Skaraslättens transport kör avfall till Renova, från Göteborgs hamn.
Close
Skaraslättens transport kör avfall till Renova, från Göteborgs hamn.
Close

Lågbetalda östförare kör avfall till kommunala Renova

Lågbetalda chaufförer från Rumänien och Slovakien kör dagligen stora mängder importerat avfall från Göteborgs hamn till kommunala bolaget Renova, där soporna förbränns. Transporterna utförs av Skaraslättens transport. Förarna finns hos inhyrda åkare, bolag som vägrar teckna kollektivavtal med Transport.

– Vi har noterat att det är utländska chaufförer som levererar avfallet till vår mottagning. Men jag känner inte till deras villkor. Det är vår engelska kund som handlat upp transporterna. Vi är inte ansvariga, säger Peter Ericsson, försäljningschef på Renova.

Renova är ett helägt kommunalt bolag med 800 anställda och en omsättning på över en miljard kronor. I verksamheten ingår ett stort värmekraftverk som eldas med avfall. Bland annat från England.

När Transportarbetaren kommer till Renovas anläggning står ett 20-tal trailrar uppställda på parkeringen. Alla har bakdörrarna öppna för att ventilera ut soplukten.

En strid ström av dragbilar kommer för att hämta eller lämna trailrar – som alla är skyltade med Skaraslättens transport. Det är ett företag som för några år sedan figurerade i en omfattande ekobrottshärva. I dag har bolaget nya företrädare.

Dragbilarna som rullar in är vita. Några är märkta med Skaraslättens namn, andra har en diskret logga – TD Åkeri.

En av chaufförerna berättar att kommer från Rumänien. På en rak fråga säger han svävande att han är anställd av Skaraslättens transport.

– Jag kör sopor från hamnen och hit, men det är dåliga villkor och jag tänker byta jobb. Det luktar skit. Vi borde tjäna minst 25 000 kronor i månaden i Sverige, men vi får bara ut totalt 18 000 kronor. Då ingår allt, även traktamente.

På Renovas parkering finns också en rad personbilar med rumänska, slovakiska eller polska registreringsskyltar. Vid en av dem står en ung kille. När jag frågar om anställningen plockar han fram en jacka där det står TD Åkeri på ryggen.

TD Åkeri ligger i Rydboholm och har 19 dragbilar, enligt bilregistret. En anhörig till ägarfamiljen har en egen enskild firma, Dzexson Transport, med ytterligare åtta bilar.

Transport har gjort en framstöt och begärt kollektivavtal med TD Åkeri. Företaget har avvisat kravet.

TD Åkeri och Dzexson Transport har det senaste kvartalet tillsammans betalat arbetsgivaravgifter på cirka 47 000 kronor per månad. Det motsvarar knappt sex chaufförer, om de får avtalsenlig lön för heltidjobb.

Samuel Ask är numera vd på Skaraslättens transport. Han var anställd i bolaget när den tidigare huvudmannen, David Stridh, dömdes till fyra års fängelse för grov ekonomisk brottslighet.

Ask bekräftar hans företag utför avfallstransporter från Göteborgs hamn till Renova.

Var är chaufförerna anställda?

– Vi anlitar olika underentreprenörer?

Vilka då?

– Vi anlitar två, tre stycken.

Hur ser du på att förare som kör för Skaraslätten har 18 000 kronor i lön och traktamente, mindre än hälften av avtalsenlig lön?

– Du får skicka ett mejl med dina frågor, jag är upptagen.

Kan du svara på den sista frågan?

– Du får lägga ett mejl, jag har tre samtal som väntar.

Vilket ansvar har då det helägda kommunala bolaget Renova för att chaufförerna som kör deras avfall har anständiga löner?

Försäljningschef Peter Ericsson säger:

– Vi är mycket nöjda med det arbete som Skaraslättens transport utför. Det är klart att vi har ett visst ansvar för att transporterna sker på ett korrekt sätt. Men vi är inte involverade upphandlingen. Du får kolla med kunden eller möjligen rederiet.

Abbas Zarinpour är socialdemokratisk politiker och sitter i Renovas bolagsstyrelse, som förste vice ordförande. När Transportarbetaren berättar om avfallstransporterna från hamnen säger han:

– Min inställning är att alla som jobbar i Sverige ska ha svensk lön! Det är inte acceptabelt om företag konkurrerar genom underbud. Är det sant det du berättar är det allvarligt och jag ska undersöka vad som kan göras.

– Och självklart har Renova ett långtgående ansvar, även om det är någon annan som upphandlat tjänsten. Avfallet ska till oss och vi har ansvar i alla led för att arbetet blir utfört på ett korrekt sätt.

Transportarbetaren har sökt ansvariga på TD Åkeri, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.