Krav på tidsbokning för lossning oroar virkesförare
Ett 20-tal skogsindustrier har infört ett datasystem där målet är att timmerbilsförarna ska förboka en lossningstid. Systemet kallas Timbertime och skapar oro i chaufförsledet. – Vad händer om det uppstår trafikhinder och man missar tiden? Det här blir ytterligare ett stressmoment, säger Bo Jansson som kört timmerbil i 30 år.
Idén med att boka tid för lossning och lastning kommer ursprungligen från Martinssons sågföretag i Västerbotten. Syftet sägs vara att undvika köer och långa väntetider i virkesmottagningen.
Funderingarna resulterade i ett dataprogram, Timbertime. Enligt dataföretaget som skapat systemet har ett 20-tal kunder nappat – främst i Västerbotten och Dalarna.
Ett av företagen är Bergkvists sågverk i Insjön. Det var där chauffören Bo Jansson fick höra att Timertime snart körs igång, med ”skarpt läge”.
– Vad innebär det för oss chaufförer? Jag har inte fått någon information alls. Skogskörningen har blivit stressigare och stressigare under årens lopp. Man befarar ju att det här ökar pressen ytterligare, säger Bo Jansson.
I Transports fackliga led tycks Timbertime än så länge vara ganska okänt. I Dalarna har ombudsman Mikael Ladman inte hört talas om det. Lars Mikaelsson, ombudsman i Sundsvall, har pratat med några chaufförer som mötts av det nya bokningskravet.
– Ännu en bit av chaufförernas frihet försvinner, säger Mikaelsson i en spontan kommentar.
Eje Hedkvist ansvarar för virkesmottagningen vid Bergkvists såg i Insjön. Han bekräftar att företaget är på väg att införa Timbertime:
– Målet är att få verksamheten att flyta smidigare, inte att sätta press på chaufförerna. Vi vill att åkarna ska planera bättre. Om de via Timbertime går in på ett sågverk och ser att det är många leveranser på gång just dit, då kan de välja att köra till någon annan industri. Det är inte alltid åkerierna har den möjligheten, men ofta finns en viss flexibilitet.
Eje Hedkvist tror att det nya datasystemet kan underlätta för alla parter. Även om åkeriet och den enskilde chauffören inte varje gång kan välja ett annat resmål, så vet föraren åtminstone i förväg att kön kan vara lång vid virkesmottagningen.
Hedkvist säger:
– Normalt har vi två truckförare igång i Insjön. Skulle det bli stor anhopning av bilar finns det möjlighet att ta in en tredje truck.
Enligt Eje Hedkvist kommer Timbertime att köras igång den 1 november. Men det blir mjukstart. Chauffören behöver inte leta lediga lossningstider – utan bara avisera en ankomsttid.
– Det är inte på minuten som gäller heller. Vi har satt upp en marginal på 30 minuter.
I Dalarna har ombudsman Mikael Ladman redan kontaktat avdelningens största skogsåkare. Ladman vill att mer information om Timbertime – både till förare och till facket.