Tillbaka i studentstaden Örebro. Fanny Fischer Ohlsson och My Hansson är inne på nya forskningsområden i sin C-uppsats om fackligt förtroendevalda kvinnor i mansdominerade branscher.
Close
Tillbaka i studentstaden Örebro. Fanny Fischer Ohlsson och My Hansson är inne på nya forskningsområden i sin C-uppsats om fackligt förtroendevalda kvinnor i mansdominerade branscher.
Close

Kvinna och förtroendevald en bra kombo

Jämlikhet & systerskap. Att vara fackligt förtroendevald betydde nästan alltid att vara man. Så är det inte längre.

Men vilka problem kan möta fackligt förtroendevalda kvinnor i mansdominerade branscher? Det är en av frågorna som My Hansson och Fanny Fischer Ohlsson sökt svar på i en studie för Örebro universitet. Och de är ute på ny mark – inte mycket tidigare forskning finns i ämnet.

– Det var mycket positivt som kom fram i intervjuerna, om bemötande kvinnorna fått på grund av sitt kön. Men det finns ändå en hel del att jobba med, som jargongen på vissa arbetsplatser – sådant som kom fram i djupare samtal, säger My Hansson.

I höstas la hon och Fanny Fischer Ohlsson fram sin kandidatuppsats i sociologi, Vad gör en liten tjej här? om kvinnor som tagit fackliga förtroendeuppdrag i förbund som organiserar inom mansdominerade branscher. Att de valde arbetaryrken är för att könsuppdelningen är tydligast här, men under uppsatsarbetet blev de själva nyfikna på kvinnor inom manliga tjänstemannayrken som ingenjörer.

Både My och Fanny är själva engagerade fackligt, har jobbat som studentinformatörer för Fackförbundet ST och är som studenter med i flera förbund. I arbetslivet före universitetet var det Kommunal respektive Vision.

– Ämnet för uppsatsen var väldigt fritt, enda kravet var att det skulle ha någon sociologisk koppling. Eftersom vi både är intresserade av fackliga frågor var inriktningen rätt tidigt klar. Och båda brinner vi för jämställdhet, säger My.

Sex informanter

De har gjort längre intervjuer med sex kvinnor, så kallade informanter. De är verksamma inom tre olika LO-förbund. Vilka förbund informanterna kommer ifrån kan de inte lämna ut, men i inledningen av uppsatsen tar de upp att störst skillnad i representation av könen kan ses inom arbetaryrken, som statistiken från SCB visar:

”Bland lastbilsförare är fördelningen 7 procent kvinnor och 93 procent män. Ett annat yrke som domineras av män är installations- och serviceelektriker där 2 procent som arbetar inom yrket är kvinnor och 98 procent är män.”

– Vi har ställt öppna frågor, fört resonerande samtal utifrån tre eller fyra frågor. Alla har varit runt en timme. Mycket har vi utgått från vad informanterna själva lyft, och känt sig mest bekväma att tala någon timme var, säger Fanny.

Några exempel på frågor i olika kategorier

  • Kan du berätta lite mer om dig själv?
  • Hur kom det sig att du valde just det här yrket?
  • Kommer du ihåg någon händelse där du stött på motstånd, obehag eller varit utmanande kopplat till ditt fackliga engagemang?
  • Kan du berätta om en händelse där du som förtroendevald har fått stötta en medlem?

Trivs med uppdraget

Samtliga informanter berättade att de trivs med sitt fackliga förtroendeuppdrag. Den främsta drivkraften är att de vill vara delaktiga och verka för förändring, och nu upplever att de har större makt och möjlighet att påverka. En vittnar om att hon till och med närmast har blivit fjäskad för som något slags makthavare, men det lugnade ned sig efter ett tag.

Fem av de förtroendevalda säger sig inte heller ha mött något motstånd i uppdraget för att de är kvinnor. Varken från kollegor, företagsledning eller sina respektive förbund. Men en av kvinnorna upplever att hon hört att någon sagt att de ville ha en manlig ordförande, just för att det skulle vara en man – inte för att den kvinnliga gjorde ett dåligt jobb.

Fast de andra hade svårt att under intervjuerna komma på något liknande tillfälle. Däremot talade flera om sådant som hänt på jobbet.

– Det är mer problem på arbetsplatserna. En del riktigt grova grejer kom upp, som man inte tror att det ska vara 2022. Vi borde ha kommit längre, säger Fanny.

En informant berättar att när hon – som tjej – sagt att något inte är okej på jobbet möts av ”Jaha men du då din jävla feministhora. Alltså, det är ju på den nivån det kan vara.” En annan informant att hon fått höra ”Vad gör en liten tjej här? Hon kommer aldrig orka detta yrket.”

Viktigt med stöttning

Alla sex kvinnorna lyfter betydelsen av stöd från omgivningen.

– En berättade just vad stöttningen från både kollegor, chef och ledning betytt i en utsatt situation, att saken togs på allvar och att hon fick uppbackning, säger Fanny.

– Att mycket ligger på dem själva var också tydligt. Och det är lätt att tänka i banor av att ”det var nog mitt fel, man får skylla sig själv” eller att man bara inbillar sig saker, säger My.

My och Fanny betonar vikten av solidaritet i sammanhanget:

– Det krävs att alla säger ifrån, att också män stöttar, säger My.

Uppsatsen tar upp ett relativt outforskat ämne, som Fanny Fischer och My Hansson hoppas fler vill forska i framöver. Och de uttrycker också förhoppningen att deras studie kan bidra till att stötta kvinnor också utanför akademien.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Bemanning har nytt avtal

Bemanning. Ett nytt, tvåårigt bemanningsavtal har tecknats av LO och Kompetensföretagen. För anställda i bemanningsbranschen betyder det en ökning av garantilönen på 1 350 kronor i år vid heltidsjobb, drygt 700 kronor år två.

Måste vi ha skinn på näsan för att hänga med i lönen?

Debatt. Jag läst en undersökning om att kvinnor drar sig för att söka välbetalda jobb av rädsla för att bli sexuellt trakasserade och att trakasserierna sticker ut på arbetsplatser där det ena könet dominerar.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Märket, pensionsålder och hållbart arbetsliv

Ledare. I Frankrike protesterade facken mot höjd pensionsålder när regeringen Macron vill höja från 62 år till 64 år. Det fick landets hamnarbetare, lastbilsförare, tågarbetare, bussförare, lärare, anställda vid kärnkraftverk, oljeraffinaderier och kommunal sophämtning med flera andra att strejka.

Månadens klubb
Mathias Bäck och Lena Pettersen tillsammans med Jerry Walthéreson, ordförande i avdelning 17. Klubbens övriga medlemmar Ola Ståhl, Tjallen Bergström och Magnus Vetter var ute och körde när bilden togs.

”Vi vill bara att det ska vara rätt”

Nystartad. Medarbetarna på Sparlunds Buss & Taxi i Vara tröttnade på felaktiga löneutbetalningar. Nu har de bildat en arbetsplatsklubb för att komma till rätta med problemen.

Månadens medlem
”Lastbilsyrket är fantastiskt eftersom jag kan vidareutbilda mig medan jag kör.”

”Jag brinner för att hjälpa kvinnor”

Yogainstruktör. Jobbet som lastbilschaufför till och från Gävle hamn innebär mycket väntan och körningar utan avbrott. Det är perfekt för Elina Munter som använder tiden till att vidareutbilda sig och undervisa i gravidyoga och mammaträning.

Kultur
Forskaren och psykologen Alexander Rozental är dålig på att prokrastinera i jobbet. ”Men att ta körkort har jag skjutit upp”, säger han. Foto: Justina Öster

Skjuter du upp trista saker?

Prokrastinering. Nu måste jag verkligen städa ur förrådet. Jag hittar ju ingenting! Först måste jag bara ut med hunden, tvätta bilen, ringa mamma och köpa mjölk. Men oj, vad sent det blev! Brukar du prokrastinera?

Laura Hartman är chefsekonom på LO. Foto: John Antonsson

”Svensk arbetsmarknad har visat sig oväntat stark”

Ekonomi. Trots skenande inflation och kraftigt höjda räntor ser vi ingen stor ökning av arbetslöshet eller varsel. LO:s chefsekonom Laura Hartmans bedömning är ändå att Sverige är på väg in i en period av ökad arbetslöshet.

Hallå där!

Saied Tagavi

…som är aktiv i Facklig Plattform Iran. Vad handlade ditt förstamajtal om?

Dyrtider
”Jag har tjatat på mina barn att gå med i facket, men de tycker det är för dyrt. Hade jag tjänat mer skulle jag ha betalat deras medlemskap också. Nu är de med i a-kassan i alla fall”, säger Lisen Karlsson. Foto: Justina Öster

Lisen är familjens elpolis

Privatekonomi. Kranbilsföraren och fyrbarnsmamman Lisen Karlsson bor på landet med sin man, 16-åriga dotter och två katter. Efter en räkning på 9 700 kronor bytte hon till timpris på elen. – Helt sjukt! Nu har jag stenkoll på vår el, säger hon.

Månadens klubb
Till vänster: Nu kör vi. Stående Mikael Sandberg, Rasmus Öström och Åke Arén (ordförande), sittande Jonny Eriksson och Ghassan Tomas. Bo Linell, som just valts till sekreterare, saknas på bilden. Till höger: Rasmus Öström på väg till första mötet med klubben, här med sonen Elliot. Foto: Lilly Hallberg

Klubb Connect kör i gång

Connect Bus Norrköping. De har gedigen erfarenhet både av arbete som yrkesförare och inom facket. Nu har färdtjänstchaufförer i Östergötland bildat en arbetsplatsklubb – och det händer inte varje dag.

Månadens medlem
Vinnie, Vide, Mathilda, Lumi, Janne, Wilton och William Selin. ”Tack vare pandemin hittade vi till naturen, där får barnen vara sig själva utan att behöva anpassa sig till en massa saker. Vi grillar korv och de har varandra”, säger Janne. Foto: Justina Öster

”Fantastiskt med en stor familj!”

Storfamilj. Improvisation är en konst för sexbarnspappan och fackligt engagerade sopgubben Jan Selin och hans fru Mathilda. – Vi är vad arbetsgivarna brukar gilla, flexibla, fast noga med rutiner, säger han.

Att starta hästtaxiföretag blev ändå en perfekt kombo av transportutbildning och hästintresse. I november i fjol drog Elina i gång verksamheten.

Hästtaxi – perfekt kombo för hästbitna Elina

Transporter. Elina Braafs pappa står för transporterna i luften. Hon fixar dem på marken. 20 år gammal startade hon ett hästtaxibolag, långt ut på landsbygden i Rånäs, Norrtälje kommun. Nu fraktar Elina hästar till veterinären och långväga norr och söderut.

I boken beskriver Qaisar Mahmood hur han som managementkonsult kunde göra en omvänd klassresa på fem minuter genom att byta om till matbudskläder. Foto: Pernilla Ahlsén

”Ingen såg mig i ögonen”

Mötet. Författaren och managementkonsulten Qaisar Mahmood testade att jobba som matbud på Foodora i tre månader. Nu har han skrivit en bok om upplevelsen.

Pensionerade lastbilschauffören Pelle Thorstensson i Bromölla fixar cyklar till vuxna och barn från Ukraina.

Pelle fixar cyklar åt ukrainska flyktingar

Engagerad. En cykel är guld värd för de ukrainska flyktingar som bor långt från affärer och skolor. Det har pensionerade lastbilschauffören Pelle Thorstensson i Bromölla insett. Han fixar till cyklar, som han får till skänks av vänliga människor, och ger dem till vuxna och barn från Ukraina.

Hallå där!

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Jindan Gong intervjuar chaufförer i forskningsprojekt om klimatomställningen. Foto: John Antonsson

Transportarbetarna avgörande för klimatet

8 frågor. Klimatutsläppen ska mer eller mindre upphöra fram till år 2045. I centrum av händelserna står förarna. Jindan Gong intervjuar chaufförer i forskningsprojektet Justit. För att chaufförernas perspektiv ska bidra till klimatomställning som är rättvis för arbetarna.

Månadens medlem
I år ska Linda Lööw vara med och förhandla om transportavtalet för lager och terminal. Arbetstidsförkortning är den fråga hon brinner mest för. ”Att vara ledig varannan helg är också viktigt att få in i avtalet.”

”Är man föreningsmänniska så är man”

Engagerad. Linda Lööw är ordförande för fackklubben på Postnord TPL:s lager i Jönköping. På fritiden är hon engagerad i dotterns fotbollsklubb och har dessutom varit ledare för barngympa. – Är man föreningsmänniska så är man, säger hon.

Hallå där!

Patrik Persson

…studieorganisatör på avdelning 12 Malmö, som arrangerar konfliktskola.