Krav på tidsbokning för lossning oroar virkesförare

Ett 20-tal skogsindustrier har infört ett datasystem där målet är att timmerbilsförarna ska förboka en lossningstid. Systemet kallas Timbertime och skapar oro i chaufförsledet. – Vad händer om det uppstår trafikhinder och man missar tiden? Det här blir ytterligare ett stressmoment, säger Bo Jansson som kört timmerbil i 30 år.

Idén med att boka tid för lossning och lastning kommer ursprungligen från Martinssons sågföretag i Västerbotten. Syftet sägs vara att undvika köer och långa väntetider i virkesmottagningen.

Funderingarna resulterade i ett dataprogram, Timbertime. Enligt dataföretaget som skapat systemet har ett 20-tal kunder nappat – främst i Västerbotten och Dalarna.

Ett av företagen är Bergkvists sågverk i Insjön. Det var där chauffören Bo Jansson fick höra att Timertime snart körs igång, med ”skarpt läge”.

– Vad innebär det för oss chaufförer? Jag har inte fått någon information alls. Skogskörningen har blivit stressigare och stressigare under årens lopp. Man befarar ju att det här ökar pressen ytterligare, säger Bo Jansson.

I Transports fackliga led tycks Timbertime än så länge vara ganska okänt. I Dalarna har ombudsman Mikael Ladman inte hört talas om det. Lars Mikaelsson, ombudsman i Sundsvall, har pratat med några chaufförer som mötts av det nya bokningskravet.

– Ännu en bit av chaufförernas frihet försvinner, säger Mikaelsson i en spontan kommentar.

Eje Hedkvist ansvarar för virkesmottagningen vid Bergkvists såg i Insjön. Han bekräftar att företaget är på väg att införa Timbertime:

– Målet är att få verksamheten att flyta smidigare, inte att sätta press på chaufförerna. Vi vill att åkarna ska planera bättre. Om de via Timbertime går in på ett sågverk och ser att det är många leveranser på gång just dit, då kan de välja att köra till någon annan industri. Det är inte alltid åkerierna har den möjligheten, men ofta finns en viss flexibilitet.

Eje Hedkvist tror att det nya datasystemet kan underlätta för alla parter. Även om åkeriet och den enskilde chauffören inte varje gång kan välja ett annat resmål, så vet föraren åtminstone i förväg att kön kan vara lång vid virkesmottagningen.

Hedkvist säger:

– Normalt har vi två truckförare igång i Insjön. Skulle det bli stor anhopning av bilar finns det möjlighet att ta in en tredje truck.

Enligt Eje Hedkvist kommer Timbertime att köras igång den 1 november. Men det blir mjukstart. Chauffören behöver inte leta lediga lossningstider – utan bara avisera en ankomsttid.

– Det är inte på minuten som gäller heller. Vi har satt upp en marginal på 30 minuter.

I Dalarna har ombudsman Mikael Ladman redan kontaktat avdelningens största skogsåkare. Ladman vill att mer information om Timbertime – både till förare och till facket.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.