Krav på förbättringar av buller och vibrationer

Problemen med buller och vibrationer på arbetsplatser är stora och efter Arbetsmiljöverkets senaste tillsyn är det också tydligt att kunskaperna är för dåliga. Majoriteten av de besökta arbetsplatserna behöver bli bättre på riskbedömningar.

Transportarbetaren skrev i förra numret om vägvibrationer och vägskump som skakar sönder förares ryggar. Men buller och vibrationer är ett utbrett problem inom många branscher.

Arbetsmiljöverket har nyligen genomfört en stor tillsynsinsats och besökt 400 arbetsplatser där anställda utsätts för buller och vibrationer. Tillsynen gjordes den här gången i norra Sverige och arbetsplatserna som besöktes var allt från bilverkstäder och anläggningsarbeten till skolkök.

– Så gott som samtliga arbetsplatser har fått krav på förbättringar, säger Kjell Holmberg, inspektör på Arbetsmiljöverket och ansvarig för projektet.

Det vanligaste kravet var att arbetsgivarna måste göra bättre riskbedömningar av arbetsmiljön, det är grundläggande för att kunna förebygga arbetsskador.

På många platser ställdes också krav på att de anställda ska erbjudas medicinska kontroller för att upptäcka symptom i tid.

Kjell Holmberg kan dock konstatera att arbetsgivaren många gånger saknar kunskaper om problemen.

– Undersökningskravet är stort och det är många som inte har gjort riskbedömningar, framför allt för vibrationer. Jag har ingen statistik på det, men man kan anta att det finns mindre kunskap eftersom det är svårare att veta hur man ska mäta vibrationer än buller, säger han.

Uppskattningsvis 400 000 personer utsätts för vibrationer under minst en fjärdedel av sin arbetstid, det gäller till exempel många fordons- och maskinförare.

Kjell Holmberg stöter ofta på arbetare som har problem, även i det nu pågående tillsynsprojektet som riktar sig mot åkerier.

– Det ingår inte som en tillsynspunkt den här gången, men jag träffar många som berättar om dåliga vägar och hur de sliter på kroppen. Det är inget nytt, men det ska naturligtvis ingå i en arbetsgivares riskbedömning, säger Kjell Holmberg.

Sådant som kan förbättra arbetsmiljön är att bilen och förarstolen är tillräckligt bra, att stolen är rätt inställd och att föraren sänker hastigheten om vägen är dålig.

Enligt Arbetsmiljölagen ska arbetsmiljön ”vara tillfredsställande med hänsyn till arbetets natur och den sociala och tekniska utvecklingen i samhället”.

– Det är ett huvudansvar för arbetsgivaren att se till att det är så. Sedan har ju alla skyldigheter att tala om när man upptäcker risker och skyldigheter att följa instruktioner och så vidare, säger Kjell Holmberg.

Han hoppas att uppmärksamheten kring de här frågorna ska öka kunskaperna och medvetenheten hos arbetsgivare så att riskerna kan undvikas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.