Länsstyrelsen agerar inte mot vaktande föreningsfolk

Länsstyrelsen lägger ner frågan om huruvida Herrljunga kommun får anlita det lokala föreningslivet till att nattpatrullera på kommunens gator eller inte. Nu ska Transport och arbetsgivaren i Almega säkerhetsföretagen fundera om en polisanmälan kan vara på sin plats.

Det var när Herrljunga kommun införde projektet Nattkoll som Transport reagerade. Kommunen ville minska brottslighet och skadegörelse i kommunen och anlitade det lokala föreningslivet till att patrullera i bygden på nätterna. För jobbet fick de extra föreningsbidrag.

Men att anlita föreningar i stället för auktoriserade bevakningsföretag bryter mot bevakningslagen, anser facket och upplyste kommunen om att den inte följt lagen om offentlig upphandling. Dessutom, påpekade facket, pressas löner och övriga villkor i bemanningsbranschen av kommunens agerande.

Även Länsstyrelsen i Västra Götaland reagerade på bevakningsuppdraget och bad kommunen motivera hur det här rimmar med lagstiftningen. Men nu har alltså ärendet avskrivits.

– De lägger ner ärendet eftersom länsstyrelsen bara kan göra tillsyn på dem som har auktorisation och dit hör inte kommunen, säger Sven Sawatzki, ombudsman på Transports avdelning i Skövde/Borås.

– Det är klart vi i Transport blir förbannade, men vi måste ha klart för oss att de bara följer lagstiftningen, fortsätter han.

I första hand är det arbetsmiljön för dem som är ute och patrullerar som facket bekymrar sig för, säger Sven Sawatzki. De saknar rätt utbildning. I andra hand handlar det om att föreningslivet tar jobben från de auktoriserade bevakningsföretagen. Det är ett sätt för kommunen att komma billigt undan och det finns en risk att det sprider sig, säger han.

– Ryktesvägen har jag hört att det är flera kommuner som har hört av sig till Herrljunga kommun och visat intresse. Det är ju inte bra. Medborgargarden kan vi aldrig tillåta.

Facket har ända sedan Nattkoll blev känt övervägt att göra en polisanmälan. Det är en väg att gå för att få saken ordentligt prövad.

– Nu när länsstyrelsen lagt ner ärendet får vi ta och diskutera igen om vi ska polisanmäla, säger Sven Sawatzki. Men framför allt bör Almega eller bevakningsföretagen anmäla. Det här ligger främst i deras intresse.

Björn Ericsson, branschexpert på Almega säkerhetsföretagen, säger att Almega och Transport står på samma sida i den här frågan.

– Efter länsstyrelsens beslut kommer vi att fundera över nästa steg, säger han. Om det innebär en polisanmälan eller liknande kommer vi att fatta beslut om inom kort.

Herrljungas kommunchef Niels Bredberg var aldrig orolig över länsstyrelsens prövning, och bekymrar sig inte heller för en eventuell polisanmälan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

226 miljoner i klimatböter för flygbolaget Braathens

Flyg. Flygbolaget Braathens (BRA) var först i världen med att lansera biljetter där en viss del biobränsle ingår vid flygningen. Men nu kräver Naturvårdsverket nästan 226 miljoner kronor i böter för försenad rapportering av koldioxidutsläpp.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).