Långt kvar till fossilfria transporter

Användningen av biobränslen ökar i Sverige. Men det är fortfarande långt kvar till målet om helt fossilbränslefria transporter. Och om vi ska nå dit måste politikerna sätta upp tydligare ramar. Den slutsatsen drar Svenska petroleum- och biodrivmedelinstitutet efter en studie.

Ett av Sveriges klimatmål är att öka användningen av biodrivmedel. Regeringen har som mål att Sverige ska ha en helt fossiloberoende fordonsflotta senast år 2030. Det finns också en vision om klimatneutrala transporter senast år 2050. Och med hjälp av en pågående utredning hoppas politikerna hitta rätt åtgärder för att nå dit.

Det finns dock redan flera prognoser och studier om användandet av biobränslen. Svenska miljöinstitutet, IVL, har på uppdrag av Svenska peteroleum- och biodrivmedelinstitutet, SPBI, sammanställt en rapport som försöker besvara frågan om vad som är realistiskt att tro om möjligheterna för förnybara drivmedel i Sverige.

Frågan är dock komplicerad eftersom det finns så många faktorer som spelar in. Det beror till exempel på teknikutveckling, ekonomisk situation, den allmänna opinionen och tillgång på råvara. Dessutom skiljer sig olika aktörers prognoser om produktion och användning åt. För år 2030 finns uppfattningar från olika aktörer om att allt mellan sex och 56 procent av de svenska vägtransporterna kommer att använda biodrivmedel.

Forskarna bakom rapporten har ändå vägt samman alla delar och lägger fram ett scenario som de räknar som realistiskt.

Deras slutsats är att produktionen av biodrivmedel kommer att öka kraftigt under de kommande åren. Enligt den mest optimistiska prognosen kan produktionen i Sverige fyrdubblas fram till 2030. Jämfört med dagens 6 terawattimmar kan det komma att handla om cirka 26 TWh.

Men det är ändå för lite för att motsvara den totala energianvändingen inom transportsektorn, som nu ligger på omkring 100 TWh om året.

Ett av de stora problemen är att kostnaden för biodrivmedel är högre än för fossila bränslen. För att nå klimatmålet menar därför SPBI:s styrelseordförande och vd, Bengt Westerberg och Ulf Svahn, att det krävs bättre politiska styrmedel, så att företag faktiskt satsar på förnyelsebara drivmedel.

I en debattartikel i Dagens industri skriver de att någon måste betala för de ökade kostnaderna: ”staten, det vill säga medborgarna, eller konsumenterna. Vilka som ska bära bördan är ett politiskt beslut.”

När det gäller klimatfrågan i stort har även Transportarbetareförbundet efterfrågat tydligare styrning och mer ansvar från politiker, världssamfundet och nationalstaterna.

Martin Viredius, som ansvarar för förbundets stora klimatsatsning, sa till Transportarbetaren i februari:

– Marknaden kan inte lösa problemen eftersom marknadslösningar alltid bygger på relativt kortsiktiga vinstkrav. Här handlar det i stället om att utveckla system och strukturer som är långsiktigt hållbara och ger vinst först på långsikt. Och då kanske inte för enskilda företag, utan för samhället i stort.

En av delarna i Transports satsning är att i maj bjuda in till en internationell konferens i Stockholm. Där ska klimatförändringarna och transportsektorns påverkan på växthuseffektendebatteras.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".