Länsstyrelsen kräver besked om föreningar som patrullerar

Är det verkligen i sin ordning att Herrljunga kommun låter föreningar i stället för auktoriserade bevakningsföretag patrullera på nätterna? Länsstyrelsen kräver kommunen på ett svar om hur den tänker. Facket överväger att göra en polisanmälan.

Det kallas Projekt Nattkoll och går ut på att få ner den ökade skadegörelsen i kommunen. Brottsligheten ska minska, trygghet och trivsel ska öka. Receptet är bilburna nattpatruller som ska hålla ögonen öppna och rapportera konstigheter till kommun och polis. Till detta anlitas det lokala föreningslivet som för sin insats får extra föreningsbidrag.

Länsstyrelsen i västra Götaland undrar hur föreningarnas nattpatrullerande rimmar med lagstiftningen. Den 23 januari skickade länsstyrelsen en underrättelse till kommunen med information om bevakningslagen. Senast den 6 februari måste kommunen svara.

Att kommunen inte anlitar auktoriserade bevakningsföretag för patrulleringen bryter mot bevakningslagen, anser Transport som har skrivit ett brev till kommunstyrelsen. I brevet påpekar facket också att lagen om offentlig upphandling inte följs, att arbetsmiljön inte är säker för de personer som nu anlitas, att försäkringsskyddet inte är säkerställt och att löner och övriga villkor i bevakningsbranschen pressas ner av ett sådant agerande.

Kommunen valde kort att besvara fackets brev med en beskrivning av projektet.

– Vi fick alltså inga svar, säger Ulf Stigsson som är ordförande för Transports avdelning i Skövde/Borås.

Han berättar att Transport överväger att göra en polisanmälan för att få föreningspatrullerandet rättsligt prövat.

– Det här är ett billigt sätt för kommunen, säger Ulf Stigsson, och vi befarar att det kommer att sprida sig till andra kommuner. För ett fackförbund är jobben det viktigaste. Vi värnar om våra medlemmars jobb.

Almega säkerhetsföretagen delar också Transports uppfattning. Arbetsgivarnas organisations branschexpert Björn Ericsson har tidigare sagt till Sveriges Radio att ”trygghetsfrågorna är en oerhört viktig del och det är viktigt att man jobbar med de frågorna, men det måste göras på rätt sätt. Så det är viktigt att man tar den här diskussionen på allvar och inte lättvindigt engagerar folk.”

Men varken underrättelsen från länsstyrelsen eller fackets eventuella polisanmälan bekymrar Herrljungas kommunchef Niels Bredberg.

– Vi kommer att skicka in vår genomförandebeskrivning till länsstyrelsen, säger han. Och om facket anser att vi bör polisanmälas så får det tycka det tills någon juridisk instans har yttrat sig i ärendet.

Har du någon förståelse för fackets reaktion?

– Om man känner sig hotad av att enskilda föreningar är ute och nattvandrar, ja då kan jag ha förståelse för det. Men vi uppfattar inte att det ligger på den nivån. En förening gör nattvandringar mellan 18 och 30 timmar per år, och om man upplever det som ett hot … ja, då upplever man väl det som ett hot. Det har jag inte så mycket mer synpunkter på.

Med runt 15 föreningar så blir det ju rätt många timmar som facket anser att man hade kunnat anställa kompetent personal på?

– Ja, men det är inte det vi eftersöker. Nattvandring är en legitim metod för att hjälpa till i det brottsförebyggande arbetet och vi anser inte att detta över huvud taget handlar om bevakning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.