Corona

Krav på YKB-kurser skjuts upp

Chaufförer. Är din YKB på väg att gå ut? I spåren av corona föreslår regeringen att giltigheten för yrkeskompetensbevisen ska förlängas.

– Min prioritet är att säkra samhällsviktiga transporter. Därför har regeringen vidtagit ett antal åtgärder i syfte att underlätta för bland annat transportnäringen. Nu föreslår vi ytterligare regellättnader, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i ett pressmeddelande.

Det handlar om yrkeskompetensbeviset, som är obligatoriskt för alla som kör tung trafik eller buss. YKB innebär dels en längre grundutbildning för alla som ska in i yrket, dels fem dagars fortbildning vart femte år.

Sveriges trafikutbildares riksförbund (STR) gjorde nyligen en undersökning bland sina medlemsföretag och frågade om de har problem att hålla YKB-utbildningar i coronatider.  56 utbildare, varav tre rikstäckande företag, svarade och beskedet var det finns gott om tillfällen och platser för den som behöver fortbildning.

Regeringens besked är ändå att giltighetstiden för en förares YKB ska förlängas. Den hänvisar till att det har varit svårt att ordna fortbildningarna. Ett annat argument är att viktiga transporter inte ska störas av utbildningskravet.

Enligt förslaget ska giltighetstiden förlängas för dem vars YKB går ut under pandemin. Även de som haft ett yrkeskompetensbevis vars giltighetstid löpt ut under perioden 1 mars 2020–31 maj 2020 undantas från kravet i sex månader.

Slutgiltigt beslut ska riksdagen fatta. Enligt planen kommer frågan upp under maj.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Edman Jan:
    22 december, 2020

    kul att ni är vakna o alärta

  2. jan edman:
    15 december, 2020

    mitt ykb gick ut 5/11 2020 ykb utbildningarna som vi påbörjade är inställda vad gäller för mig

  3. Lars-Gunnar Levinsson:
    22 augusti, 2020

    Det räcker väl att alla tar ykb när dom tar trafikkort det finns ju ingen anledning och upprepa det vart 5 år de är ju samma
    varje gång.

  4. Mia:
    9 juli, 2020

    JA det är ju toppen , om man tänkt på dom som varit föräldralediga och hade tänkt sig avsluta föräldraledigheten under pandemin . Vilket för mig inneburit att planen varit att ta ykb-fortbildning i slutet av föräldraledigheten, som tyvärr råkat hamna mitt i en pågående pandemi . Så ska man till annan ort , utbildas i trånga lokaler med nytt folk från olika orter . Helt tossigt !!

  5. Laurynas Glebas:
    12 maj, 2020

    Super

  6. Mixa:
    5 maj, 2020

    Jag som har varit tvungen att betala YKB nu för att kunna få timanställning, ersätter någon detta?

  7. Tommy Jensen:
    4 maj, 2020

    Tycker att det med YKB inte ska behövas ta för dom som har typ så många års erfarenhet som tex jag,, mer än 30 år, det borde väl räcka som yrkeskompetens
    Mvh

  8. Christer Nyman:
    4 maj, 2020

    YKB kan ingå i ny utbildning men tas bort för oss som redan kört i 20-år eller mer.

  9. Patrik Englund:
    4 maj, 2020

    Vi som e uppsagda men inte får jobb igen innan det går ut vem betalar vårt då?? Vi vill ju fortsätta köra men kan ej pga pandemin? Vi har ju bara a-kassa å hur ska man klara det då?

  10. Thomas Laursen:
    2 maj, 2020

    Varför ska vi som kört prickfritt i årtionden både fjärr och lokalt med 18 meters,24 meters, 25,25 m eller "enkelbil" behöva bli skolade och betala dyrt för det?

  11. Jörgen eng:
    1 maj, 2020

    Mycket bättre att ta bort ykb för gott
    Mkt stora kostnader för mig att ställa bilen
    I 5 dagar.för mig som är enbilsåkare.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

coronavirus, Covid 19

Så starkt skydd ger vaccinet mot covid-19

Corona. Samhället börjar öppnas upp igen efter ett och ett halvt år av coronarestriktioner. Öppningen sker efter att runt 75 procent av alla över 16 år fått två doser vaccin. Men hur skyddade är vi egentligen?

Lastbilshytt. Bilden som polisen la ut på sociala medier fick snabbt stort genomslag. Foto: Henrik Sjöberg / Polisen

Bilden från polisen visar trend med låglöneåkerier

Åkeri. Trafikpolisen i Stockholm har publicerat en bild på en skitig lastbilshytt och en text om nya sätt att utnyttja låglönechaufförer. Inlägget har fått stor uppmärksamhet på sociala medier. Här är historien bakom.

Ungas kommande pensioner. Illustration: Mattias Käll

Kommer dagens unga kunna leva på sin pension?

Pensioner. Den transportarbetare som föddes 2001 och började arbeta som 20-åring kan räkna med pension tidigast vid 67 år. Och om det ska bli en hygglig pension måste hen fortsätta jobba till minst 70.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.