Krav på mer beställaransvar och bättre kontroller

Frågan om cabotagetransporter väckte stor uppmärksamhet i Almedalen. Under onsdagen hölls två seminarier om problemen med de illegala inrikestransporterna. Från alla håll fanns krav på förbättrade kontroller, utökat beställaransvar och hårdare straff för den som begår brott.

Det första av de två seminarierna om cabotagereglerna i Sverige var Transports egenarrangerade, där resultaten från Cabotagestudien presenterades.

Lars Lindgren, förbundsordförande för Transport, började med att berömma studien.

– Det här har vi sagt länge men inte kunnat dokumentera och bevisa. Vi som arbetar i den här branschen vill ha en bransch som vi är stolta över och kan arbeta i, utan fusk.

Han menade att Transport inte är emot cabotage som sådant, men att reglerna i dag är för snälla och att det skulle vara problematiskt att släppa cabotaget fritt, vilket EU-kommissionen vill.

– Att utföra en transport för att ta sig hem efter en körning till Sverige skulle kunna vara rimligt, det handlar om planering. Därför ställer vi högre krav på beställaransvar, sa han.

Dessutom efterlyste han högre, och mer avskräckande, bötesbelopp och bättre kontroller på vägarna.

Något som övriga deltagare i panelen höll med om.

– Om reglerna fungerar så här dåligt tycker jag att man, på kort sikt, ska överväga att ta en time out när det gäller cabotaget. På längre sikt måste vi driva den här frågan i EU för att få striktare cabotageregler, trots att EU-kommissionen inte håller med i den frågan, säger Anders Ygeman, socialdemokratisk ordförande i trafikutskottet.

Han föreslår att det ska införas en avståndsbaserad vägslitageavgift, en så kallad kilometerskatt, som baseras på fordonets längd.

Från regeringen fanns också en representant i form av Ingela Bendrot, statssekreterare för infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Hon menade att det är bra att det har kommit en studie som regeringen kan luta sig mot eftersom även de tycker att det här är en viktig fråga. Men Ingela Bendrot påpekade också att det redan har gjorts undersökningar på uppdrag från regeringen. Under förra året gjorde till exempel Transportstyrelsen och Rikspolisstyrelsen en kontroll av regelefterlevnaden på de svenska vägarna.

Nu har regeringen dessutom lämnat ett tilläggsuppdrag om en fördjupad analys av cabotaget, och en utvärdering om möjligheten att klampa fordon och hindra dem från att köra vidare innan böterna har betalats.

Lars Lindgren påpekade att Sverige ligger efter i hanteringen av problemet och lyfte fram Holland och Finland som exempel på europeiska länder som redan har gjort förändringar för att komma åt problemen.

– Ministern har varit i Holland och de här frågorna kommer ofta upp i ministerrådet. Vi lägger mycket resurser på det här. Mycket handlar om att införa en förstärkt kontroll, svarade Ingela Bendrot.

Trafikutskottets Anders Ygeman var kritisk.

– Vad blev utgången av det mötet? Vad blir skillnaden av att ni fikar med den holländska regeringen om inget händer? Ni säger att ni är för cabotage men vi ser ju bevis på att det inte funkar.

På eftermiddagen bjöd även arbetsgivarförbundet Transportgruppen in till en diskussion om frågan. På båda seminarierna fanns en stor enighet i panelerna om flera delar.

Alla var överens om att dagens regler inte fungerar så bra som de borde. Det krävs bättre kontroller, andra straff och bättre förutsättningar att driva in böterna. Dessutom menade alla att det här inte bara är en svensk fråga utan något som rör hela EU.

Men det fanns också motsättningar och skilda åsikter.

Medan bland andra Transports Lars Lindgren och Trafikutskottets Anders Ygeman var öppet kritiska mot att släppa cabotaget fritt var bland andra statssekreterare Ingela Bendrot, Anders Norberg från Biltrafikens arbetsgivareförbund, Schenkers Mats Grundius och DHL:s Peter Hesslin för en liberalisering av marknaden.

– På de flesta plan är vi överens. Lagar ska följas och det krävs bra kontroller, men för mig handlar det också om ett vidare perspektiv på svensk industris framtid, säger Peter Hesslin, vd för DHL.

Han menade att det måste finnas möjlighet att konkurrera med de billiga transporterna för att den svenska industrin ska klara sig.

Trots diskussionerna och enigheten fanns alltså fortfarande olika åsikter om hur framtiden ska se ut. Men att det nuvarande läget behöver förändras är det ingen tvekan om.

Och Anders Ygeman tog på sig en del av det politiska ansvaret.

– Jag hoppas att det kommer något bra av den nya utredningen som regeringen har beställt men vi behöver kanske inte i första hand nya studier, utan handling, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet först flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".