Jessica Höglin och Emma Lundberg.
Close
Jessica Höglin och Emma Lundberg vill ha bättre villkor för landets taxitelefonister. Högre lön och kortare arbetstid är två krav på listan.
Close

Kortare arbetstid tungt krav från taxitelefonisterna

Jessica Höglin och Emma Lundberg är taxitelefonister. De sitter i den fackliga delegation som i dag inleder förhandlingarna om nya löneavtal inom taxi. Deras vardag skiljer sig åt. Emma jobbar på ett bolag som har 300 taxibilar ute en vanlig vardagsnatt. Hos Jessica räcker det med två bilar.

Emma Lundberg jobbar på Taxi 020 i Stockholm, ett bolag som hamnat i hetluften sedan vd:n slog mobilen ur handen på en taxiförare som deltog i en demonstration.

– Jag är förvånad över företagets agerande. Det enklaste hade ju varit om vd:n bad om ursäkt, säger Emma som jobbat som telefonist i drygt tio år.

Hon är fackligt aktiv och har fått massor av jobb sedan Taxi 020 och Taxi Kurir börjat slå ihop sina två växlar.

– Arbetsmiljön är under all kritik. Det har blivit stressigt och bullrigt sedan vi flyttade ihop i samma lokaler. Många reagerar över försämringar. Företaget har dragit in de fria taxiresor som vi tidigare hade rätt till efter nattpassen. Det har gjort att telefonister tvingats sluta.

När det gäller avtalsrörelsen säger Emma Lundberg:

– Den fråga som engagerar flest på min arbetsplats är ob-ersättningen. En rejäl höjning är det alla vill ha.

Jessica Höglin jobbade i 15 år på Taxi Sundsvall, som nyligen köptes upp av Cabonline – en jättekoncern där Taxi 020 och Kurir ingår. Numera är Kurir hennes arbetsgivare, fast jobbet är detsamma. Hon bemannar ofta växeln ensam och känner de flesta av förarna.

I Stockholm har den nya tekniken fått stort genomslag i taxinäringen. På bara något år har de inkommande telefonsamtalen till Taxi 020 minskat med omkring 50 procent. Fler och fler kunder bokar resa genom mobilappar.

– Våra telefonister har numera mest att göra på vardagsmorgnarna. Då är det många som ringer och bokar färdtjänst, säger Emma Lundberg.

Jessica Höglin fyller i:

– Hos oss har det inte gått lika långt. Det är fortfarande många som ringer och beställer på helgnätterna.

Emma och Jessica är överens om att taxitelefonisterna är undervärderade som yrkesgrupp. De jobbar ofta obekväm arbetstid, har nästan ingen arbetstidsförkortning och utför många gånger arbetsuppgifter som normalt ligger på arbetsgivare eller arbetsledare.

Som exempel berättar Jessica Höglin om en natt då hon blev magsjuk.

– Jag ringde arbetsgivaren och sa att jag inte kunde jobba dagen därpå. Då blev jag uppmanad att försöka få tag på en ersättare, men det är faktiskt inte mitt jobb.

Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) har precis inlett matchen om nya löner och anställningsvillkor för taxitelefonister och hyrverkschaufförer. Förhandlingsdelegation är inkallad i dag, torsdag, och i morgon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.