Kraftigt höjda reallöner

Transport inleder snart förhandlingarna om ett nytt avtal för den största medlemsgruppen, åkeriförare och terminalare. En granskning som Transportarbetaren gjort visar att medlemmarna fått kraftigt höjda reallöner på senare år. Från 1995 fram till i dag har inflationen varit 23 procent i Sverige. Samtidigt har chaufförskåren ökat sin lön med 83 procent!

Transports ordförande Lars Lindgren blir överraskad när han ser kurvorna över löner och inflation inritade i samma diagram:

– Tiden går fort. Jag var inte riktigt klar över att lönerna låg så lågt i mitten på 1990-talet. Det här visar att fackligt arbete och facklig organisering lönar sig.

När Transport kliver upp i ringen mot Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA, är det nionde ronden sedan 1996. Den gången – den 6 mars 1996 – enades parterna om ett treårigt avtal som gav sammanlagt 2 001 kronor.

Transportarbetaren har gått igenom alla avtalsuppgörelser som gjorts från 1995 och framåt, för åkerichaufförerna. Du hittar siffror och datum i tabellen överst på sidan.

Parallellt har vi räknat på inflation och konsumentprishöjningarna år för år. Resultatet syns i diagrammet.

I slutet av 1995 tjänade en fjärrchaufför med fyra år i yrket minimum 12 889 kronor i månaden, inklusive den lägsta premiekompensationen som då var två kronor i timmen. I dag har samme förare 23 585 kronor, i avtalslön. (För anställda i Stockholm och Göteborg ligger tabell-lönen en hundralapp högre.)

Om lönen från 1995 bara hade räknats upp med inflationen, så skulle föraren i dag ha en månadslön på 15 890 kronor. Allt däröver är höjd reallön.

Som jämförelse redovisar vi också lönen, plus ackord, för en genomsnittlig verkstadsarbetare i IF Metall.

Kurvan är intressant. 1995 låg metallaren 2 000 kronor över chauffören. Räknat utifrån förarlönen motsvarar det en skillnad på 15,5 procent. Åren som följde – det vill säga 1996 till 1999 – krympte gapet till ungefär en tusenlapp. I dag är skillnaden fortfarande omkring 1 000 kronor.

Omräknat till procent har löneskillnaden mellan chauffören och metallaren nu minskat till cirka fyra procent.

Kurvan som beskriver verkstadsarbetaren bygger på uppgifter från IF Metall. För chaufförens del är lönenivåerna hämtade direkt ur Transports kollektivavtal.  Där anges den lägsta lön som arbetsgivarna ska betala ut.

I åkeribranschen förekommer det att företag har premielönesystem, som ger chaufförerna extra betalning. Det gör att kurvan över förarlönerna i verkligheten förskjuts uppåt i diagrammet – närmare metallarbetaren. Hur mycket är svårt att säga. Transport har ingen statistik över de verkliga ”utgående” lönerna och hur de påverkar genomsnittet för hela chaufförskåren.

Lars Lindgren är både förbundsordförande och ansvarig för kollektivavtalen. Han påpekar att löneutvecklingen som beskrivs i diagrammet varit ungefär densamma för alla medlemsgrupper i förbundet.

– Kurvorna visar att vi lyckats få våra avtalslöner att hänga med väl i industrins utveckling, även när man räknar med deras löneglidning. Man bör också komma ihåg att våra höjningar kommer alla medlemmar till del, eftersom vi inte har individuell lönesättning i våra avtal.

När Lars Lindgren studerar de branta kurvorna närmare identifierar han snabbt metallarbetarens ”hack” 2010, då industrin skrev avtalet som gav rekordlåga 0,9 procent. Transport lyckades hålla nivån uppe, samma sak under krisåren 1998–1999.

Den kraftiga förstärkningen av LO-medlemmarnas reallöner sticker antagligen i ögonen på arbetsgivarna. Men Lindgren har en annan syn:

– Jag är övertygad om att det bidragit till att hålla efterfrågan uppe i Sverige. Att vi har en rejäl köpkraft är oerhört viktigt.

– Man ska också komma ihåg att både chaufförerna och metallarna ligger minst 1 000–1 500 kronor efter andra grupper i LO, exempelvis elektriker och byggnadsarbetare. LO:s arbetare har dessutom, över lag, tappat mot tjänstemännen.

Lars Lindgren betonar också att arbetsmarknaden är förändrad. Fler och fler människor har osäkra anställningar och arbetslösheten är hög. Det gör att färre människor omfattas av den trygghet och de reallöneförbättringar som åstadkommits.

– Om fler går med i facket och engagerar sig blir vi starkare. Utan den höga organisationsgrad vi haft i Sverige hade löneutvecklingen aldrig sett ut så här.

Chaufförernas och terminalarnas nuvarande kollektivavtal löper ut den sista februari 2013. Transport har inlett diskussioner med arbetsgivarlägret, men några förhandlingar har (i skrivande stund) inte börjat.

Transports utgångsbud är ettårigt avtal och 860 kronor mer i lön. Plus en reglering när företag vill hyra in personal. Förbundet vill att parterna enas om att bara en viss andel av arbetsstyrkan får vara inhyrd.

 

Fotnot. Löneglidning innebär lönehöjningar som uppstår vid sidan av de centrala uppgörelser som fackförbund och arbetsgivarorganisationer enats om.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.