Kritik mot bevakningsavtalet

Många väktare har uttryckt stark besvikelse med det nya bevakningsavtalet. ”Inte ens lön enligt LO-märket”, och ”facket viker ner sig ännu en gång”, är bara ett par exempel på läsarkommentarer på transportarbetaren.se. Men Matts Haglund, organisationssekreterare på Transport, vill peka på de framsteg som ändå finns i avtalet.

Avtalet löper på 37 månader, och den sammanlagda löneökningen blir 1 768 kronor. Det motsvarar 1 720 kronor på 36 månader, vilket är 20 kronor lägre än LO:s överenskomna riktmärke. Dessutom har arbetsgivarsidan fått igenom att lönen under väktarutbildning VU1 försvinner.

Matts Haglund betonar att knappast någon i förhandlingsdelegationen är nöjd med detta, men att man fått en hel del tillbaka i stället.

– I en förhandling får man ge och ta, det ingår i spelet, säger han.

Bakgrunden till VU1-frågan är att betalning under utbildningen varit unikt för väktarbranschen. I grunden har systemet byggt på att en anställning krävts för att kunna delta i utbildningen hos Bevakningsbranschens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd (BYA).

– Hade vi inte gått med på förändringen i VU1 hade arbetsgivarsidan kunnat söka sig andra vägar än BYA. Företagen hade startat egna skolor, utan lön, och det hade inte varit en förhandlingsfråga som vi kunnat påverka. På det här sättet har vi åtminstone kvar BYA, vilket ger oss fortsatt möjlighet att påverka hur utbildningen ska se ut, vilka antagningskrav som ska ställas och så vidare, säger Matts Haglund.

I gengäld fick Transport igenom sitt krav på ob-ersättning under hela arbetstiden, även för den del av nattpasset som ligger efter klockan 6.00. Förändringen träder i kraft från 2015.

På ett normalt nattarbetande schema blir det cirka 250 till 500 kronor i månaden för den enskilde väktaren.

– Detta är en rättvisefråga. Att det skjutits så långt på framtiden beror delvis – men naturligtvis inte enbart – på att arbetsgivarsidans lönesystem rent praktiskt inte är anpassade till detta ännu, säger Matts Haglund.

Ett annat framsteg för Transport är att förutsättningarna förbättrats för behovsanställda som jobbat länge. I dag erbjuds en behovare ett fast arbetstidsmått efter ett år på företaget – enligt det nya avtalet ska det ske efter nio månader.

– Det här är en fråga som varit på tapeten tidigare, och nu nådde vi längre fram med den. I det förra avtalet blev det tydligare vad som gäller – det blev lättare för den anställde att hävda sin rätt, och lättare för förbundet att tvista mot arbetsgivare som inte sköter sig. Nu lyckades vi dessutom korta tiden som krävs innan arbetsgivaren ska erbjuda fast anställning, vilket är en framgång för alla behovsanställda, säger Matts Haglund.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.