”Lägre ungdomslöner är inte för ungas skull”

Transport är kritiskt, men övriga LO-förbund har nu sagt ja till regeringens så kallade jobbpakt med 75 procents lön och 25 procents praktik för unga upp till 25 år. – Det är skrämmande, tycker bemanningsanställda Pernilla Tindvall.

Hon är 25 år och fackligt engagerad inom Transport.

– Hur ska unga klara sig på 75 procent av lönen? Vi betalar också för mat, hyra, och bil, om vi behöver en till jobbet. Det här känns inte som det kommit till för ungdomarnas skull. I stället för att stötta unga hoppar de på oss! Det blir bara ytterligare ett sätt för arbetsgivare att hitta kryphål, anser Pernilla Tindvall.

Regeringens så kallade jobbpakt för unga upp till 25 år är tänkt att träda i kraft under första halvåret 2013. Idén lanserades av statsminister Fredrik Reinfeldt (M) i somras. Den går ut på att 75 procents lönearbete ska varvas med praktik, upp till heltid, under ett halvårs anställning. Som morot för att anställa unga ska arbetsgivare erbjudas statligt stöd på mellan 50 och 75 procent av lönekostnaden.

– Är detta ett sätt att få unga att bo kvar hemma bara för att det är brist på bostäder? Det här är ungdomslöner, fast i ny form, summerar Pernilla Tindvall.

Regeringen hävdar att arrangemanget skulle leda till 30 000 nya jobb, medan LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson plussar på med upp till 50 000 nya arbeten. I en intervju i SVT avvisar han kritiken om lönedumpning, eftersom arbetstiden minskas samtidigt med lönen. Där förklarar Thorwaldsson också att det är upp till facken att kontrollera de nya ungdomslönerna.

Pernilla Tindvall vidhåller att lägre ungdomslöner är fel väg att gå för att få ut fler unga på arbetsmarknaden.

– Det är absurt att regeringen tänker så här och bedrövligt att LO går med på det!

Många unga arbetar, som Pernilla Tindvall, inom bemanningsbranschen. Ska politikerna minska arbetslösheten bland ungdomar måste de antingen avskaffa uthyrningen av arbetskraft helt eller reglera den betydligt hårdare, menar hon.

– Dagens situation är ett ekorrhjul. Företagen vet att de inte behöver anställa, de kan alltid täcka upp med bemanning.

Pernilla Tindvall pekar på dagens möjlighet att provanställa personer i sex månader, oavsett ålder.

– Gör personerna ett bra jobb så anställ dem! Jag förstår inte varför arbetsgivarna är så rädda. Att få in en ung person att lära upp är väl jättebra. Han eller hon kan stanna kvar längre än någon i 40-årsåldern.

Terminalarbetaren Ludwig Eriksson, 22 år, tycker att jobbpakten är ”åt helvete”:

– Den kommer inte att skapa några nya jobb åt unga, men arbetsgivarna blir nog glada över mer pengar att stoppa i fickan. Vi har ju redan sett att varken sänkta arbetsgivaravgifter eller sänkt restaurangmoms ledde till fler jobb. Det är märkligt att LO går med på det här och inte sätter ner foten.

Henrik Lagberg är 32 år och arbetar i däckverkstad. Han ser en risk i att oseriösa företag kommer att utnyttja systemet.

– Farhågan är ganska stor att arbetsgivare kommer att ta in unga personer i ett halvår och sedan byta ut dem mot några andra, ett halvår till, säger han.

Transport ställde sig inte bakom jobbpakten inom LO och förbundssekreterare Markus Pettersson resonerar ungefär som de unga medlemmarna ovan.

Han poängterar att regeringen i första hand måste ta tag i åkerinäringen, där seriösa arbetsgivare som värnar om de anställda slås ut av oseriösa åkare, som dumpar löner och villkor. Samma sak gäller inom taxibranschen. Det är inom de områdena som Alliansen måste införa skarpare regler och skapa ordning och reda, i första hand. Att dumpa löner och villkor för ytterligare en grupp i samhället skapar inte fler jobb. Lägre löner riskerar i stället att stöta bort unga från åkeri- och taxibranschen, anser Transport.

– Transportnäringen har tagit sitt ansvar för både utbildning och praktik. Elever som gått ut yrkesgymnasiet har körbehörighet för tung trafik och har redan varit ute och på arbetsplatsförlagd praktik. Ska vi säga till dem när de kommer ut: ”Nu får ni praktisera ett halvår till för lägre lön?” Alla som börjar på ett jobb är ju nya i början, oavsett ålder, och behöver inlärningstid.

Regeringen borde i stället satsa hårdare på bättre matchning mellan lediga jobb och arbetssökande och erbjuda arbetsmarknadsutbildningar som leder till jobb, anför Markus Pettersson.

Han ifrågasätter LO:s uträkningar om de nya arbeten som ungdomslönerna förväntas skapa och undrar vad de grundar sig på.

Regeringen har under hösten bjudit in arbetsmarknadens parter för att diskutera åtgärder kring ungdomsarbetslösheten. Vid ett möte med arbetsmarknads- och finansdepartementet i dag fick Markus Pettersson tillfälle att ta upp kritiken mot jobbpakten.

Han är kritisk till Alliansens förhandlingsspel. För att förmå LO att gå med på sänkta ungdomslöner har regeringen lovat slopa den differentierade a-kasseavgiften – som motprestation. Differentieringen innebär att fackmedlemmar i branscher med hög arbetslöshet betalar högre a-kasseavgift än medlemmar i branscher med låg arbetslöshet.

Tanken med det var att hålla tillbaka arbetstagarnas lönekrav i näringar med hög arbetslöshet. Reformen dömdes ut av fackföreningsrörelsen och nu även av Socialförsäkringsutredningen, påpekar Pettersson. Hans bedömning är att differentieringen hade gått i graven ändå, utan LO:s ja till jobbpakten för unga.

– Sänkt krogmoms har inte lett till fler jobb och inte halverad arbetsgivaravgift för ungdomar heller, ändå vill regeringen subventionera arbetsgivarna ännu mer. De har ju dessutom fått sänkt bolagsskatt. Det är ganska tydligt till vilka Alliansen riktar sin politik till.

Sänkt moms skapar högre vinster hos företagen och mindre skatteinkomster till staten för att finansiera den allmänna välfärden som skolor, daghem och sjukvård, menar Markus Pettersson. Han anser att regeringen lägger sig i lönebildningen som arbetsgivare och fack ska sköta i avtalsförhandlingar. Är jobbpakten en spik i kistan för den svenska modellen?

– Nej, men ett avsteg från den solidariska lönepolitiken, säger Markus Pettersson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.