Lars Lindgren: "Jag kände inte tillräckligt stöd"

Avgår. Fem minuter har gått. Fem minuter sedan Lars Lindgren meddelade hela personalen på förbundskontoret att han avgår. Med omedelbar verkan. Han gör det efter åtta år som förbundsordförande – i samråd med förbundsstyrelsen.

– I det extrema mediedrev som varit de senaste dagarna hade jag behövt känna ett odelat stöd för att stanna kvar. Jag ställde aldrig frågan på sin spets i förbundsstyrelsen, men jag kände ändå inte det stödet och då ställer jag min plats till förfogande.

Vi sitter på Lars Lindgren tjänsterum. Igen. Under årens lopp har det blivit många intervjuer med Transportbasen. Intervjuer som handlat om lönedumpning. Om öststatschaufförer som utnyttjas grovt. Om ett LO som ofta inte gått åt det håll som Lindgren vill.

Ångrar han något av det som framkommit i Aftonbladet?

– Nej, ingenting! säger han. Den här omskrivna resan, den har jag gjort varje år sedan 2001. Mina medarbetare på förbundskontoret vet precis vad den gått ut på. Jag besöker rastplatser längs autobahn i Tyskland. Snackar med chaufförer om villkoren på vägarna. Om utvecklingen i branschen.

Lägenheten?

– Den har jag delat med min son som pluggade i Stockholm under en period. Han behövde någonstans att bo i en stad med katastrofal bostadsbrist. Vi har delat på övernattningslägenheten. En lägenhet som jag betalar för. Jag är, var, inte bara fackförbundsordförande. Jag är farsa också.

Lindgren är stridslysten. Han förklarar att han inte ätit på tre dagar. Inte sovit heller.

Han upprepar att han är besviken. Besviken på den eller dem som lämnat ut uppgifter från förbundskontoret till Aftonbladet.

– Någon har gått in på min sekreterares kontor och kopierat kvitton. Det finns folk som vill skada mig, tyvärr. Jag inser att det är en kampanj där starten tidsmässigt tycks sammanfalla med mitt besked att jag ställer upp för ännu en mandatperiod som förbundsordförande.

– Jag är besviken. Väldigt besviken, det medger jag. Granskningen har varit så systematisk. Den kommer att skada förbundet inte bara länge, utan för generationer framåt. Vem kan nu lita på någon på förbundskontoret? Finns det några spärrar för vad som kan lämnas ut?

Vad händer nu?

– Jag är fri. Fri att göra vad jag vill. Om en dryg månad kan jag börja lyfta min pension. Men jag är orolig för förbundet. Framför allt för det internationella arbetet. Vi är få som jobbat med det och får jag skryta lite har mitt internationella arbete betytt mycket för Transports inflytande utomlands.

– Jag ser risken för att Transport blir mera slätstruket nu. Vi har tyvärr fått en falangstrid där jag företrädde kollektivavtalslinjen. Nu kommer andra som vill annat.
Jan Lindkvist

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Foto: Fredrik Sandin Carlson

LO:s ordförande Susanna Gideonsson avgår

Facket. Efter fyra år på ordförandeposten har Susanna Gideonsson beslutat sig: Hon ställer inte upp för omval utan avgår i samband med LO-kongressen i maj, skriver DN.se.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stefan Löfven avgår

Politik. "Personligen tycker jag inte att det var väntat, om det är klokt får nog framtiden utvisa – vi vet ju inte vem det blir som efterträder Stefan ännu", kommenterar Transports förbundsordförande Tommy Wreeth statsministerns beslut.

Eddie Prüss

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri/Terminal/Lager. Lönehöjningarna är bra och tidigare inbetalningar till ungas pensioner efterlängtat. Men i framtiden måste vi sätta större tryck på arbetstidsförkortning. Så tycker några medlemmar om det nya avtalet som skrevs på i går.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.