Corona

Krav på YKB-kurser skjuts upp

Chaufförer. Är din YKB på väg att gå ut? I spåren av corona föreslår regeringen att giltigheten för yrkeskompetensbevisen ska förlängas.

– Min prioritet är att säkra samhällsviktiga transporter. Därför har regeringen vidtagit ett antal åtgärder i syfte att underlätta för bland annat transportnäringen. Nu föreslår vi ytterligare regellättnader, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i ett pressmeddelande.

Det handlar om yrkeskompetensbeviset, som är obligatoriskt för alla som kör tung trafik eller buss. YKB innebär dels en längre grundutbildning för alla som ska in i yrket, dels fem dagars fortbildning vart femte år.

Sveriges trafikutbildares riksförbund (STR) gjorde nyligen en undersökning bland sina medlemsföretag och frågade om de har problem att hålla YKB-utbildningar i coronatider.  56 utbildare, varav tre rikstäckande företag, svarade och beskedet var det finns gott om tillfällen och platser för den som behöver fortbildning.

Regeringens besked är ändå att giltighetstiden för en förares YKB ska förlängas. Den hänvisar till att det har varit svårt att ordna fortbildningarna. Ett annat argument är att viktiga transporter inte ska störas av utbildningskravet.

Enligt förslaget ska giltighetstiden förlängas för dem vars YKB går ut under pandemin. Även de som haft ett yrkeskompetensbevis vars giltighetstid löpt ut under perioden 1 mars 2020–31 maj 2020 undantas från kravet i sex månader.

Slutgiltigt beslut ska riksdagen fatta. Enligt planen kommer frågan upp under maj.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Edman Jan:
    22 december, 2020

    kul att ni är vakna o alärta

  2. jan edman:
    15 december, 2020

    mitt ykb gick ut 5/11 2020 ykb utbildningarna som vi påbörjade är inställda vad gäller för mig

  3. Lars-Gunnar Levinsson:
    22 augusti, 2020

    Det räcker väl att alla tar ykb när dom tar trafikkort det finns ju ingen anledning och upprepa det vart 5 år de är ju samma
    varje gång.

  4. Mia:
    9 juli, 2020

    JA det är ju toppen , om man tänkt på dom som varit föräldralediga och hade tänkt sig avsluta föräldraledigheten under pandemin . Vilket för mig inneburit att planen varit att ta ykb-fortbildning i slutet av föräldraledigheten, som tyvärr råkat hamna mitt i en pågående pandemi . Så ska man till annan ort , utbildas i trånga lokaler med nytt folk från olika orter . Helt tossigt !!

  5. Laurynas Glebas:
    12 maj, 2020

    Super

  6. Mixa:
    5 maj, 2020

    Jag som har varit tvungen att betala YKB nu för att kunna få timanställning, ersätter någon detta?

  7. Tommy Jensen:
    4 maj, 2020

    Tycker att det med YKB inte ska behövas ta för dom som har typ så många års erfarenhet som tex jag,, mer än 30 år, det borde väl räcka som yrkeskompetens
    Mvh

  8. Christer Nyman:
    4 maj, 2020

    YKB kan ingå i ny utbildning men tas bort för oss som redan kört i 20-år eller mer.

  9. Patrik Englund:
    4 maj, 2020

    Vi som e uppsagda men inte får jobb igen innan det går ut vem betalar vårt då?? Vi vill ju fortsätta köra men kan ej pga pandemin? Vi har ju bara a-kassa å hur ska man klara det då?

  10. Thomas Laursen:
    2 maj, 2020

    Varför ska vi som kört prickfritt i årtionden både fjärr och lokalt med 18 meters,24 meters, 25,25 m eller "enkelbil" behöva bli skolade och betala dyrt för det?

  11. Jörgen eng:
    1 maj, 2020

    Mycket bättre att ta bort ykb för gott
    Mkt stora kostnader för mig att ställa bilen
    I 5 dagar.för mig som är enbilsåkare.

Lästips:

coronavirus, Covid 19

Så starkt skydd ger vaccinet mot covid-19

Corona. Samhället börjar öppnas upp igen efter ett och ett halvt år av coronarestriktioner. Öppningen sker efter att runt 75 procent av alla över 16 år fått två doser vaccin. Men hur skyddade är vi egentligen?

Jonas Persson, Transports studieombudsman. Foto: Kamilla Kvarntorp

Säkerheten prioriteras när Transports kurser startar

Facklig utbildning. Mängder av fackliga utbildningar har ställts in i spåren av pandemin. Men nu börjar kurserna sakta komma i gång igen, både centralt och i avdelningarna.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Bromma kan läggas ned 2025

Flyg. Det är fullt möjligt att avveckla Bromma flygplats redan om fyra år. Det enligt utredningen som på tisdagen lämnades över till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Men många frågor återstår.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.