Lars Lindgren: Inför etableringskontroll för taxi
Sju dagars arbetsvecka, elva timmars arbetsdag och trots det låg lön. Den bilden fick Sveriges Radio när man intervjuade 100 taxichaufförer i Stockholm, Malmö och Göteborg om deras löner och arbetstider. – Den är helt korrekt och jag är jätteglad att de uppmärksammar det, säger Transports ordförande Lars Lindgren.
Sveriges Radios granskning visar på det som Transport många gånger försökt lyfta, att taxichaufförer arbetar alldeles för många timmar till alldeles för låg lön.
– Vi har påtalat det här moraset i 20 år, vi har anklagats för att vara gnälliga, men nu visar det sig att vi har helt rätt. Det här är en skitbransch. Det kommer inte bli någon skillnad om man inte gör något radikalt åt det, säger Lars Lindgren.
I första hand tycker Lars Lindgren att fler taxiföretag måste teckna kollektivavtal. Endast 24 av 100 intervjuade taxichaufförerna säger att de arbetar på ett företag med avtal.
Kollektivavtalet sätter regler för till exempel arbetstid och lönenivåer. Men avtalet tillåter procentlön, vilket gör att chaufförer får mer betalt ju mer de jobbar. För att ändra på det krävs, enligt Lars Lindgren, en högre organisationsgrad inom taxi.
– Chaufförerna själva måste få insikten att de enda som kan stärka dem är att gå ihop i fackförbundet för att få bättre villkor. Om man har en svag grupp får man också ett svagt kollektivavtal.
Men Lars Lindgren efterlyser också politiska lösningar.
– Man kan se till att det alltid ska finnas kollektivavtal i offentliga upphandlingar av taxiresor.
– Sen kan man också införa etableringskontroll. Det borde inte vara så svårt att räkna ut hur många taxibilar som behövs i varje stad. Överetableringen är ett av de stora problemen.