från andra universitet i världen, och då hoppas vi på ett forskarutbyte där fler kommer att ansluta sig till vårt projekt och använda mjukvaran i sina egna fordon.

Vad tror du om framtiden för lastbilschaufförer?

– Det måste nog alltid finnas någon som åker med och ser till att allting fungerar.

Under lördagens tävling räknar han med att lastbilens samtilga fyra säten kommer vara upptagna. Utmaningen är då att de självkörande bilarna som färdas i två körfält ska byta till en gemensam fil.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.