Låga lönehöjningar gynnar bara kapitalet

Över hela världen tar kapitalägarna en allt större del av företagens vinster, samtidigt som arbetstagarnas löneandel krympt. Kan höjda löner få fart på tillväxten i en samhällsekonomi som hamnat i koma? Den frågan ställer ekonomhistorikern Erik Bengtsson.

Erik Bengtsson är forskare vid Lunds universitet. Han granskar just nu hur löner och förmögenheter fördelades bakåt i tiden, ända tillbaka till 1500-talet.

När vi träffas har han precis plöjt Konjunkturinstitutets (KI) färska lönebildningsrapport. Prognosen är normalt tung ammunition när fack och arbetsgivare laddar inför avtalsrörelserna.

Vad skulle Erik Bengtsson kräva i lönehöjningen den här gången, ifall han var förhandlingsgeneral på LO?

– Oj, knepig fråga. KI säger det inte rakt ut, men man kan tolka siffrorna som att det finns ett löneutrymme på 3,1 procent per år. Om man lägger ihop den förväntade produktivitetsutvecklingen och inflationen.

– Fast det kan nog vara i överkant att kräva det. Inflationen utvecklas inte självklart så som KI förutspår. Å andra sidan tror jag definitivt inte på arbetsgivarna linje med nollbud heller.

Förra året var Erik Bengtsson klar med rapporten som LO beställt. Rubriken lyder Samhällsekonomi i koma – kan höjda löner återuppliva den?

I likhet med många andra ekonomer konstaterar han att de rika länderna befinner sig i en bekymmersam situation. Tillväxten tar inte fart efter den djupa finanskrisen 2008. Riksbankerna försöker desperat elda på genom räntesäkningar. Det har inte hjälpt. Arbetslösheten är fortsatt hög, tillväxten svag och i Sverige ligger inflationen långt under målet på 2 procent.

– Det penningpolitiska redskapet fungerar inte längre, summerar Erik Bengtsson.

Han beskriver det som att ett spöke går genom den ekonomiska debatten. När man tittar på summan av ländernas produktion – det som kallas bruttonationalprodukten (BNP) – så framgår det att kapitalet tagit en större och större andel, samtidigt som löneandelen minskat. En omfördelning från arbete till kapital.

I euroländerna hade BNP hösten 2014 inte ens nått upp till samma nivå som gällde före krisen 2008. Bengtsson konstaterar att USA-loket tuffat på aningen bättre:

– Fast där har resultatet fördelats oerhört ojämlikt. 112 procent av de stigande inkomsterna har otroligt nog gått till den tiondedel som tjänar mest.

Han förtydligar med ett räkneexempel. Om inkomsterna ökat med låt säga 100 miljoner dollar i USA, så har 112 miljoner dollar hamnat hos de rikaste. Ekvationen låter omöjlig, men går ihop därför att de välbeställda kapat åt sig hela kakbiten – plus 12 miljoner från de övriga 90 procenten! Som alltså fått känna av sjunkande inkomster under landets återhämtningsfas.

Precis som den uppmärksammade ekonomen Thomas Piketty finner Erik Bengtsson att den ekonomiska återhämtningen sker historiskt långsamt, och historiskt ojämlikt.

Att löneandelen minskat de senaste 30 åren är ett faktum. I runda tal handlar det om 5 procentenheter i den industrialiserade delen av världen.

Varför får löntagarna en mindre del av kakan? I Bengtssons rapport finns utförliga resonemang som landar i en enkel slutsats: När löntagarna inte tar ut lönehöjningar i samma takt som produktiviteten ökar, då hamnar vinsten hos någon annan. Det vill säga kapitalägarna.

Under lång tid har en stor majoritet av ekonomkåren försvarat utvecklingen. Höjda vinster i företagen påstås leda till nya investeringar och högre tillväxt. Om löntagarna bara håller igen bromsas lönekostnaderna och exporten ta fart.

Så är teorin.

I många länder har utvecklingen i stället lett till sjunkande reallöner och stagnation. Sverige har delvis gått mot trenden. Sedan mitten på 1990-talet har vi faktiskt haft två decennier av hög produktivitetsutveckling och stigande reallöner.

Men nu är det vägs ände, anser Erik Bengtsson. Ansamlingen av kapital hos företagen leder inte till högre investeringar och ökad efterfrågan. Den ansedda amerikanske tidningen Financial Times skriver om ”mysteriet”. Att vinsterna i de amerikanska företagen är på sin högsta nivå någonsin, samtidigt som investeringar stagnerar.

Varför håller inte de gamla ekonomiska dogmerna om vinster och tillväxt? Erik Bengtsson är inte ensam om att peka på det faktum att ett enskilt land kan stärka sin konkurrenskraft och export, om lönekostnaderna hålls låga.

– Men vad händer om alla länder resonerar likadant. Vem ska då köpa varorna som produceras, undrar han.

Det är bakgrunden till att fler och fler röster nu höjs för ”löneledd tillväxt”. Om vanligt folk får mer pengar i plånboken, så kommer de att konsumera mera.

Kan högre löner verkligen vara ett framgångsrecept för Europa?

I en avslutande analys menar Erik Bengtsson att strategin är oklok för ett enskilt land. Det som behövs är i så fall en koordinering i Europa. Om många länder skruvar upp ”löneambitionerna” samtidigt förskjuts inte konkurrensförhållandena mellan dem.

– Det är ett oerhört svårt politiskt projekt. Men att en större del av produktivitetsökningarna tillfaller löntagarna framstår som en både ekonomiskt och moraliskt försvarbar lösning för att ta oss bort från 2008 års finanskris.

Vilken reaktion har du fått på rapporten?

– Ingen alls faktiskt. Jag har inte märkt att någon över huvud taget läst den. Det är lite tråkigt. Jag har ansträngt mig för att skriva pedagogiskt och det handlar trots allt om stora viktiga frågor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.