Kritik mot provjobb i ett år

– De medlemmar och unga jag träffar på arbetsplatserna signalerar inte att de har för mycket trygghet i dag. Tvärtom. Transports förbundssekreterare Markus Pettersson är starkt kritiskt till Alliansens förslag att förlänga tiden för provanställning till ett år.

Transportarbetareförbundet får stöd i sin kritik av LO, TCO och Saco, som tillsammans ställer sig frågande till förslaget i Alliansens valmanifest. Det går ut på att förlänga provtjänstgöringstiden från dagens sex till tolv månader.

Markus Pettersson instämmer i Saco-ordförande Göran Arrius ord om att företagen rimligen bör ha skaffat sig en uppfattning om ifall en person är lämplig för ett jobb eller inte, efter ett halvår.

– Att tro att det krävs ett helt år är närmast ett underkännande och hån mot arbetsgivarna. Det är förvånande att borgarna kommer med ett sådant här förslag med tanke på hur arbetsmarknaden ser ut i dag. Unga och arbetstagare över lag behöver tryggare arbetsvillkor inte ännu mer otrygga, anser Pettersson.

Han instämmer även i de fackliga protesterna mot att längre provanställningar bidrar till att ”låsa in” anställda på arbetsplatserna och hindra personer som vill byta jobb från att våga ta steget.

– Att gå i osäkerhet ett helt år, ifall du får stanna kvar på en arbetsplats eller inte, är tufft. Under den tiden kan du sägas upp, när som helst, utan att företaget behöver säga varför.

Finansminister Anders Borg (M) beskriver förslaget som ett sätt att förmå fler företag att våga anställa och därmed en hjälp för unga och invandrare att lättare ta sig in på arbetsmarknaden.

– Jag vet inte vilka Borg pratat med, men jag tror inte arbetstagarna håller med honom. Förlängd provtjänstgöring blir ytterligare en tröskel för unga och invandrare att ta sig in i vuxenlivet, in på arbets- och bostadsmarknaden.

– Vår signal från båda ungdomar och äldre är att de vill ha tryggare anställningsvillkor och en tryggare livssituation. De vill kunna planera sina liv med arbete, bostad och familj.

Till Svenska Dagbladet uppger Anders Borg att han kan tänka sig att se över förslaget, ifall facket och arbetsgivarna slutar ”dra benen efter sig” och tecknar fler avtal om omställning och yrkesintroduktion.  Yrkesintroduktionsavtalen, ser lite olika ut i skilda branscher, men innebär generellt att unga får arbete med 75 procent av lönen. 25 procent ska ägnas åt studier och att lära sig yrket.

Markus Pettersson avvisar vad han upplever som regeringens modell att tvinga in parterna på sin linje.

– Att försöka få arbetsgivare och fack att förhandla under hot är inte särskilt konstruktivt och framåtsyftande. Yrkesintroduktion fungerar inte i flera av våra branscher, särskilt inte inom vår största, åkeri.

Inom transportsektorn har Transport och arbetsgivarna fört en dialog och lanserat ett gemensamt förslag till regeringen. Det handlar om en bättre matchning av utbildade med de arbeten och behov som finns i branschen, förklarar förbundssekreteraren.

– Men trots att parterna var överens fick vi nej från regeringen. Orsaken var att vår modell inte innehöll någon lönesänkning, säger Markus Pettersson.

TCO:s chefsjurist Samuel Engblom spär på kritiken med ett inlägg på fackets hemsida. Han framför att Sverige redan nu bryter mot EU:s visstidsdirektiv. EU-kommissionen har också, i två omgångar, tryckt på om att Sveriges regler inte skyddar anställda från missbruk av anställningsreglerna. I praktiken innebär det att företagare kan stapla olika typer av visstidsanställningar efter varandra, utan att fastanställa arbetstagare.

– Om tidsgränsen förlängs skulle det bli möjligt för arbetsgivare att under samma femårsperiod ha en arbetstagare anställd två år på allmän visstidsanställning, två år på vikariat, ett år på provanställning och en obegränsad tid på säsongsanställning, varnar Engblom.

Han hänvisar till statistik om att 65 000 personer redan i dag i Sverige har varit visstidsanställda i fem år eller mer av samma arbetsgivare.

– De borde bli färre, inte fler, tycker Samuel Engblom.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.