Close
Lastarna på Arlanda blir kvar i SGH.
Close

Lastarna på Arlanda kvar i SAS

SAS behåller ramparbetarna på Arlanda. – Vi har drivit på för att hitta argumenten mot att lägga ut verksamheten på andra företag, säger en ganska nöjd Kenneth Grampe, ombudsman på Transports flygavdelning. Helt nöjd kan han inte vara eftersom planen är att Aviator ska ta över på flygplatserna i Malmö och Göteborg.

Lite historia: SAS Ground handling (SGH) heter företaget som sköter ramparbeten, bagagehantering utanför flygplatsernas byggnader. I höstas presenterade SAS planer på att låta Aviator ta över dessa marktjänster på bolagets alla storflygplatser i Norden. I februari i år kom beskedet att Aviator lagt ett bud värt att förhandla om på SGH:s verksamhet – samtidigt som SAS hade för avsikt att behålla in- och utcheckning på Arlanda, i Oslo och Köpenhamn.

I dag, onsdag, kom ett helt nytt besked från SAS. Från pressmeddelandet:

”SAS och Aviator har kommit fram till att det inte finns kommersiella förutsättningar för ett övertagande av markverksamheten vid huvudflygplatserna. SAS digitaliseringsagenda innebär möjligheter för ytterligare effektiviseringar och kundförbättringar inom markverksamheten som bedöms att kunna genomföras bäst i egen regi.”

Alltså: Aviator tar inte över ramparbetet. SAS behåller verksamheten på Arlanda, Gardemoen och Kastrup.

– Vi har varit väldigt pådrivande, säger Kenneth Grampe. Vår strategi är att vi har hjälpt stationschefen på Arlanda att hitta argumenten för att behålla marktjänsterna inom SAS.

– Och det har vi gjort för att det är viktigt för facket att värna om medlemmarnas jobb. I ett riskkapitalbolag som Aviator vet ingen hur framtiden ser ut.

Han berättar att facket ska vara med och se över gällande överenskommelser.

– Det viktiga är att kunderna stannar kvar hos SAS, och det gör de när de får en bra hantering på rampen.

Robert Maiorana är vd för SGH Sverige, och han konstaterar att företaget har utvecklats till ett mer konkurrenskraftigt alternativ sedan starten på diskussionerna om att lägga ut rampverksamheten på andra företag.

– Vi kommer att fortsätta se över organisation och arbetssätt, säger han. Men redan nu visade förhandlingarna att det är en bra lösning att fortsätta driva verksamheten på de tre storflygplatserna i egen regi.

Han tillbringade förmiddagen på Landvetter i Göteborg. Dit kom han med beskedet att SAS ska slutförhandla villkoren för att Aviator ska överta ramparbetet där och på Malmö airport. Något som personalen inte tog emot med glädje, märkte han.

– På linjestationer som dessa har SAS valt att lägga ut ramparbetet, vi hade bara Göteborg och Malmö kvar att upphandla, säger Robert Maiorana.

– Näe, där har vi inte lyckats, säger Transports Kenneth Grampe. Ledningen hade bestämt sig från början.

På Landvetter får personalen information när detta skrivs, och ingen från Transports klubb kan kommentera. Förhandlingarna mellan SAS och Aviator förväntas bli klara i sommar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.